Gå til innhold

Til dere mødre og helsepersonell her inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv om jeg ikke har vært aktiv her inne har jeg lest innleggene deres og fått flere nyttige tips. Etter at vår datter ble født tre mnd for tidlig på haukeland i januar i år har jeg lest og lest om premature barn. Spesielt har jeg vært opptatt av dette med ernæring.

Jeg ser at en del av dere har samme problemet som vi hadde; barnet klarer ikke å ta tran. Ettersom vi anså omega3 som veldig nyttig var ikke d-dråper noe alternativ for oss. Legen vår hadde ikke nok info til å kunne foreslå alternative omega3-holdige produkter for oss. Helsepersonell har også restriksjoner i forhold til å kunne anbefale produkter. Men det har ikke jeg:)

Problemstillingen min var som følger;

- jenta vår klarte ikke å få i seg anbefalt mengde tran fordi den var for stor. Hun brakk seg, gulpet og nektet til slutt å prøve. Jeg måtte finne et produkt hvor omega3 var sterkt konsentrert slik at den totale mengden fiskeolje ble mindre.

Etter mye lesing kom jeg over studien "Omega-3 fettsyrers betydning for premature barn" av Christine Henriksen, dr.philos, Nycomed Pharma. Her kan dere se en kjapp presentasjon av den; http://nse-info.no/joomla/images/NSEdok/f5%20christine%20henriksen.pdf.

Jeg kontaktet Nycomed og fikk en helt fantastisk hjelp. Produktene jeg ble anbefalt var;

1. Nycoplus omega-3 1000 mg. Dette er kapsler som IKKE IKKE IKKE må gis til barn. Jeg fikk beskjed om å stikke hull på kapselen, presse innholdet ut i en tåteflaskesmokk og gi henne.

2. Nycoplus muliti (barn) Vitaminmikstur med mild fruktsmak. Denne er sukkerfri, glutenfri og sitrusfri. Jeg gir henne 5 ml av denne rett etter at hun har tatt fiskeoljen.

Fiskeoljen kan blandes med multivitaminene, men da legger oljen seg på toppen. Jenta vår klarte ikke dette. Men gir jeg henne oljen først og heller i vitaminene når hun har tatt oljen går det helt fint:)

Jeg er ingen lege og dette opplegget fra Nycomed ble tilpasset vår datter, så jeg vet ikke hvor aktuelt det er for dere. Men er dere interessert kan dere jo høre med legen deres:) Kanskje det er en lege her inne som kan skrive noe om det?

• 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei.

Jeg vet jeg er litt sent ute men men

Er det ikke d og a vitaminer i omega 3 produktet? Om det er det vil barnet få for mye av dette siden det får multivitaminer. Hva er anbefalt dose omega 3 egentlig, synest dette er så vanskelig å finne ut.

• 1 måned senere...
Skrevet

VI fikk kun beskjed om å gi multivit. Det har vi blandet i melk og deretter i grøt. Det har gått fint!

Skrevet

Ja vår også får bare multiv, jern og folsyre, Ikke tran... Vår ble født i uke 29 og veide 990gram.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...