frøydis m/ 4 Skrevet 13. desember 2008 #1 Skrevet 13. desember 2008 skal de pakkes i cellofan for å holde seg adskilt eller kan de ligge uinpakket i et glass?????
dritgrei hei hei! Skrevet 13. desember 2008 #2 Skrevet 13. desember 2008 hei du.... Nå har du jo sikkert tatt en avgjøresle, men jeg har pakket en og en i noe. matpapir den ene gangen og aluminiumsfolie den andre gangen, begge ganger fordi jeg ikkehadde celofan tiligjengelig. jeg tror altså det er best å pakke dem inn, så man slipper en diger sieg klump i et glass. :-)
frøydis m/ 4 Skrevet 14. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. desember 2008 Ja, jeg klarte å bestemme meg for at det sikkert er lurest å pakke inn, men takk skal du ha likevel. :-) Jeg lurer på en ting til fordi dere snakker om at det blir så mye smør som skiller seg ut. I oppskrifta di står det 500 gram med smør. Jeg har en annen oppskrift som er ganske lik bare det står 50 gram der. Det var de jeg lagde i går,- og de blir myke og gode som de gode, gamle fløtekissene i blått papir som jeg husker fra min glade barndom. (Du er kanskje for liten til å huske de??) :-))) Iallefall går det godt an å redusere på smør-mengden, bare som et lite tips!
indigo Skrevet 17. desember 2008 #4 Skrevet 17. desember 2008 Endelig har det blitt karameller også her i huset! jeg prøvde meg med 300 g smør siden det var litt uklart hva som var rett og riktig..., og det virker som om det er passe mengde. i første omgang (igår) lot jeg det nok koke litt for kort, for karamellene ble ikke ordentlig stive. Idag var ideen å prøve å rulle små kuler av karamellmassen og dyppe i smelta kokesjokolade - lage en slags toffins - men det funket dårlig for alt var vel for fett (;p) . Så jeg helte sjokoladen over karamellmassen på fatet og tenkte at kanskje kan jeg snu heile plata når alt har stivna i kjøleskapet, og helle sjokolade over på undersida også, så blir det en slags karamellsjokosandwich....? Men så tok jeg det andre fatet og lot karamellmassen herfra koke litt lenger - det ser ut til å bli helt perfekt nå, faktisk! Så tilbake til sjokoeksperimentet - jeg forkastet sandwichtatnken og fant ut at jeg ville koke dette også lenger, og nå har jeg fått et fat med sjokokarameller også, men det er mulig disse stivner helt, altså. Spennende er det i alle fall, men jeg er litt kvalm, for det blir jo endel smaking når man holder på med et sånt prosjekt ;D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå