:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 12. desember 2008 #1 Skrevet 12. desember 2008 jeg har lyst på flere barn, men det passer dårlig nå. skal gå på skole først. men om 3-4 år vil jeg ha en til. det passer fint, for da er småen 6 så jeg får ikke to som løper vær sin vei... hehe.. jeg tenker at åpen donor er lurt, for da får han/hun velge selv om hun/han vil hilse på en gang som voksen. hva tenker dere?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 13. desember 2008 Forfatter #2 Skrevet 13. desember 2008 er det en uskreven regel her som sier at man ikke spør om slikt?
snuffe Skrevet 13. desember 2008 #3 Skrevet 13. desember 2008 Vi valgte i utgangspunktet åpen donor, men ender opp med anonym likevel (siden vi behøver IVF og Danmark er den eneste gode muligheten vår for dette). Jeg har fortsatt litt problemer med å forsvare for meg selv at vi tar fra et eventuelt barn muligheten til å kjenne halvparten av sitt biologiske opphav, og hadde nok unngått dette om det lot seg gjøre. Samtidig tenker jeg at man uansett tar et valg for barnet. Ved å velge en åpen donor velger man også en slags forventning om at barnet skal ville vite noe om dette, og selvsagt en mulig kjempeskuffelse om barnet som voksen velger å oppsøke denne donoren. For noen kan det helt sikkert være lettere å være atten år og vite at dine foreldre har valgt for deg, enn selv å måtte ta avgjørelsen om hva man ønsker å oppdage. Donorbruk er uansett etisk innviklet i et samfunn som er så opptatt av biologiske bånd som vårt er.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 13. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 13. desember 2008 det er faktisk et veldig godt poeng! for om man har lukket donor så sier man jo til barnet "jeg/vi ønsket det, du er mitt/vårt barn fullt og helt. selv om vi trengte sæd for å få det til, så er det bare sæd og ingen ting annet", man setter heller ikke noen forventinger til hvordan han var eller noe slikt. for det er et lukket kapitel. mens man har en litt mer "vinglete" holdning til det om man har åpen donor. hm.. spørsmålet er jo hvor vitt barn har noe form for behov for det siden.. hm.. jeg tror jeg uansett ikke ville fortalt noe om at hun/han en dag ville få vite noe om donoren. for og ungå forventingene. vanskelig og interesangt tema
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2008 #5 Skrevet 13. desember 2008 Har dere tenkt på at ved å velge åpen donor så kan det hende barnet gleder seg til å finne ut biologisk opphav og møte denne, men så er vedkommende død, og da faller gleden i grus. For da får ikke barnet vite noe! Bedre å velge anonym. Om man velger riktig klinikk kan man finne ut mer om den anonyme donoren og også finne evt stesøsken. Det gjør man ikke ved åpen donor. Og hva er viktigst for barnet? Jeg gjetter på å finne stesøsken
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2008 #6 Skrevet 14. desember 2008 Vi tenkte da vi valgte donor at det rett og slett ikke er vårt valg å velge vekk informasjon om donor. Barnet bør ha muligheten til å finne ut mer om sitt biologiske opphav hvis det er ønskelig. Det er ikke sikkert at barnet ønsker å få vite mer. Til de som mener barnet kan få urealistiske forhåpninger om en far, så er det vår oppgave som foreldre å få barnet til å forstå at det ikke er et alternativ.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 14. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 14. desember 2008 ja det er sant anonym. og det er jo rett og slett bare og ikke fortelle det før barnet blir stort nok til og forstå. om man forteller det på 18 års dagen til et barn som lenge har lurt på hvordan donor er, med forklaring og på hva dette innebærer. så er jo sansynligvis barnet så stort at hun/han forstår litt av konseptet. det med at man kunne finne ut av halvsøsken viste jeg rett og slett ikke.
mamman&prinsessene Skrevet 14. desember 2008 #8 Skrevet 14. desember 2008 Jeg har valgt åpen donor og tenker at det er det eneste riktige for meg. Jeg mener at jeg ikke har noen rett til å frata mitt barn retten på å vite hvem sintt biologiske opphav er. Dermed vil barnet selv kunne velge ved fylte 18. Jeg har ikke tatt noe som helst valg for barnet, det føler iallefall ikke jeg, det er helt og holdent valgfritt for barnet hvorvidt han/hun ønsker å vite hvem donoren er og om han/hun skal treffe han den ene gangen. Hva de følelsesmessige konsekvensene vil bli av et slikt møte kan jeg jo være der å støtte barnet mitt på og forberede det på. Jeg skal i gang med første inseminasjon i januar og har bestilt sæd fra stork klinikken ut fra en liste med donorer. Der har jeg valgt den jeg ønsker og jeg får en veldig god følelse av at jeg vet litt om utseende og utdannelse. Det får man ikke ved lukket donor. Dette vil hjelpe meg å lage et bilde av den faren mitt barn ikke får og det kan være gøy for barnet også å vite litt, fremfor ingenting i det hele tatt. Lykke til med valget :-)
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2008 #9 Skrevet 14. desember 2008 Unskyld meg men makan til pisspreik... "lage et bilde av den faren barnet ikke får"? Nå må du forstå at donorsæd er kun sæd, det er en ung, fregnete, fattig student som har runket i en kopp for å få litt penger. Utdannelse? Velger du etter utdannelse??? Haha, OK. Du har valgt en som er bioingeniør. Om fire år er han i fengsel for å ha forgrepet seg på et barn. Kjekt for sønnen din å finne ut når han blir 18? Eller: Donoren DØR! Har du tenkt på det? Nei. Sønnen din gleder seg hele ungdomstiden til å få vite sitt biologiske opphav, han tar kontakt med Stork, og får vite at donor er død. Simsalabim. Ingen informasjon. Alle spørsmål han lette etter svar på, det kan han bare glemme. Mens en som har blitt laget ved hjelp av ANONYM donor kan få vite langt mere! Velger man riktig klinikk, så finnes det anonyme donorer som faktisk er åpne donorer ift usa-donering, for eksempel. Det betyr at det ved hjelp av donornummer er lett å finne navnet. Det er også lett å finne stesøsken. DET har du ikke tenkt på nei. Det som provoserte meg til å skrive dette innlegget var åpningssetningen din, "ta fra barnet rett". Herregud... Utrolig banal, emosjonell måte å se det på. Slike holdninger smitter over på barna, så da er det jo like greit at du har valgt åpen donor...
mamman&prinsessene Skrevet 14. desember 2008 #10 Skrevet 14. desember 2008 Du, som er så feig at du ikke tør vedkjenne deg nikket engang bør vel holde munnen din lukket om dine subjektive åpenbart naive utsagn, basert på ikke annet enn vås. Og å uttale deg om hva JEG har tenkt gjennom tenker jeg viser til at du er en person som ikke er verdig mine tanker rundt hva jeg egentlig tenker om et slikt håpløst innlegg! Men uansett, lykke til i villfarelsens land! Skjønner forøvrig at en person som ikke engang kan stave heller ikke har noe tanker rundt betydningen av donors utdannelsesbakgrun.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2008 #11 Skrevet 14. desember 2008 Problemet ditt, bamba, er at du ikke evner å respektere at andre har tatt andre, og bedre, valg enn deg. Å velge åpent er greit, å velge anonym er også greit, men når man har valgt får man vær så god tenke seg litt om før man uttaler seg og ikke slenge fram følelsesladde meninger slik du gjør. Du viser i all fall ingen respekt for de som har valgt ANONYM donor. Jeg kjenner to her inne som har anonym donor som har funnet ut både navn og familiehistorie til begge, samtidig som de har funnet "søsken". Det er nemlig lett å lete når man bare vet hvordan. Mens du skal føde et barn med en eller annen "far" som du skal fortelle om, og lage glansbilder om. Det er så korttenkt at jeg nesten håper at du ikke lykkes i å bli mor til et barn ved hjelp av donor. Du har bare ikke skjønt det. En donor er en donor, ikke en far. Forstår du ikke det bør du heller få barn ved hjelp av normalmåten... Hvis noen gidder...
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2008 #12 Skrevet 14. desember 2008 Hva mener du med å "ikke kunne stave"? At jeg i et langt innlegg skrev en eneste feil, nemlig glemte en "n" i unnskyld? Det sier alt om deg at du reagerer slik du gjør. Ingen barn fortjener å få deg til mor. Enkelt og greit. Ingen. Du har ikke forstått noen ting, sett deg heller skikkelig inn i donorproblematikken før du uttaler deg om noe du helt tydelig mangler kunnskap om. Og du har tenkt deg til en klinikk i januar allerede? Sorry Mac, utsett det heller to-tre år...
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2008 #13 Skrevet 14. desember 2008 Jeg støtter anonym i en del meninger her, men oppfordrer dere begge til å ordlegge dere mer forsiktig. Det er lett å støte mennesker, og man skal respektere de valg de forskjellige har tatt. Jeg tror at det er klokt av...beklager jeg har glemt navnet ditt, men du som diskuterer åpent her, Jeg tror det er klokt av deg å huske at mange har valgt anonym donor, og de bør slippe å forsvare valget sitt. Det føler jeg at du nesten krever av dem ved å vise den holdningen du viser.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 14. desember 2008 Forfatter #14 Skrevet 14. desember 2008 hvordan klarer noen å bli så såret og sint, fordi noen begrunner valget sitt? hun sier jo "dette var riktig for meg". noen som går på en heftig dose hormoner eller noe?
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2008 #15 Skrevet 14. desember 2008 Syntes det er veldig synd at dette som er et så viktig spørsmål ikke kan diskuteres uten at det blir en ganske stygg ordveksling av det. Det må være mulig å respektere hverandres valg og forstå at hver og en har gjort seg noen tanker i den forbindelse. Hva som er rett for en person er nødvendigvis ikke rett for en annen. Jeg har selv valgt åpen donor. Men ser jo nå at anonym donor ikke trenger å være anonym. Hadde jeg visst det tidligere hadde jeg kanskje valgt annerledes, hvem vet. Poenget er at hvis de ulike får lov til å si hvilke tanker de gjorde seg når de tok valget sitt, så kan andre kanskje lære noe av det. Er det ikke litt derfor vi er på dette forumet? Forøvrig tror jeg vel at alle som har valgt å benytte donor (åpen eller lukket) vet utmerket godt at dette bare er donor av sperm og ikke noen fremtidig "far".
mamman&prinsessene Skrevet 14. desember 2008 #16 Skrevet 14. desember 2008 Takk mortilgunnar med nisselue og dere andre som er med på en saklig diskusjon her inne. At mine utsagn kan feiltolkes så enormt kan jeg ikke ta til meg, tenker det må være noe med den anonyme, usaklige (i mine øyne veldig feige) og hissige personen sitt liv som skurrer. Håper forøvrig fremdeles at du får et barn om det er det du ønsker. Men denne bitre og mannevonde innstillingen din kan vel neppe hjelpe på fertiliteten, mulig det kan hjelpe med noe stressdempende terapi eller noe sånt :-) Jeg ser ingen grunn til å forsvare meg på noen måte når det gjelder min tanke rundt åpen/lukket donor for meg selv. Hva andre velger har jeg imidlertid ingenting med og jeg respekterer at vi har forskjellig syn på det.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2008 #17 Skrevet 15. desember 2008 Haha, så nå begynner du å analysere meg, for å få deg selv til å framstå i et bedre lys? Patetisk. Du har flere ganger gjentatt ditt budskap som en hets og hån mot de som har valgt anonym donor. Og du lille kvinne, jeg kan fortelle deg at jeg allerede har to storkbarn, med åpen donor. Og jeg tenker ofte at jeg kanskje skulle ha valgt anonym i stedet, fordi det er så mange fordeler med det. Men å diskutere med en som henger seg opp i en liten skrivefeil er jo bortkastet energi. Takk forresten til etpar over her som ser poenget mitt, og at dere ser at bamba er mer opptatt av å spytte på de som velger anonym donor og å påpeke små skrivefeil, enn å sette seg inn i hav detbetyr å ha åpen/anonym donor. For det vet du tydeligvis for lite om. Og du bør, for BARNETS skyld, ikke gjøre noen forsøk på å bli gravid før du er verdt barnets oppmerksomhet. Det synes jeg ikke du er i dag. Det er min helt personlige mening.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2008 #18 Skrevet 15. desember 2008 ###Forøvrig tror jeg vel at alle som har valgt å benytte donor (åpen eller lukket) vet utmerket godt at dette bare er donor av sperm og ikke noen fremtidig "far". Anonym ### Nei det er jo det som er poenget her da, at bamba sier hun har valgt åpen donor for å kunne fortelle mer om "faren" til barnet. Har man ikke skjønt at sæddonoren ikke ER en far, så må man gå en runde eller to med seg selv først. Bamba snakker altså om at de som velger anonymt donorer TAR fra barna retten på en FAR. Da har hun misforstått. Men det er kanskje lettere for de som er lesbisk å se dette enn hetero single?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2008 #19 Skrevet 15. desember 2008 Hvorfor forteller du oss ikke heller mer detaljer rundt det at du ser fordeler med å benytte lukket donor fremfor åpen i stedet for den aggressive tonen du tar? Hva er de fordelene? Du er tydeligvis godt informert og sikkert flere som hadde hatt nytte av at du deler din informasjon. Forøvrig å anta at lesbiske ser lettere at en donor ikke er en far enn en hetero single er kanskje å være litt i overkant generaliserende. Som nevnt tidligere tror jeg at vi aller fleste har en sunn holdning til donoren. Det kan være unntak (både blant lesbiske og hetero). Hvorvidt Bamba har misforstått eller ikke er det ikke opp til meg å si noe om.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2008 #20 Skrevet 15. desember 2008 Til alle. Hold dere heller til det som er tema i debatten i stedet for å skli ut med personkommentarer. Du anonym over her kaster bensin på bålet. Nå stopper vi dette og holder oss til tema, OK? Jeg vil bare si at den kloke gir seg! La oss se hvem som er klokest da Beate
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2008 #21 Skrevet 15. desember 2008 Jeg mente ikke at anonym kl 08.42 kastet bensin på bålet, men den anonyme før deg igjen Kan vi gi oss nå?
Jotun Skrevet 15. desember 2008 #22 Skrevet 15. desember 2008 Vi har valgt åpen donor, etter mange runder rundt dette temaet. Har kommet frem til at det er det riktigste for oss. Vi føler at barnet selv skal få ta det valget om det er viktig for han/henne å møte donoren, kanskje bare for å kikke på han, stille noen spørsmål m.m. Vi har også tenkt på hva som ville skje hvis donoren er død o.l. Men sannsynligheten er jo den samme som hvis en av oss dør, og det håper vi heller ikke på. Oppgaven vår som foreldre, blir å vite når barnet er gammelt nok til å forstå hva det går ut på å være donor, og så forklare, og forberede barnet på hva dette vil si, og på et evt møte, hva de kan forvente av donoren osv. Selv om jeg ikke har undersøkt, så vil jeg tro at det er mulig å kontakte klinikken man har brukt, for å høre om donoren fortsatt lever. Da kan man ha mulighet til å sjekke dette, kanskje før barnet har noen forventning i det hele tatt. Det er godt å høre at det er flere her som har tenkt så nøye gjennom valgene sine, og føler at de har tatt det beste valget selv. Det viser noe om hvor ivrig og engasjerte vi er på vegne av våre barn. Alle ønsker vel det beste for barna sine?
gliring Skrevet 15. desember 2008 #23 Skrevet 15. desember 2008 Hej allesammans! Jag o min fru har en anonym donor till vår Stork-son (det fanns inget annat för 5 år sedan om man ville ha en dansk donor). Jag skulle idag aldrig valt det eftersom jag läst så många historier om barn som mår dåligt att att ha en anonym donor. Nu mår min son bra och jag tror att det blir bra då han är tonåring och kanske har existensiella funderingar. Jag har även en extended profile att ge honom att läsa där han kan få reda på en hel del om sin donor. Idag kan man köpa anonym säd men ändå få babyfoto, ljudintervju, extended profile etc. på www.europeanspermbank.com och därmed få tillgång till IVF på dansk klinik. Alltså kan man välja IVF och få en massa information. Dessutom är det ytterst liten sannolikhet att donorn dör innan barnet blir 18 år. Alla öppna donatorer har också foto, ljudintervju etc som ovan som man kan läsa/lyssna/titta på även om donorn skull råka dö. Det räcker nog ofta med detta för ett barn. Att träffa donorn kanske inte är det primära. Det var mina tankar - lycka till /Asta
gliring Skrevet 15. desember 2008 #24 Skrevet 15. desember 2008 Och tjejer....att få donornumret på sin donor oavsett om denne är öppen eller anonym har ALLA rätt till (även om du var på Storkkliniken för några år sedan kan du få det retroaktivt). Och oavsett om det är Nordica, Vitanova eller Diers.... Det är med donor # som man kan söka halvyskon och/eller donor på t ex www.donorsiblingregistry.com Jag har en massa info om många danska donorer - fråga på om ni undrar istället för att sväva i ovisshet. Man riskerar att ge barnet fel information av okunskap. vänliga hälsningar Asta
Tjorven1 Skrevet 15. desember 2008 #25 Skrevet 15. desember 2008 Oj, oj, oj for en diskusjon.. Nei, det er ikke lett dette og vi vil vel aldri vite om vi har tatt de rette valgene, vi må jo bare håpe.. Sikkert derfor diskusjonen blir så "overopphetet", her er det mange følelser, og ikke minst usikre følelser, og da tyr mange gjerne til angrep.. Jeg har valgt anonym donor etter mange runder med meg selv, og min nærmeste. Jeg ønsker jo å gjøre det som er best for barnet mitt, og skåne barnet mitt alt vondt. Her er noen av mine tanker rundt dette (og som nevnt over, hva som er rett for noen - er nødvendigvis ikke rett for andre..) - Jeg må pga av medisinske årsaker bli mor nå, eller aldri. Jeg vil ha barn, jeg kommer til å fortelle barnet mitt at: - Mamma hadde så lyst på deg, men når mamma måtte få barn var det ingen ledige snille og gode pappaer, og du må jo ha verdens beste pappa om du vil ha noen. Så da måtte legen i Danmark hjelpe mamma, sånn at jeg kunne lage deg uten en pappa. - Jeg kommer også til å si til barnet mitt at om det ønsker en pappa, så kan vi jo prøve å finne en flott pappa sammen. Dette er det psykiaterne sier er det "riktige" og si. Jeg har lest en del om det, og har venner med eldre donorbarn. De sier det er enormt viktig og ALDRI kalle donor Pappa eller Far, NB: Pappa og Far er en rolle! Hvis barnet får vite at det har en far/pappa i Danmark vil det resultere i ett savn, og en følelse av å bli sviktet (dette er IKKE mine ord, men spesialist uttalelser fra folk som har forsket på donor barn). Jeg har også diskutert dette med 3 venner av meg som ikke har kontakt med sine biologiske fedre, de føler seg alle sviktet. Som de sier til meg, barnet mitt vil vite fra dag 1 at det var så ønsket, det var til og med så ønsket at Mamma måtte til Danmark for å få hjelp. Barnet har aldri blitt sviktet, det er ønsket og ikke uønsket av noen. Jeg har fått streng beskjed av dem at det er noe helt annet, og kan ikke sammenlignes - med å vokse opp med en far som har sviktet dem. Åpen lukket donor. Jeg mener mor og far /mamma og pappa er to roller man har. Jeg tror ikke jeg vil være singel resten av livet. Jeg vil finne en Pappa til mitt barn, som vil fylle den rollen. Jeg merker meg også at det er en stor aldersforskjell på lukkede og åpne donorer, og jeg foretrekker faktisk en student som trenger litt ekstra penger – men det er mitt valg… Og dette er også noe jeg diskuterte med kompisene mine: - svik og skuffelse - barnet vil naturlig lage ett bilde av sin donor som noe perfekt og flott. Hva skjer når barnet evt. møter donor som en usikker 18 åring, og blir skuffet. Jeg har mange adoptiv venner. Samtlige har blitt så skuffet når de har møtt sine biologiske foreldre og har fått en kjempe tøff periode med identitetskrise etterpå. De har frarådet meg på det sterkeste å velge Åpne donor, og har vært så lei seg for at de brukte det valget å finne foreldrene. De skulle ønske at de aldri hadde hatt noen valg! Det er snakk om 6 forskjellige venner av meg. En venn har ikke ønsket å vite noe om foreldrene, etter at søsteren ble til de grader skuffet. Men igjen, man vet ikke - jeg har tatt valget for mitt barn, for å skåne det - kanskje barnet mitt vil kalle meg egoistisk og hate meg for det. Men jeg håper jo inderlig at jeg har gjort det rette og at jeg klarer å formidle den enorme gleden og takknemmeligheten jeg har for å kunne få han/henne. Og hat Barnet mitt vil føle seg som det meste ønskede barnet på denne jord. Min mor klarte det med meg, håper jeg klarer det sammen som henne. Da tror jeg mye er gjort. Jeg har dessutten listene jeg har fått av gliring, det skal bestilles mer info når jeg kommer i uke 22, dette skal kopieres opp og spres - så om barnet mitt en vakker dag, skal ønske mer info. så kan det hende vi klarer å få tak i det. Men det er ikke mitt valg, det bli evt. mitt barns valg når det er gammelt nok. Og igjen - jeg aner ikke om jeg har tatt det rette valget, og det er de ingen av oss som vet - vi kan bare håpe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå