Gå til innhold

Søndagsåpent. For eller imot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er imot, syns det er helt forferdelig at noen stakkarer må stille på jobb på søndag. Dette er jo antagelig folk som allerede jobber lørdag.

Jeg prøver å ungå å handle etter 19.00 også. Syns det er fælt at noen må jobbe så sent også jeg.

Utviklingen går i helt feil retning, det skal jo være åpent omtrent hele døgnet. Husker jeg slet selv når jeg skulle finne meg en jobb, for jeg måtte ha en 8-4 jobb pga bhg åpningstider. Det var ikke lett å finne gitt.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For!

- Tjener ekstra penger, siden vi får dobbel lønn. Har jobbet i 3 stor kjedebutikker, og alle plasser er det frivillig å jobbe søndag. Men vi sloss nesten om vaktene =)

- Vi får spredt "galskapen" (julehandelen) på 3 ekstra dager. Letter litt på presset de andre dagene.

- Folk som jobber hele uka får tjangs til å handle sammen på fridagen sin.

Skrevet

Nå er det vel mange studenter og unge mennesker som velger å jobbe sent fordi de tjener bedre og det er etter skoletid.

Her stenger butikkene 16.30, du får komme hit om du ikke liker utviklingen;)

Skrevet

Jeg er absolutt for, og synes at det er supert at butikkene har de åpningstidene de har. Man velger faktisk yrket sitt selv, og hvis man velger å jobbe i butikk vet man jo at de åpner tidlig og stenger sent.

Skrevet

Ja dere får dobbel lønn ja? Å at det er frivillig er jo supert da!

Jeg har aldri hatt en jobb der det jobbes sent eller lørdag/søndag. Så jeg tror seff at når jeg går hjem, så vil alle andre hjem også, hehe...

Men jeg tror nå alikevel at det ikkeer så frivillig på alle steder?

Skrevet

Det er ikke lovlig å tvinge noen til å jobbe søndag når man ikke har turnus på det. Så jo, det er 100% frivillig.

Men som sagt, de fleste setter seg opp på listen pga. lønna.

Skrevet

Jeg er for! Er fra sverige og der er alle matbutikker søndagsåpne året rundt. Det er kjempebra for all ungdom og studenter som får mulighet til å jobbe ekstra!

Skrevet

for, det er digg og jobbe søndager, man tjener mer og det er rolig så man får kommet asjur igjen til mandagen.

at folk ikke benytter seg av tilbudet gjør det bare enda mer digg for meg og handle da

Skrevet

Jeg er prinsipielt imot. Jeg er ikke kristen eller noe, men syns faktisk vi bør ha en "hviledag" i uken, der det ikke foregår noe storstilt handel.

Når det er sagt så skal jeg faktisk ut og handle i dag!?!

Min mann er borte frem til rett før jul, og jeg er i full jobb og har to små i bhg, så søndagen er faktisk eneste dagen jeg har sjans til å handle julegaver! Besteforeldrene benytter lørdagen, så jeg kunne ikke få lånt bort ungene til dem da.

Jeg jobbet forresten i en bokhandel for et par år siden, og der var det vi som var studenter som jobbet på søndagen, vi syntes det var supert med ekstra lønn :-)

Skrevet

Både og. Syntes ikke det var noe greit når jeg jobbet i butikk, men nå når jeg ikke jobber synes jeg det er helt i orden. Men det kan holde seg til julen!!!

Skrevet

For.

Alle jeg kjenner som jobber/har jobbet i butikk liker å jobbe på søndagen. De får veldig god lønn og det er helt frivillig. Så det er ikke "synd på" de som må jobbe på søndagen...for ingen MÅ jobbe, det er helt frivillig.

Andre yrker (f.eks i helsevesenet) har søndag fast inn i turnusen og de synes ingen synd på, dårligere lønn får de også. Kun søndags tillegg på rundt 40 kroner, ikke noe dobbel lønn der.

Det er veldig greit før jul å fordele kaoset litt og bruke de siste søndagene til handel. Jeg personlig synes det er koseligere å handle på en søndag før jul enn en lørdag, det er roligere/mindre kaos og det er ofte nisser ute å gir klementiner til barna osv.

Skrevet

I mot!

Men det er nok mest fordi mannen min driver butikk og må jobbe selv på de hersens søndagene!

Nå er det oppe fra 10-20 ( noen steder til 21) i ukedagene, så om du ikke klarer å handle det du trenger innenfor de timene: da sitter du for mye på rævva!

Skrevet

Eller så jobber en mye....tror ikke det er at folk sitter på ræva som gjør at de ikke når å handle før 18.00 eller lignende.

Skrevet

Hvorfor er det så ille? Hadde jeg vært på jobb i dag hadde jeg tjent dobbel lønn og de som ikke jobber fullt har nesten 100 kr ekstra pr time. Mange skoleelever tjener gode penger på kvelder og i helger. Yrker med kontortid finnes nesten ikke lenger. Heldigvis.

Skrevet

så lenge det er frivillig å jobbe, noe det ofte er i store butikker og kjeder o.l.. fordi mange vil ha vaktene er det jo greit. dessuten er det jo bra betalt på grunn av søndag og overtidsbetalt.

men ser at så butikker som drives av kun eieren så kan det være et problem... og her i byen har de liksom avtale i handelstanden at de skal ha oppe.. men det er jo da ikke frivillig for denne eieren som må jobbe søndag også... hun/han har jo da alt jobbet mandag-lørdag...

jeg synes selv det er koselig å gå en tur i byen når det er søndagsåpent. folk virker roligere da enn på lørdagene...

Skrevet

Imot. Syntes vi bør ha en hviledag. Senkeskuldrene litt, og fokusere på andre ting enn shopping og jobbing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...