Gå til innhold

17 mnd - er dette mye mat i løpet av en dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 17 mnd spiser (selvsagt med litt variasjon) dette i løpet av en dag:

Frokost: 2 brødskiver + 1 yoghurt (sånt vanlig 4pakk-beger)

Tidlig lunsj i barnehagen: 1 brødskive + 1 yoghurt (elsker yoghurt)

Sen lunsj i barnehagen: 2 brødskiver + frukt

Før middag: Mer frukt (i dag 1 hel banan og 1 pære)

Middag: Vår mat. Ikke så mye, har aldri vært glad i middag.

Kvelds: 1-2 brødskiver + 1 yoghurt + litt frukt

Vann til drikke (vil ikke ha melk).

Barnehagen sier hun spiser masse (bare positivt ment), jeg har ikke tenkt på det - er dette mye? Bare fint hvis det er det, men jeg vet jo ikke hva som er vanlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mer enn hva jeg som er voksen spiser på en dag. Mitt barn på 21 mnd spiser også litt mer enn meg, og jeg tror rett og slett hun trenger det fordi hun beveger seg mer enn meg. Så lenge barnet legger på seg ok og ikke spiser masse i mellom måltidene, synes jeg at det høres greit ut.

Skrevet

Jeg ville gitt mindre yoghurt, syns det høres mye ut med 3 hver dag og så ville jeg gitt frukt etter middag for å se om hun spiste mer middag da. Du kan jo ikke sulte ungen heller, så hvis hun ikke legger på seg alt for mye, så er det vel bare å fortsette og gi mat til hun blir mett.

Skrevet

Haha :) Jeg spiser heller ikke så mye i løpet av dagen.

Det er iallefall mer enn det jenta mi spiser om dagen, er heldig om jeg får i henne en halv brødskive.. :(

Men hun er syk da.

Spiser vanligvis 1/3 av det din jente spiser.

Syns ikke det er mye, hun trenger det tydeligvis.

:)

Skrevet

Hun får så mye yoghurt fordi hun ikke drikker noe som helst melk. I samråd med helsesøster.

Og hun er stor, men absolutt ikke tjukk. Men masse aktivitet, selvsagt.

Jeg synes bare det er deilig at hun spiser lett og mye. Vet så mange som sliter med at barna ikke vil spise. Barnehagen sier også bare at det er flott og at hun er veldig sunn og frisk (har ikke vært borte fra barnehagen en eneste dag fra hun begynte). Lurte bare om det virkelig var så mye som barnehagen sier.

HI

Skrevet

Så lenge hun er sulten å legger på seg som hun skal så er vel ikke dette kostholdet noe problem. Selv om det jo er mye mat. Jeg sliter fryktelig med maten til min lille gutt. Så jeg skulle ønske han hadde mer matlyst.

Ikke greit når det går hverken den ene eller den andre veien gitt =P

Men i yoghurt så er det mye sukker. Skjønner den at hun ikke drikker melk. Men har du prøvd å bytte ut brødskiven med f. eks. havregrynsgrøt med melk i? Ha på litt sukker, kanel og smør?

Jeg ville hvertfall byttet ut til kanskje litt biola i stedenfor.

Jeg blandet biola naturell, fruksmos og havregryn før, det var en stor hit her! =)

Skrevet

Jeg har også en matglad gutt. Han er 16 mndr og spiser dette i løpet av dagen:

Frokost: 2-2 1/2 brødskive

Lunsj: Enten 2 brødskiver pluss frukt, eller 1 brødskive, 1 yoghurt og frukt.

Etter soving: En banan.

Middag: Spiser det samme som oss. Er veldig glad i både kjøtt og grønnsaker. Spiser godt. Liker ikke poteter da.

Kvelds: 2 brødskiver og en halv banan.

Melk til brødmåltider og vann ellers.

Han er en slank fyr, så hvor han gjør av all den maten, har jeg ikke peiling på. Men han er veldig aktiv da.

Bare fortsett å gi jenta de så mye mat hun vil ha, men jeg ville nok også ha droppet den frukten før middag, og heller gitt den som dessert i stedet.

Skrevet

Hehe, mer enn det jeg spiser iløpet av dagen, og i allefall mye mye mer enn det min 3 åring spiser, men hun er sær og småspist, så jeg skulle heller sett at hun spiste som din.

Når det kommer til antall yoghurter; min drikker heller ikke melk og har aldri gjort dette, har snakket med hs og ernæringsfys (pga utredning for matintoleranse som heldigvis ikke var dette) så lenge barnet spiser f.eks ost, èn yoghurt og mat med "melk i" (hvit saus, grøt -u nameit) så bør det ikke være behov for å gi så mye yoghurt. Er himla mye sukker i det, tror jeg hadde byttet ut i allefall en av yoghurtene med noe annet.

Skrevet

..om denne pia på 17 mnd spiser mer enn mange av dere, så bør dere ta en kikk på kostholdet deres! (og trekke ifra alt som ligner på brus og godis selvsagt..). Sikker på at jenta di spiser det hun trenger:)

Skrevet

Jeg synes det er mye yoghurt. Ville rådet deg til å gi naturell yoghurt blandet med frukt om du skal gi så mye. Ellers er det mye brødmat da. Stiller seg litt annerleses om det var samme mengde med grønnsaker ol

Skrevet

Jeg trodde jenta mi spiset mye, men jenta di spiser mer.

Vær glad for at hun spiser mye, kjenner mange som sliter med å få i barna sine mat og det er både slitsomt og man bekymrer seg mye!

Så lenge jenta di ikke er overvektig (og det skreiv du jo at hun ikke er) så er det jo kjempebra at hun er glad i mat, og at du har funnet en erstatning for at hun ikke liker melk.

De trenger mye energi i den alderen, sitter jo ikke stille mange sekundene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...