Gå til innhold

Trenger meninger ang vaktoppsett....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ped.leder i en bhg, og skal sette opp ny vaktliste. Vi har 4 stillinger. 2 av oss jobber fullt, og 3 stk deler 2 stillinger. Vi har 4 vakttyper (tidlig, tidligmellom, seinmellom, sein).

Problemet nå er fredagsvaktene. To av assistentene jobber annenhver fredag, og kan ikke skjønne at de ikke får like mange tidligvakter som oss andre som jobber hver fredag.

Jeg har satt opp en rullering av vaktene som gir oss som jobber hver fredag, 2 tidligvakter (og 2 av hver av de andre vakttypene) i løpet av en 8 ukers periode. Tilsvarende får de to som jobber annenhver fredag 1 tidligvakt (og 1 av hver av de andre vakttypene) i løpet av 8 uker. Jeg synes dette høres veldig rettferdig ut. Det vil jo si at alle får én vakter av hver type i løpet av 4 jobbefredager.

Men de to det gjelder vil ha flere tidligvakter. Jeg kan ikke forstå dette. De har jo faktisk (selvvalgt) FRI 4 fredager i løpet av 8 uker. Jeg har også prøvd å forklare, at dersom de skulle fått flere tidligvakter, må vi andre få flere seinere vakter. Er det rettferdig da? -at de skal ha overvekt av tidlige vakter de fredagene de jobber, og i tillegg ha fri de andre fredagene?

Har brukt utrolig mye energi på denne vaktlisten, -noe som aldri før har vært nødvendig (har hatt færre delinger). Til syvende og sist er dette mitt ansvar, og det er jeg som avgjør. Men det er så trasig når de to skal gå rundt å surmule på grunn av dette....

Hvordan i huleste skal jeg få dem til å forstå at dette er sånn det må være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm....nå tenker jeg høyt.....dere jobber 4delte vakter....vil det ikke bli sånn at de får likt fordelt med vakter i løpet av 16 uker.....og dere får likt fordelt på færre uker...om jeg tenker riktig nå...og sånn blir det når de jobber mindre enn de andre. Be de komme med et forslag som de tror kan være bedre enn ditt, så skal du se pipa får en annen lyd.

Skrevet

Høres ut som du har prøvd allerede. Si at sånn er det, ferdig med det.

Skrevet

Meg hadde du i hvert fall klart å overbevise. Syns det høres helt riktig ut. Jobber i helsevesenet. Der er det ikke "rettferdig" i det hele tatt, og ingen griner på nesa over å jobbe litt annerledes turnus enn andre. Tror dessverre du har blitt utsatt for mye-vil-ha-mer-syndromet. =O) Lykke til!!

Skrevet

Forslaget ditt var veldig fornuftig! Blir jo lik fordeling. Og når de i tillegg har FRI annenhver fredag skjønner jeg virkelig ikke at de tør å klage en gang.

Skrevet

Tusen takk for støtten :-)

Jo, vi kommer jo likt ut i forhold til antall fredager vi jobber.

Utrolig at de skal være sånne snurpekjerringer. Ja, det er jo rett og slett det de er.

Har også snakket med styrer og tillitsvalgt, og tatt det opp i møte med de andre ped.lederne. Alle forstår systemet, og synes det høres veldig bra og rettferdig ut. Unntatt selvfølgelig de to assistentene.

Utrolig! Der skal de ha fri annenhver fredag, og i tillegg gå flere tidlige vakter enn oss andre..... River meg i håret, men kommer til å dele den ut på mandag, og si at sånn er det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...