Gå til innhold

Min menning om NAV!!!

♥Kristoffer&Harald♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert mange som er uenig med meg og det er helt i orden og alle har jo så klart lov til sine menninger og sitt eget syn på ting...

Men siden dette er et forum og her kan man si nesten alt man vil og man kan diskutere ting så velger jeg å si min menning om en vis ting! Nemlig nav......

Jeg mener det at vi lever i 2008 og har like stilling i hue og ræva på alt om dagen... Alt bort sett fra permisjonen...

På nav sine sider står det: de tre ukene føre og 6 uker etter er forbehold mor. Greit nok det, men det står forbehold... hva om mor ikke vil ha 6 uker etter fødsel men kanskje bare vil ha 3 og gi de 3 siste til far så får man ikke lov til det...

Jeg mener at det er på tide at disse reglene bør endres og de bør endres med tanke på at vi lever i et av verdens rikeste land, vi har de beste permisjons vilkårene i forhold til mange andre steder i verden. Vi har helse vesen som er bra ( men alt kan bli bedre) og stønader som overgår hverandre...

Men dette hjelper jo ikke når man vil at far skal gå hjemme fordi mor er student, selvstendig næringsdrivende eller rett og slett ønsker å komme seg fort ut i arbeids livet igjen... Nei da er det stopp for det er vanskelig for nav... Da skal ting regnes fra mors lønn osv... men det er jo helt bak mål. Hvorfor skal ikke far få permisjon med sin lønn? hvorfor må mor lissom være hjemme? hvorfor skal nav være så vanskelige på det?

Jeg mener at hvis man oppfyller kravne om permisjon, dvs jobbet de siste 6 av 10 mnd osv slik reglene er i dag så skulle man fått en sum fra nav, enten den var på 250 tusen i året eller 300 tusen eller hva man får i løpet av en permisjonstid og så hadde det vært opp til foreldra selv om hvem som går hjemme i stede for å måtte komme med forklaringer til nav. Nav har da vel ingen ting med hvem som går hjemme. Så hvorfor skal jeg da sitte på nav sine kontorer og forklare at jeg vil gi all min permisjon til nav? Hva jeg gjør med min permisjon og min tid med barnet er da virkelig opp til meg og min mann og ikke en person på nav...

Jeg mener at det må bli store forendringer i disse reglene for barnets skyld.. De sier at vi må få flere barn tidligere, flere barn per familie... men hvordan skal man få til det når reglene er så dårlige som det de er i dag???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er feil å skylde på Nav i denne situasjonen. Det er politikerene som har bestemt reglene, ikke Nav. Ikke det at jeg er så glad i Nav, men legg skylden på de som har det. Og det siste jeg har hørt nå var at far skulle kanskje ha rett på 14 ukers perm nå. Tror det var sånn.

Ellers er jeg enig med deg at reglene er høl i hue.

Skrevet

Helt enig i at disse reglene er høl i huet! rett og slett diskriminerende overfor far i mange tilfeller!

Men nevnte de ikke på nyhetene her om dagen at reglene skulle vurderes på nytt i 2009? Far skulle vertfall få utregnet sine fødselspenger, uavhengig av morens innsats i arb.livet før permisjon. Det var på tide!!!!

Skrevet

At akkurat de 6 første ukene etter fødsel er forbeholdt mor, er jeg helt enig i. Ellers mener jeg at det bør være opp til foreldrene å selv bli enige om hvordan man skal fordele permisjonen. Men mor trenger de ukene på å komme seg etter fødsel. Det er de 6 første ukene etter fødsel som er barseltiden, der mor har renselse, og skal ta det ekstra med ro. Ved komplikasjoner trenger virkelig mor disse ukene. Så jeg synes det er bra de er satt av, slik at ingen kan ta de fra henne. Selv om det dessverre er slik at oftere er det mor som "tar" permisjonen fra far enn far som "tar" fra mor...

Skrevet

Det burde jo vært mulig for far å ta permisjon samtidig med mor de første seks ukene, mener jeg da. Trenger det liksom være enten eller?

Skrevet

Jeg er helt enig med deg at de første 6 ukene er forbeholdt mor av medisinske hensyn. Så er nok i samråd med legene at de en gang har vært satt av på denne måten.

Men ellers er det ett fett for meg hvem som tar ut hvor mange uker. Er selv selvstendig ND og begynt tidlig etter begge barn (8 uker etter første- og 4 mnd etter andremann), med en mann i nordsjøen. Så vi er nok ingen A4 familien heller. Men vanligvis heller det vel mot at mor IKKE vil gi fra fellesukene til far :)

Skrevet

Ja er kanskje politikerne som burde få opp øya og gjøre noe med det...

Og jeg vet at det er snakk om at far skal få så og så mange uker, men noen av de ukene er tatt fra mor slik at mor får mindre....

Og hvis far skal være hjemme de første ukene etter fødsel så får han ikke lønn fra arbeidsgiver hvis ikke arbeidsgiveren er snill da...

Evt så kan han ta ut ferie....

Men noe burde jo endres. for de reglene er jo helt bak mål... man må da kunne bestemme mer selv hvem som skal ha hva ut i fra lønnen til de som skal ha det.... Hvis mor velger å ha de 4 første mnd og far resten sp burde man ta ut fra mors inntekt de 4 første mnd og så av fars inntekt på resten....

men men

Skrevet

Hm, jeg er så gammeldags, at jeg synes reglene er fine:)

Både min mann og jeg er fornøyd med at det er jeg som skal være hjemme med barnet, lengst mulig. Hva med amming, og den spesielle "mor- barn"- kontakten? Jeg synes det burde være mor som er den som er lengst mulig hjemme med barnet. Som du sier, hi, er det jo bare 9 uker du "må" være hjemme, hva er galt med det?

Skrevet

Vil bare påpeke at far får foreldrepenger utifra sin inntekt, ikke etter hva mor har tjent. Det er den valgte dekningsgraden som er gjeldende for begge av foreldrene. Har derimot mor arbeidet mindre enn 50 % har ikke far rett til fedrekvote, men han kan ta over deler av permisjonen der som mor går tilbake til jobb/skole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...