Gå til innhold

Kan jeg spraye juletreet med radar spray?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første året jeg har eget juletre, og har fått litt angst for småkryp etter alt snakket "deres" om at de våkner når de kommer inn i varmen:(

Når bør jeg evt spraye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe. Må le litt nå altså. Hvis du googler litt om juletrær og småkryp, vil du bl.a finne følgende:

Det følger med en hel haug med dyr og småorganismer, men vi kan like gjerne konstatere det med en gang: De er ikke farlige dyr, og det er ingen grunn til å sprøyte eller hive ut treet, eller å kjøpe plast isteden, sier førstekonsulent Torstein Kvamme ved Norsk institutt for skogforskning.

For det første dør de fleste på grunn av at de ikke takler det plutselige temperaturspranget, og om de skulle våkne vil de fleste dø fordi de tørker ut i stueklimaet.

- Her ser det fint ut, tenkte småkrypet, intetanende om den ublide skjebne som ventet i det dehydrerende julestueklimaet hjemme hos familien Nilsen.Biller og sommerfugler

- De dyrene som er litt større og synlige uten mikroskop vil være ganske sporadiske. Mange tror for eksempel at barkebiller følger med juletreet, men dette er dyr som går på døde og svake trær, ikke så ofte på friske og grønne, sier Kvamme.

For det meste er det små bartremidd og bartrelus som har tatt plass i treets skudd og nåler. De fleste juletredyrene er mikroskopiske.

- Og det er ingen fare for potteplantene, med mindre du har grantrær i vinduet, da - eller kanskje bonsaitrær, sier Kvamme."

Så tror du kan ta det med knusende ro. Jeg har da hatt juletre i hus siden jeg ble født, og aldri sett, hørt, kjent eller opplevd et eneste småkryp som kan ha gitt meg varige mén.

Skrevet

Hehe. Hadde alltid juletre hjemme, men da hadde jeg soverom i en annen etg, nå er det i naborommet til stua:)

Har hatt litt angst siden det krøp et saksedyr på armen min en kveld, mens jeg lå i senga. skummelt

Skrevet

Det kan du sikkeret, men det vil vel lukte litt "rart??"

Skrevet

Hva med brannfare? masse elektriske greier..

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Radarspray er garantert mye farligere for innemiljøet enn alle smådyrene som ev. følger med treet tilsammen.

Gjest julestjerneblinkestjerne
Skrevet

Har du sjekket hva RADAR spray inneholder da? Ikke si du er mer opptatt av husets helse enn din egen her... :-) Og hvilke kryp er det du snakker om? Har aldri sett snurten til noe annet enn barnnåler strødd rundt fra de juletrærne jeg har hatt, og småkryp har vi jo rundt i huset uansett :-)

Skrevet

jeg ville begynt med å spyle bort ulumskheter med vannslangen før du tok det inn jeg da....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...