Gå til innhold

Hva skjer hvis

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg jobber 6 mnd og vikariatet mitt utløper og jeg er 6 mnd på vei? Arb led trygd vil jeg neppe få, siden jeg da ikke er reell arb søker. Vil jge har krav på foreldrepenger? Har da jobbet 6 av 10, men ikke 6 av 10 SISTE mnd. Capice? Og hva med ferie? Jeg har opparb meg ferierett, 5 uker. Kan jeg ta de etter permen er slutt, og mottat penger da?

På forhånd takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke være reell arbeidssøker 6 mnd på vei? Ut over det vet jeg ikke, men jeg ville i alle fall ikke bare latt være å søke jobb på grunn av graviditeten, hvis det å sende ut søknader i hytt og pine var det som skulle til for å motta dagpenger. Hvem vet, kanskje du til og med får deg jobb?

Skrevet

Det er noe jeg har lest her inne at du som gravid ikke regnes som reell arbeidssøker. Vet ikke om det stemmer, finner ikke svar på det på nav.no. Hi

Skrevet

Det er seks av de siste ti mnd ved begynnelsen av permisjonen. Dvs tre uker før termin. Så du har helt klart krav på foreldrepenger, ikke bekymre deg for det.

I din situasjon ville jeg sykemeldt meg før vikariatet løper ut. Det blir umulig for deg å finne jobb når du er seks mnd på vei, ingen vil ansette deg. Snakk med legen, skal uansett ikke se bort fra at du gjerne sliter med bekkenløsning eller lignende innen den tid.

Da får du lønn resten av svangerskapet, i tillegg til foreldrepengene, som du uansett får:)

Skrevet

Takk for svar:)

Så det trenger ikke å være de 6 siste månedene? Hva om jeg er frisk som en fisk og ikke kan sykemeldes, hva kan jeg da få? Dersom jeg ikke kan få ledighetstrygd, blir det da sosialstønad? Det gir jo ikke rett på foreldrepenger. Hvordan blir foreldrepengene regnet ut, dersom jeg mangler inntekt den siste tiden? Mange regler for meg dette...:) Er det slik at man kan ta ut svangerskapsperm 3 mnd før termin? ikke ønskelig, men må man så må man... HI

Skrevet

Herremiiin for en masing på deg da!

Skrevet

Nei, 6 av de siste 10 mnd, så du er sikra foreldrepenger. Reel arbeidssøker er du selv om du er gravid, og kan da få dagpenger (66% av det du tjener nå). Skulle du få deg jobb og det etterhvert viser seg at du er for syk (gravid) til å jobbe, så får du sykepenger. Er du frisk som en fisk så er det vel bare å jobbe på:)

Om du kan ta ut svangerskapsperm 3 mnd. før vet jeg ikke.

Siden det er mye du lurer på vil jeg anbefale www.nav.no der finner du svar på det meste du måtte lure på. (Gå f.eks inn og les selve lovene om foreldrepenger, så slipper du å muligens få missvisende svar her inne) Du kan sikkert også få en time hos en saksbehandler hos nav som kan hjelpe deg å finne ut hvilke muligheter du har.

Lykke til!

Skrevet

Utgangspunktet er starten på permisjon, altså den dagen du går ut i mammaperm - dvs tre uker før fastsatt termin. De beste seks måneder av de siste ti måneder før mammapermen begynner utgjør beregningsgrunnlaget, med mindre de har endret reglene.

I mellomtiden har du rett på sosialstønad hvis arbeidsledighetstrygd ikke er aktuelt. Men om du har samboer/mann som tjener greit, eller om du f.eks har en bil du kan selge kan sosialkontoret gjøre seg vrange.

Om du er frisk som en fisk er det aldri vanskelig å få en lege til å se situasjonen din. Begynn allerede nå å klage over bekkenet, søvnløshet pga ofte på do osv, og fortsett å klage utover i svangerskapet. Be gjerne først om 50% sykemelding, som etterhvert går over i 100% sykemelding. Han skjønner nok uansett at du vil være for "syk" til å skaffe deg ny jobb, i og med at du er langt på vei når det blir aktuelt, og bør da være villig til å sykemelde deg.

Skrevet

Ja, du kan starte permisjonen opptil 12 uker før termin, og minimum 3 uker. Men vær obs på at dere da får tilsvarende antall uker mindre permisjon etter fødselen.

Du har uansett krav på arbeidsledighetstrygd, for du er da arbeidssøker selv om du er 6 mnd på vei.

Skrevet

Det som kan bli trøblete med arbeidsledighetstrygd er at de ikke legger disse seks månedene til grunn for beregningen. Hvis HI ikke har jobbet før disse seks mnd blir summen ganske liten, siden hun da ender med en beregning for de siste tolv måneders inntekt, eller de siste tre år.

Skrevet

19:43, du trenger ikke lese eller svare om du synes det er så gørr.

Til dere andre, tusen takk for svar:)

Tror jeg skal snakke med en rådgiver på NAV, ja. Har lest mye på nav- sidene, men føler ikke at alt står der.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...