Gå til innhold

klar til babyen kommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!! Lurte på om dere kunne hjeloe meg med litt tips til hva som bør gjlres klart til babyen kommer. Tenker da ikke på vogn og seng. Men hva trenger en av klær og sånne ting som bør være i hus til fødselen.. Skal klærne vaskes før bruk? Tar man med babyklær på sykehuset, eller får man klær der? i såfall....hva bør en ha med til nurket.

håper dere vil hjelpe. Takk, (er 30+4)..og muligens sent ute...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan svare på noe vertfall=)

Klærna skal vaskes før bruk ja :), å eg tror at vi må ta me babyklær til babyen på sykehuset.. bør vell ha med 2-4 boddyer, bukser, genser, dresser, sokkerr vertfall, har ikke satt meg så mye inn i det enda eg heller:S er 29+4

Skrevet

Hei Lillepluto!!

Det er stor forskjell på hva man kjøper inn før fødselen virker det som.

Noen venter med å kjøpe ting, til de vet hva de trenger. Så man ikke kjøper for mye unødvendig. Mens andre vil ha alt klart til den lille.

Jeg er av de som vil ha alt klart:-)

Det er en utstyrsliste i margen til venstre på bim. Den har jeg fulgt. Masse bra råd og tips.

Jeg anbefaler deg å vaske alle nyinnkjøpte klær. Og da sikkert lurt med vaskepulver som ikke er parfymert.

Det er myyye man trenger:-) Vi har ønsket oss det meste til jul, så går vi på salget i januar og kjøper det vi ikke har fått til da.

Når det gjelder sykehus ting var det en lang tråd om det her på bim i går. Så hvis du går noen sider tilbake finner du den sikkert. der er det masse forskjellige tips om hva man skal ha med seg. men vi er jo alle ulike der også.Man skal ha med klær til den lille i alle fall.

Lykke til:-)

Skrevet

Det er egentlig ikke så mye som trengs på forhånd. Jeg syns det holder med et par sett (body, bukse, sokker). På sykehuset har de jo tøy, og ofte får man jo endel tøy av venner og familie:)

Jeg vasker klærne før bruk, dvs ikke alltid men har vasket to sett denne gangen:)

Ellers har jeg ordnet klar bilstol og pose til å ligge i. Og så trenger man selvsagt seng og dyne og sånt...

Ellers er d jo ikke så mye som trengs de første ukene. Kan handle det man trenger etterhvert, Tror mange kjøper fpr mye... MEN er jo gøy å kjøpe litt hvis man har god råd da...

Skrevet

Jeg hører ikke til her da min lillegutt begynner å bli stor, 3,5 mndr :-) Men tenkte jeg kunne komme med noen råd!

Jeg hadde kjøpt inn altfor mye av alt, og har pakket bort skrekkelig mye som ikke er brukt eller lite brukt. Veldig unødvendig!!

Det som egentlig hadde vært nok å kjøpe inn var noen sett med bodyer og strømpebukser som H&M har. Bodyene kan åpnes helt, og selges i sett med to og to. Tre sett (altså seks antrekk) ville vært evig nok. Dette er skikkelig gode og praktiske klær, endte opp med å bruke kun disse nesten.

Et par - tre pysjer, jeg likte best de uten fot, brukte heller sokker.

Ytterklær bør ikke være veldig tykke, stive dresser, heller en myk sak, kanskje du kan strikke?

Kluter trengs en hel masse, jeg brukte både flanellbleier (til hodeunderlag og håndkle faktisk), gasbleier (til gulpekluter) og gas-vaskekluter. Har vel ca 20 - 25 stk av hver. I begynnelsen brukte jeg massevis av Mesoft-kompresser (som vaskeklut f.eks), koster bare 25 kr for en pakke med 100 stk på apoteket.

Noen myke håndklær, både små og badehåndklær trengs også, i tillegg til to - tre sett med laken og dynetrekk.

Jeg hadde kjøpt mange helsetepper, men har KUN brukt to hjemmestrikkede tepper, disse nøstebarn-teppene strikket av merinoull. Kjempelett å strikke, og UTROLIG behagelige. Brukte derfor ingenting annet.

Av stelleutstyr trengs egentlig kun en babyolje + en inotyol salve til sår stump.

Jeg har hatt både lammeskinnspose og voksipose (som vi bruker nå når han har blitt såpass stor). Eneste fordelen med voksiposen er størrelsen, ellers er disse like varme og gode.

Et tips: Sjekk at vognbagen på vogna du vil ha er stor nok! Mange vogner (spesielt kombivogner) har veldig små bager, og vi har endt opp med å måtte legge lillegutt i sportsvogndelen allerede.

Alle klær bør vaskes før det tas i bruk, men jeg har ikke brukt spesielt vaskemiddel for babyhud, jeg valgte å se om det gikk greit med det vaskemiddelet vi allerede brukte, og det gjorde det.

Jeg hadde kjøpt inn brystpumpe og et par flasker på forhånd, og det var bra siden jeg fikk trøbbel med ammingen og måtte forsøke med pumping og gi lillegutt flaske. Pumpe vil man vel kanskje mest sannsynlig få bruk for på et eller annet tidspunkt for å pumpe ut ekstra for å ha til grøt eller at pappaen kan gi mat.

Ved "mitt" sykehus behøver man ikke å ha med klær til babyen, kun det den skal reise hjem i. Jeg hadde pakket altfor mye ned til meg selv i sykehusbagen min, brukte nesten ingenting siden jeg dro hjem etter bare noen timer. Uansett skjønner jeg nå at man ikke har bruk for alt det jeg ser mange lister opp her inne :-)

Det er egentlig ikke så mye den lille trenger i starten, men så har man jo lyst til å shoppe selv da :-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...