ஜBettyPஜ Skrevet 13. desember 2008 #1 Skrevet 13. desember 2008 Skal ha gjester på middag i kveld. Kan vi koke kjøttet i 1 tiden, sånn at det er ferdig kokt rundt 4, å så skjerpe (steke det litt i ovnen) rett før gjestene kommer i 6 tia??? Og kålrabien... Må den serveres nylaget, eller kan jeg lage den i 2 tia i dag og så varme den igjen senere? Og hva serverer man til barna som ikke liker pinnekjøtt? Pølser?
Gjest Skrevet 13. desember 2008 #2 Skrevet 13. desember 2008 ALDRI KOK pinnekjøtt, det ødelegger det ;-) Pass på å ha bjørkepinner nederst og at vannet akkurat dekker pinnene, men ikke at det står over pinnene, kjøttet skal dampes i helst 3timer. Alternativ til barna er julepølser, medisterkaker og sossiser, evt. falukorv.
Gjest Skrevet 13. desember 2008 #3 Skrevet 13. desember 2008 NB, må påpasses og ettefylles vann underveis, hvis ikke risikerer man at det tar fyr i panna, så man må ikke forlate huset.
ஜBettyPஜ Skrevet 13. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 13. desember 2008 Mente selvfølgelig at jeg skulle dampe altså! Men kan jeg gjøre det på forhånd? Å så skjerpe rett før gjestene kommer? Takk for svar!
Himmel og hav Skrevet 13. desember 2008 #5 Skrevet 13. desember 2008 Jeg ville heller satt på pinnekjøttet en time seinere, sånn at det ikke tenger å avkjøles , for så å varmes opp igjen. Men en times tid holder det seg jo rimelig varmt og greit i kjelen. Hvis du skal ha kålrabistappe, s kan den fint varmes opp på nytt (jeg anbefaler å ha i litt gulrot og en potet, da blir den knallgod), men hvis du bare skal ha kokt kålrabi, så ville jeg ha servert den nykokt. Til barna ville jeg hatt røkt kjøttpølse, for det passer godt smaksmessig med både kålrabi og skyen fra pinnekjøttet. Nå fikk jeg innmari lyst på pinnekjøtt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå