Gå til innhold

Noen som er plaget med migrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde migrene fire-fem ganger for nesten 10 år siden. Men nå siste mnd har jeg hatt det to netter.

Starter med at jeg kaster opp og varer i 5-6 timer. Helt grusomt!

Skal til legen neste uke, så tenkte jeg skal høre om jeg får noe for det om det kommer igjen..

Finnes det noe som tar verken fort? Det er jo så usannsynlig vondt at jeg klarer ikke ta hånd om ungene eller noe, så håper sånn det finnes noe som fjerner smertene , for paracet ol hjelper jo ikke i det hele tatt.. *redd for å få migrene når jeg er alene med ungene*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ofte migrene før, men har vel hatt 1-2 milde anfall siden jeg sluttet med p-piller for snart 4år siden, så hvis du bruker p-piller er det mitt beste tips.

Jeg ble henvist både til MR og til nevrolog og det var nevrologen som "satte diagnosen". (er vel egentlig den teiteste legetimen jeg har vært med på, han gjorde ingenting fastlegen min ikke allerede hadde gjort) Jeg fikk resept på Relpax (tror jeg det heter) som jeg skulle ta når jeg kjente anfallet var på vei. Følte meg ofte litt rar i etterkant, men hvis jeg samtidig fikk slappet litt av, så kom ikke den verste hodepinen. Vet at det finns medisiner man kan ta forebyggende også hvis man er ofte plaget, men vet også at de ikke fungerer på alle.

Skrevet

Finnes det ikke noe å ta når man allerde har fått anfallet da? Jeg har som sagt fått det om natten de to gangene det har komt siste mnd, og da er det jo umulig å vite at det kommer i forveien..

Greit nok om det kommer i våken tistand for da klarer jeg jo ikke å fokusere med blikket og kaster opp før verkenkommer..

arrrgh! hvorfor måtte det komme tilbake..:(

Ble sendt på undersølelser for blødninger i hjernen og greier sist, så ble skikkelig undersøkt, så vet det er migrene, men fikk beskjed om at noen bare får et par anfall og så aldri mer, så tenkte dte ble slik med meg jeg, men neida..

Skrevet

Det meste av migrenemedisin har best effekt om ein tar det før verken set inn. Men av og til går jo ikkje det, og då kan verken dempast med medisinen.

Eg brukar Maxalt Rapitab. Den syns eg har effekt, sjølv etter at anfallet er starta. Og den virkar fort. Det er smeltetablett som ein legg under tunga.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Ja, jeg sliter mye med migrene. Om du snakker med legen skal du nok få resept på noe migrenemedisin - hva som er "best" er nok litt individuelt. Jeg har prøvd litt forskjellig, og ingenting jeg har prøvd har fungert helt supert, dessverre. Ellers kan du jo få sterkere smertestillende enn paracet på resept. Ellers må du jo bare passe på det du spiser - mye som trigger anfall.

Skrevet

Hva er det man spiser som trigger anfall da Siklerotte?

Gjest Siklerotte
Skrevet

Mye egentlig;

Sitrusfrukter, sjokolade, rødvin og alkohol generelt, kaffein, bananer, nøtter (det går greit for meg da - men de sier det trigger...), iskrem etc. Om du googler det finner du sikkert en bedre liste. Så fins det jo mat du kan spise som skal forebygge anfall da, slik som fisk og tran blant annet.

Skrevet

Hjelp.. klarer ikke holde meg unna alt det.::/

Satser på legen skriver ut noe til meg så jeg har noe å ta om det kommer igjen en dag/natt!

Men jeg hadde anfall inatt. Men kjenner veldig hodepine og trykk i hodet når jeg bøyer meg ned.. er det mulig det kommer igjen inatt da? Eller ? Ikke sikkert dere vet det, men spør bare jeg!:/

Gjest Siklerotte
Skrevet

Nei, men det er ikke nødvendigvis slik at du MÅ holde deg unna det - men du bør forsøke for ditt eget beste om du merker at det kanskje trigger anfallene dine. Si for eksempel nøtter - som skal trigge, går helt fint for meg å spise. Alkohol går som regel ikke så fint - men det varierer litt, sitrusfrukter er også litt opp og ned - mens sjokolade og iskrem og sånt får jeg nærmest alltid anfall etter å ha spist (nå er jeg heldigvis ikke særlig glad i det, så det går jo greit for meg å holde meg unna det....)

For meg fungerer ikke alltid smertestillende så veldig på anfallene mine (litt - men ikke bra....) Det er fullt mulig at du får et anfall i natt ja - jeg vet som regel at jeg kommer til å få anfall ved å ha en tung hodepine som gjerne setter seg litt mot tinningen, og jeg blir svimmel og kvalm om hverandre. Anfall kan vare hver dag i en uke for den del - migreneanfall kommer og går, og det rare er jo at det kan være ille i perioder, og fint i andre. Så ja, du kan jo forberede deg på at du får et nytt anfall.

Skrevet

Grøss.. gruer meg til inatt.. har kun hatt anfall som har vart noen timer- så gitt seg, syns det har vært grusomt, stakkars de som har det hver dag i en uke!

Gjest Siklerotte
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis slik at du får det. Jeg kan godt være sikker på at jeg får migreneanfall, men allikevel slippe unna. Nå sliter jeg med konstant hodepine da, men noen ganger er det slik at det føles som om anfallene kommer - noen ganger er man heldig og slipper det. Er ikke morsomt å ha migrene ofte nei - men det hjelper jo litt med smertestillende da. Du får rådføre deg med legen din.

Skrevet

Ja jeg satser på den holder seg unna- iallefall til jeg får noe av legen!

Tusen takk for svar!:) Håper du slipper unna anfall fremover du også!

Skrevet

jeg har hatt klassisk migrene fra jeg ble født antagelig.

Tips:

- drikke nok

- spise regelmessig

- aldri spise uten å ha drikke tilgjengelig

(jeg går aldri noe sted uten vannflaske og noe å tygge på)

- finne ut hvilke matvarer du ikke bør spise (jeg kan ofte spise alt, men noen ganger vet jeg at det er en del ting jeg bør holde meg unna)

- leve regelmessig (ingen rangling eller utpådagen soving - for mye søvn er gift for en migrenepasient

- pass på avspenning før du sovner (særlig kjeven og nakken) gjerne også gjennom dagen - etter noen uker blir det en vane

har prøvd diverse medisiner -maxalt er den jeg har funnet som virker. Tar den ved første tegn og det funker rimelig greit.

orker du ikke følge/prøve rådene du nå har fått av meg og andre, er du ikke plaget nok!

Piller er en dårlig løsning på noe som i stor grad kan løses ved kosthold og livsstil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...