Gå til innhold

Denne nye pappapermisjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gruer meg litt jeg hvis det blir slik. Ikke det at jeg ikke unner mannen min å få ta vare på sine barn, men han har ingen mulighet for å ta fri så lenge. Hva skjer med oss da? Må barnet i barnehagen mens det forsatter baby da eller kan jeg forsatt få overført fars permisjon til meg? Det finnes ingen mulighet for at min mann kan ta fri så lenge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig vanskelig å få fars permisjon overført til mor, så det kan dere ikke regne med. Far kan velge å dele opp permisjonen sin i hele uker og enkeltdager om det gjør det enklere, og ellers må du vel ta ut ulønnet permisjon.

Hvis jeg var mannen din ville jeg forsøkt å få dekket det økonomiske tapet deres grunnet at han ikke kan ta ut hele permisjonen sin. En arbeidsgiver som ikke legger tilrette for permisjoner bør være forberedt på å dele ut "bonus" eller lignende som et plaster på såret.

Skrevet

Han kan dele den opp slik han selv vil - bare arb.plassen hans godtar det. Han kan ta de 10 ukene som en dag "fri" i uka over 50 uker om han vil. Eller 2 uker her, og 3 uker der - men fedrekvoten bortfaller etter at barnet er 3 år.

Skrevet

Problemet er at han er sin egen arbeidsgiver, og når han er alene om ansvaret. Og når han er vekke så mister han jo kundene sine og dermed så mister han jo jobben. Den lengste ferien vi har hatt på 7 år er 2 dager. Så det er jo veldig vanskelig for ham å være hjemme i 10 uker, å i tillegg gå ned i lønn fordi det er min arbeidsinnsats som teller. Off, nei, gruer meg til å føde jeg nå rett og slett.

Skrevet

Min mann er også sin egen arbeidsgiver og har mange kunder, men han fikk delt opp pappapermisjonen i deler. Hadde fast permisjon to dager i uka, og måtte da selvsagt ta et par telefoner og jobbe litt om kvelden - men det gikk fint. Han strakk permisjonen over lang tid, og var hjemme med gutta en dag i uken til de var 2,5 år. Helt topp! Når en er sin egen arbeidsgiver har en også mye makt over fordelingen av dagene og hvordan en posisjonerer den ut.

Så egoistisk som jeg er hadde jeg nok tvunget min mann til å skifte jobb om han ikke fikk det til å gå lettere rundt etter 7 år som egen arbeidsgiver. Er det mulig å ansette en? Vi har funnet en som skal gå inn i en 30% stilling når neste barn kommer slik min mann får mindre press.

Skrevet

Hva med barnet de dagen far ikke var hjemme da? Hadde du ulønnet permisjon eller?

Jeg trenger ikke tvinge ham til å skifte jobb, han er egentlig veldig flink til å ta litt fri innimellom, men jeg ser jo nå at han burde ansette en til da, for sin egen del og for barna sin del. De har jo heller ikke hatt ferie med pappa. Men han trives som han har det, men har nå heldigvis begynt å tenke på å ansette min bror. Problemet med å ansette en her hos oss er det at min mann gjør så mye, man finner ikke så mange som gjør like mye som ham, vanligvis så er det jo flere som er delt ut over det de kan best.

Men man får vel bare gjøre det beste utav det da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...