Kvinne22 Skrevet 12. desember 2008 #1 Skrevet 12. desember 2008 Har vært så forkjølet så har de siste dagene måttet bruke nesespray for å få puste omtrent, har vært helt tett! har brukt otrivin for barn. sprayd et par ganger daglig i ca 5 dager nå. begynner endelig å bli bedre nå men sliter nå med ekstrem dårlig samvittighet og redd for å ha gjort noe galt. HAr lest en del på nettet og det er delte meninger om dette. Noen sier det er greit mens andre fraråder bruk. Uff, er det andre som har brukt nesespray i svangerskapet, hvorfor kan det være farlig egentlig? er litt redd nå jeg. er foresten snart 26 uker på vei.
Underveis --> Skrevet 12. desember 2008 #2 Skrevet 12. desember 2008 Har brukt nesespray mange ganger i løpet av dette svangerskapet. Er 26+2 og har ikke dårlig samvittighet. Jeg får sove! Det eneste er at slimhinnene mine får litt juling, men det er jo faktisk lokalbehandlig, så Junior blir nok ikke påvirket.
Kvinne22 Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2008 ^vet du, nå fant jeg plutselig mye mer stoff om dette på nettet der leger har uttalt seg osv. ved normalt bruk så er det overhode ikke farlig kommer de frem til. så jeg tror jeg slapper av nå. men takk for svaret, kan jo umulig være bedre for babyen om vi sliter med å puste hehe
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 13. desember 2008 #4 Skrevet 13. desember 2008 Jeg sliter med det samme akkurat nå, og spurte legen min. For det første er det normalt at man blir tettere i nesen under graviditet fordi alle slimhinnene i kropen hovner opp under en graviditet. Jeg fikk beskjed om at man kan bruke otrivin og rhinox i de anbefalte mengdene, men heller ikke mer enn det. Det samme står også på pakningsvedlegget har jeg sett. Jeg sparer dosene til kvelden/natta jeg, og så bruker jeg saltvannsoppløsning på dagen som smører nesen. Så ja, ved normal bruk er det helt greit med nesespray
Gorosa Skrevet 13. desember 2008 #5 Skrevet 13. desember 2008 Jeg bruker nesespray nesten hver dag. Jeg får så vondt i hodet når det tetter seg i nesa. Dessuten er det heller ikke heldig å puste gjennom munnen hele tiden.
<3maijente<3 Skrevet 13. desember 2008 #6 Skrevet 13. desember 2008 Hvis du ikke bruker over anbefalt dose, er nesespray ikke farlig. Alt vi bekymrer oss for! Jeg har også brukt nesespray siste uka pga. kraftig forkjølelse. Må vel være bedre å bruke det, enn at "det setter seg fast" og blir til en bihulebetennelse..???
74skytte Skrevet 13. desember 2008 #7 Skrevet 13. desember 2008 Jeg har også brukt nesespray når det har vært som værst. Man kan jo ikke sove uten. Men så var jeg hos en vikar for fastlegen min, og hun sa at det var absolutt ikke bra, Og at det var det hun strev mest med under sitt svangerskap. Altså tett nese. Hun begrunnet det med at nesespray utvider blodårene i nesa, og at det også gikk på blodårene til babyen. Men alt med måte mener nå jeg. Som jeg skjønner det, så er ikke legene enige om dette heller. men følg anvisningen i pakka du.
to_tette? Skrevet 13. desember 2008 #8 Skrevet 13. desember 2008 husker fra forrige svangerskap at jordmor sa det var to typer nesespray man kan bruke mens man er gravid, men jeg kan ikke huske hva de het. de vet det på apoteket, eller du leser pakningsvedlegget selv. jeg brukte en del saltvanns spray men synes ikke det hjalp noe særlig bare litt (man blir jo gjerne tett i nesen når man er gravid, selv om det ikke er noe "galt". slimhinnenne hovner opp. da blir man sikker ekstremt tett hvis man er forkjølet el.l kan jeg tenke meg!) ikke gå og ha dårlig samvittighet, det har ikke noe for seg, og du kan ikke gjøre om det som er gjort. de fleste nesesprayer virker lokalt i neseslimhinnene, og ihvertfall de for barn, vil jeg tro tror ikke du har gjort noe som helst galt jeg da
to_tette? Skrevet 13. desember 2008 #9 Skrevet 13. desember 2008 tror jordmora mi mente at det var viktigest å få puste ordentlig jeg... tror stikkordet her er "anbefalt dose", ikke bruke mer enn det, så går det helt sikkert bra. man kan jo fort bli avhengig av nesespray, selv om man ikke er gravid, på den måten at hvis man har brukt for mye, så MÅ man ha nesespray hele tiden for ikke å bli tett
M og liten Skrevet 16. desember 2008 #10 Skrevet 16. desember 2008 Hvorfor bruker du ikke zymelin nesespray? Det inneholder ett annet virkestoff enn ortrivin og det står i pakningsvedlegget at terapautisk bruk ikke innebærer risiko. Altså ved at man ikke overstiger anbefalt dose. Jeg skjekket også med apoteket før bruk, hun sa det samme. Smart å sjekke www.felleskatalogen.no og skriv inn zymelin å les pakningsvedlegget. Dette er samme katalog som legene bruker for å rådføre seg med, så det gir i allefall greit å sjekke. Kanskje det gir deg litt bedre samvittighet.
ble_mamma_6august 09 Skrevet 17. desember 2008 #11 Skrevet 17. desember 2008 får du veldig dårlig samvittighet kan du jo bruke nesespray med saltvann
mamma.85 Skrevet 17. desember 2008 #12 Skrevet 17. desember 2008 HERREGUD!! er ikke farlig med normal bruk av nesespray!! seriøst! slutt å bekymr deg!!!! hilsen fra mor til en på 8 mnd!!
M og liten Skrevet 17. desember 2008 #13 Skrevet 17. desember 2008 Saltvann hjelper som regel lite eller ingenting når man først er tett. Når produsenten av otrivin selv ikke anbefaler bruk av medikamentet til gravide og ammende skjønner jeg at enkelte gravide ikke synes det er noe gøy å bruke det. Det betyr ikke at man tror det direkte skader barnet ved beskjeden bruk. Men når det finnes ett annet merke med andre virkestoffer kan det være greit å vite om det dersom man først sliter med dårlig samvittghet. Det er forskjell på å være hysterisk og ønske sitt ufødte barn det beste. Det er opp til hver enkelt å vurdere hva de synes er beste løsningen etter hva behovet er. Du må ikke la deg provosere.
Mia29 Skrevet 18. desember 2008 #14 Skrevet 18. desember 2008 Hei! Støtter hun som anbefaler bruk av zymelin fremfor otrivin. Hvis du sjekker felleskatalogen vil du finne at otrivin ikke er anbefalt for gravide, mens zymelin kan brukes av gravide. Jeg fikk samme anbefaling på apoteket, altså zymelin. Aller helst anbefalte de hyperton saltvannsspray, men det bare sved og hjalp ikke på tettheten i det hele tatt. Så siden både jeg og babyen trenger oksygen så har jeg brukt zymelin som forskrevet i pakningsvedlegget. Legen min har bekreftet at dette er ok.
Mia29 Skrevet 18. desember 2008 #15 Skrevet 18. desember 2008 Legen min mente forøvrig at blindttester viser at det ikke er forskjell på effekten av vanlig nesespray og saltvannsspray. Så for de av oss som synes det hjelper best med "ekte" nesespray så er det mye mulig kun placeboeffekten som spiller oss et puss. Jeg for min del synes det er fantastisk at jeg er utstyrt med så god fantasi at jeg klarer å lure nesen min til å åpne seg når den er tett ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå