Lovemelikeyoudo Skrevet 13. desember 2008 #1 Skrevet 13. desember 2008 hva kan man si og hva kan man ikke se: feks olga 70 år bor på sykehjem, har MS og epilepsi og må ha oksygen om natta. Hvilke opplysninger kan jeg bringe videre? feks at jeg jobber med en dame som har ms uten å nevne alder og bosted??
snartmammapåny Skrevet 13. desember 2008 #2 Skrevet 13. desember 2008 Bedre å si for lite enn for mye i mine øyne iallefall. Jeg prater ikke om klienter på jobben utenom når jeg er på jobb. Synest det er greidest slik, da er jeg sikker på å ikke si noe som er utenfor grensen. er veldig dumt om man plutselig har sakt noe som man ikke burde. Og hva er vitsen egentlig med å fortelle om en gammel dame med ms? Hvem har egentlig glede av å vite så mye om ukjente gamle damer med ms? Behovet ligger kanskje mer i at du har behov for å fortelle noe om dagen din til noen? Snakke om dagen din til din mann, men kanskje dere kan snakke om andre ting? Hva med å løfte tingene med kolegaer eller overordnede, så får du tømt hodet litt innenfor rammene av taushetsplikten.. Vi mennesker er laget slik at vi gjerne vil fortelle om opplevelser til andre, og da særlig de vi er glade i. Kan love deg at trangen går over bare man finner andre ting å snakke om. Når jeg var ny i jobben min så kriblet jeg over å fortelle den ene eller andre morsomme situasjonen fra arbeidsdagen til min mann, men jeg holdt ut, og det gikk over. Nå er det helt naturlig både for meg og han at vi ikke snakker om det. Han var vel ikke så interessert uansett, var vel heller mitt behov for å fortelle om min dag som kriblet litt... Lykke til uasnett
hamsterpia Skrevet 13. desember 2008 #3 Skrevet 13. desember 2008 http://www.hib.no/om/sentrale-dokumenter/lover-og-regler/taushetsplikt.htm
Tante Gustava Skrevet 13. desember 2008 #4 Skrevet 13. desember 2008 Skjønner vel ikke helt spørsmålet, mener du hva og hvor mye du kan si i samtale med andre mennesker, når du skal fortelle hva du jobber med? I så fall vil jeg si at du ikke skal nevne noe som kan identifisere personen. Navn, alder og bosted kommer inn under der. Du skal også være forsiktig med å snakke om diagnoser hvis det gjør at personen kan bli gjenkjent (f.eks sjeldne diagnoser etc)
nickoline og supermann Skrevet 13. desember 2008 #5 Skrevet 13. desember 2008 du er kun fratatt fra pas rett loven ved paragraf 22 - kun hvis du kan forhindre sykdom skade og kriminalitet... og selv da skal du trå varsomt. Men jeg skjønner spørsmålet ditt litt - Jeg snakker ofte fag med med studenter og andre i faget. Er jo slik man lærer. Dele erfaringer. Men andre i HS er jo også underlagt taushetsplikten så får jo håpe de holder fred da. Jeg datet en fyr for litt siden - Jeg snakket om en veninne som hadde fått MS. Så ble det snakket om andre erfaringer jeg har med MS. Denne daten kom plutselig på at hans eks kone hadde ei tante... jeg linket fort at det var min bruker. Man skal være forsiktig ja. For plutselig visste jeg mye om hans eks kone også.... Man får vite så mye om folk, man helst ikke vil vite... Man kan faktsik får fengsel pga taushetsbrudd.
Eve Dallas Skrevet 13. desember 2008 #6 Skrevet 13. desember 2008 Først vil jeg si at taushetsplikt ikke under noen omstendigheter er en "regel". Det er straffbart å bryte taushetsplikten!!!!!! Ikke fortell noe, det er det aller enkleste. Så er du sikker på at du ikke gjør noe dumt. Min terskel for å anmelde noen som bryter taushetsplikten er mikroskopisk, og det må du være klar over at den er hos de aller fleste.
Herlige barn har jeg fått Skrevet 13. desember 2008 #7 Skrevet 13. desember 2008 Viss du først skal si noe kan du jo si at du har erfaring med pasienter ms! Men for all del sjeldne sykdommer bør man være forsiktig og uttale seg om, er lett og oppspore. Hvorfor må du si at du jobber med en person som har Ms da?
Gjest Skrevet 13. desember 2008 #8 Skrevet 13. desember 2008 Kort og greit: Man skal ikke si noe som kan røpe identiteten til vedkommende man snakker om, og i størst mulig grad så bør man ikke snakke for MYE om jobben til andre enn de man jobber sammen med når man ER på jobben. Selv om man ikke sier navn og alder så kan noen kjenne igjen pga hendelser man nevner eller andre ting, da har man brutt taushetsplikten og kan bli stil til ansva for dette.
Gjest julestjerneblinkestjerne Skrevet 13. desember 2008 #9 Skrevet 13. desember 2008 Mye av den informasjonen som i sakens henseende i seg selv er uvesentlig, er ofte også nettopp det som er av personlig art. Navnet på damen og ektsakst alder er jo uvesentlig om man skal omtale damen. Det samme er jo hvilket sykehjem, og om hun bor på sykehjem. En eldre dame med MS og epilepsi, og som må ha oksygen på natten - det er blir en helt objektiv fremstilling hvor man ikke behøver å bekymre seg for taushetsplikt. Poenget med tausehtsplikt er at ingen du snakker med på noen som helst måte skal kunne vite eller finne ut hvem du omtaler. Du skal omtale en medisinsk sak, ikke personen i seg selv. Sånn sett, er det som andre sier her, alltid bedre å si minst mulig, så er man alltid på den sikre siden.
Lovemelikeyoudo Skrevet 14. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 14. desember 2008 jeg er i praksis, og andre studenter lurer på hva jeg gjør på jobben, diagnoser osv. så derfor lurer jeg på hva vi kan diskutere med dem osv
ape Skrevet 14. desember 2008 #11 Skrevet 14. desember 2008 Det er ikke nødvendig å bli overhysterisk heller... Selvfølelig har du lov til å fortelle hva du gjør på jobben, hvilke diagnoser osv. Men det kan jo være lurt å fortelle i en generell form.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå