Gå til innhold

Noen som skjønner seg på uke telling og termindato etter UL?

Ella_Bella_Snupperella

Anbefalte innlegg

Jeg hadde 1. mens dag den 9. juli. Ut i fra denne datoen regnet Babycompen, jordmor og barnimagen.com at jeg hadde termin 17. april.

Er nå ifølge kalenderen fullgått 22 + 3.

Var på UL da jeg var (også ifølge kalendaren) fullgått 18 + 5 og fikk beskjed at basert på størrelsen på babyen (MAD 41, BPD 44, Femur 26) hadde jeg nå termin 21. april og var da fullgått 18 + 1. Ifølge den regningen er jeg idag da fullgått 21 + 6.

Problemet:

- Jeg kan ikke skjønne at jeg er mindre på vei enn jeg var (bare 4 dager da men likevel lager det trøbbel i regnstykket). Menstruasjonens første dag kan da ikke endre seg???

- Kan skjønne at for dem som hadde ujevne syklus, eller ikke visste siste menstruasjonens første dag, eller ble gravid mens de gikk på p-piller så blir det litt usikkert hvor lenge de er på vei - men jeg hadde klokkestabil syklus og er 150% sikker at 9. juli var dagen min siste mens kom! Hvis man teller da med x-antall dager mindre enn antatt, vil ikke det da si at de mener din mensdag kom lik-antall dager senere enn du tror???

- Virker det ikke derfor logisk å regne uke dato som før men at man tenker seg at man da vil ha noen dager lenger svangerskap enn vanlig???

Det er ikke så utrolig farlig - er jo bare 4 dager - og babyen kommer når den kommer uansett, men jeg skulle gjerne visst helt sikkert hvor jeg er i uke-tellingen for å holde meg oppdatert om hva som skjer og så jeg sier riktig når folk spør hvor langt på vei jeg er og hvor mange uker jeg har igjen!

Er det noen andre som har lurt på dette eller som har svaret???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel,er nå slik at ul termin er den som teller så lenge man velger å benytte seg av det tilbudet! Og ved ul så vokser de aller fleste fostre likt,men kan være noen forskjeller fordet...Så første mensdag stemmer nok fremdeles,men fosteret har vokst litt tregt bare...Du er jo bare flytta 4dager og det er jo småtterier,jeg ble flytta 11dager og er helt 100% sikker på når denna lille ble til...Men,men ikke mye å gjøre med det,de små kommer oftest når de er klare for det uansett!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første mensdag flytter seg ikke, men det kan variere hvor lenge det er mellom mens til EL og til befruktning, og fra befruktning til egget fester seg. Det skjer også at egget går i "dvale" noen dager før selve utviklingen setter igang, og dermed blir UL terminen gjerne litt forskjøvet i forhold til menstermin.

det er uansett UL termin som er den terminen man skal gå etter. Men 4 dager er jo bare bagateller.. Jeg ble flyttet fra 4 april til 18 april (så tilbake til 10april igjen...)

En ting er sikkert, babyen kommer når den er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...