Gå til innhold

Noen som lar seg provosere av trass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er bare så vidt jeg klarer å beholde fornuften om dagen, har ei jente på 3 i skikkelig trassperiode. Og hun klarer å erte på seg gråstein. Har så lyst til å heve stemmen og slå hardt i bordet. Men har en følelse av at alle er så veldig behersket.... Jeg har lyst til å få ut litt damp, men det er vel ikke "lov"eller??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir stadig vekk provosert.

Det må være lov å vise at man blir sint og gi reaksjoner på oppførsel.

Skrevet

Unger skal møte grenser, men det er ikke dermed sagt at den grensen må være en hylende og hoppende sint mamma?

Skrevet

jeg blir veldig provosert av trass. å som venninna mi sa det så fint "det hjelper ikke noe for han der å trasse når morra enda ikke er kommet over den værste trassalderen".. hehe

jeg kan godt heve stemmen, og jeg kan godt bli sint. vi er alle mennesker.

Skrevet

Nei, det er sant - men GUD så deilig det hadde vært å få ut litt damp og smelt litt i dørene!!!

Skrevet

hehe.. det skal sies at jeg verken hyler eller hopper altså... hehe *får rare bilder i hodet*

Skrevet

Jeg tror at mine gutter har trasset veldig lite i forhold til andre barn, men jeg har ofte kjent på sinnet. Oftes i kombinasjon med trøtte og sultne barn (og mamma). Kanskje er det fordi jeg ikke har jente, men de virker nesten litt mer utspekulerte og en forhandler ofte med jentene litt lenger. I alle fall i vår omgangskrets.

Jeg må av og til låse meg inn på badet:)

Skrevet

ja det er min erfaring også. at jenter ofte er litt mer trassige og utspekulerte en gutter. men vi er vel sånn som voksene også. at jenter ofte er mer kompliserte en menn

nå føler jeg at jeg generaliserer noe enormt

Skrevet

Er så gla jeg er ferdig med trassperioden, så langt ihvertfall.

Utrolig hvor lett irritert man kan bli når trassen setter inn for fult.

Huff, er som en helt annen unge jo :-O Jeg fant ut at og over se meste parten av trassen og bare la henne få rase fra seg var det som funket best her i hvertfall. Ikke lage et stort nummer ut av ting og prøve så godt man kunne og beherske seg. Lettere sagt enn gjort enkelte ganger desverre. Jeg har mang en gang mistet besinnelsen og hevet stemmen mer enn jeg kanskje burde. Ikke alltid like lett og holde hode kaldt.

Skrevet

Jenta vår har enda ikke sovnet, og jeg kan ikke tvinge henne til det heller. Så hun sitter å roper og prøver alle triks for å få oppmerksomhet. Mannen min har nå låst seg inn på rommet da han begynte å miste beherskelsen. Jeg har satt TV'n høyt på for å døyve det værste bråket. Hurra!!! Godt tips det å låse seg inn på badet - det skal jeg bruke neste gang ;0)

Skrevet

Jeg sliter veldig ofte med å beherske meg !Er liksom greit med det samme men når det fortsetter og fortsetter og kanskje har pågått hele dagen kan jeg av og til miste beherskelsen og rope høyt. Er vel bare mennesklig ! :)

Skrevet

Godt å høre at flere blir provosert - nesten så jeg "misliker" barnet mitt når det står på for jeg føler jeg blir enormt irritert. Men følelsen går over så fort trassen er ferdig og da får jeg jo dårlig samvittighet. Ingen god følelse....... Og de som klarer å overse trassen er jeg veldig imponert over - all ære til dere. Jobber med saken jeg - håper på å bli bedre. Men det skal sies at jeg er nybegynner i trass, da datteren min nylig har begynt (med sån skikkelig trass).

Gjest julestjerneblinkestjerne
Skrevet

Vi var litt forutseende når det gjaldt trass-alder, og hadde selv den oppfatning at trass er vel så mye foreldreskapt som skapt av barnet selv. Vi fulgte derfor nøye med barnet, barnets utvikling, og barnets økende behov for frigjøring, selvstendighet, og medbestemmelsesønske - og la opp til rom for

1) der barnet kunne få lov til å bestemme enkelte ting selv,

2) der vi åpnet for diskusjon og kompromissløsninger,

3) der mor og far bestemte og barnet måtte akseptere dette.

Vi var utrolig bevisste på dette, og leste en del om det i forkant, og unngikk dermed hele trass-alderen... :-) :-) Det var jo litt artig, at vi faktisk fikk det til, når vi hadde satt oss det som mål.

Gjest julestjerneblinkestjerne
Skrevet

Det som gjerne avler trass er overreagerende og illsinte foreldre. Helt greit at man noen ganger trenger å blåse ut, men man må da skille på når man kan blåse ut. Blir man illsint i en situasjon, hvor det faktisk hadde vært på sin rett at man åpnet for diskusjon og kompromissløsninger, eller var det en ren her er det helt klart mamma og pappa som bestemmer?

Men, altså, hele poenget med min skissering over, er at barnet skal føle det har såpass mye medbestemmelsesrett i hverdagen der foreldrene finner det greit, at når barnet så blir møtt med 'her bestemmer mor og far' så aksepterer barnet lettere sistnevnte. Og det blir heller ikke nødvendig for foreldrene å bli illsinte for å få denne aksepten.

Skrevet

behersket?? hehe, hva er det???? ;-)

klart man blir provosert innimellom, og selv om man vet det ikke hjelper å bli sint, så blir man det av og til ..

Det er menneskelig.

Og hva er det egentlig som er så farlig med at ungene ser innimellom, at vi faktisk har følelser vi og?

Pust ut og tell til flere hundre, pleier å hjelpe her..;-)

Gir meg selv en Time out, om jeg kjenner det koker...

stå på,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...