MillaMed2 Skrevet 12. desember 2008 #1 Skrevet 12. desember 2008 Jeg vet ikke inne hvilken kategori jeg skal skrive dette innlegget, men nå havna d hvertfall her. Jeg er ennå gravid,og har noen mnd igjen til fødsel, men har likevel begynt å tenke litt på hvor barnet skal være når jeg begynner på jobb igjen. Har hørt at man bør søke barnehageplass med en gang barnet er født, for å ha størst mulig sjangs på plass. Men så er d jo dyrt å ha barnet i barnehage,selv om d kanskje er d tryggeste. Men hvis man har barnet hos dagmamma, har man ikke rett på kontantstøtte til barnet da? De 3 første årene? Noe man ikke får hvis barnet er i barnehage? Noen som kan svare meg på dette?
sekke Skrevet 12. desember 2008 #2 Skrevet 12. desember 2008 hei. du har krav på kontantstøtte for barnet ditt hvis du bruker dagmamma. må søke om dette da. kommer ikke automatisk. du får litt hvis du har barnet i barnehage. jeg har jenta mi i barnehage 3 dager i uka og får 600 kr. brukte dagmamma fram til hun var 2.5 år. jeg jobber turnus så dagmamma brukte jeg kun når jeg var på jobb. hadde i perioder mye fri og omvendt. det har fungert veldig fint. betalte 150 kr dagen og satte opp en liste for hvilke dager jeg ville benytte meg av dagmamma for en mnd av gangen. er jo ikke alle som er så fleksible og vet om mange som betaler mye mer enn dette. kommer litt ann på hvor du bor,men kjenner noen som betaler 5-6000 i mnd rundt oslo området. jeg har vært veldig fornøyd med å bruke dagmamma når barnet er 1-2år,men hun hadde veldig godt av åkomme i barnehage nå i sommer. skal gjøre det samme med neste mann. lykke til med valget....
pjokkemamma*07+10* Skrevet 12. desember 2008 #3 Skrevet 12. desember 2008 Du får kontantstøtte når barnet ikke er i barnehage, og dette bruker du til å betale dagmamma, hvis du ikke er hjemmeværende selv. Det er ikke nødvendigvis billigere med dagmamma enn barnehage. Vi betaler litt over 2000 i mnd for vår 100% barnehageplass i en kommunal barnehage. Det er ikke spesielt mye, maksprisen ligger vel også rett over der, gjør den ikke det? Vet om noen som betaler mer enn det for dagmamma. Mange har dagmamma fordi de ikke får barnehageplass og de ikke har noe valg. Jeg har bare gode erfaringer med barnehage for min del, men vi har en gutt som elsker å være der det skjer, og som er veldig glad i å ha masse mennesker rundt seg, samtidig som vi er veldig fornøyd med vår barnehage. Det er klart at det kan være individuelt hvor barnet vil trives, og om man får plass et sted som dere syns virker bra. Alt dette vil du se når du kommer dit at du skal velge, og det vil stå mye klarere for deg da. Men hvis du går for dagmamma, bør du få anbefalinger fra folk, slik at du har snakket med foreldre som har brukt dagmammaen tidligere. Er stor forskjell på dem, for å si det sånn. Noen er virkelig herlige og flinke, og noen aner ikke hva de driver med.
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 12. desember 2008 #4 Skrevet 12. desember 2008 ALDRI mer dagmamma for min del! Da lever jeg heller på fattiggrensen! Huff... I løpet av 1 1/2 år var han hos 2 forskjellige dagmammaer, og den ene var ikke bedre enn den andre... Da jeg engang hentet han hos hun første, stod kjemikalie-stanken meg nesten i bakken da jeg åpnet døra! Da satt dagmammaen og ei annen dame og fikset negler! Hos hun andre satt barna på GULVET å spiste maten, foran TV`en! *sukk* Dette var bare en liten brøkdel! Da han kom seg over i en fantastisk familiebarnehage hadde ungen knapt vært ute! Han var satt langt tilbake utviklingsmessig, for den ungen forandret seg VELDIG etter at han begynt i familiebarnehagen! Nå kan det hende vi har hatt max uflaks, men den sjansen tar jeg ikke igjen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå