Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er i uke 36, og ligger litt under gjennomsnitt på SF-mål. I tillegg sa jordmor at jeg har god plass i overkant av magen. Hun spurte om hvor stor de tidligere barna mine har vært (har 3 fra før) ved fødselen. Bør jeg være bekymret om at noe kan være galt? Har en rolig baby i magen, lite rørelse på dagtid og natt, men kvikner til på kvelden.....

Småbekymret:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

symfyse- fundus heter det iallefall! det er mål på hvor stor/høy (eller noe) livmoren din er. De måler fra skambeinet og oppover på magen, til de kjenner livmoren. den vokser jo oppover, så da mener de kanskje at den ikke har vokst like høyt opp som den skal. du kjenner det ved å klemme litt på magen, litt under brystbeinet, der er det fremdeles mykt antar jeg. Men om du bør være bekymret eller ei tør jeg ikke svare på! Ring legen/jm,og be de forklare deg! Lykke til!

Skrevet

hei hei!

Jeg har hele tiden ligget under den rød streken på SF-mål, men innenfor det grønne feltet som er innenfor normalen, også har jeg fulgt min egen kurve - noe som visstnok er det viktigste. Men nå på forrige kontroll hos jordmor (onsdag)så hadde SF-målet stått stille siden sist og jeg var da utenfor det grønne feltet også så da ble jeg sendt til sykehuset dagen etterpå (igår)for å få en ordentlig sjekk på føden. Nå har jeg kjent masse liv hele svangerskapet også er jeg høy og lang i overkroppen så magen er ikke så stor utover siden det er så god plass oppover. Han fødselslegen som unersøkte meg på føden sa det var "sånne som meg" som oftest kom inn på kontroll pga. lave SF-mål fordi lengden ofte "lurer" skjemaet så som oftest var det ingenting å bekymre seg for. Men så viste det seg på UL at lille tulla sin mage kanskje var litt mindre enn den burde være nå, er 36+2, så jeg skal inn på sykehuset igjen lillejulaften for å se om det har økt. Hvis det har det så er alt normalt, for annet enn det så skal alt være greit (fosterlyd, aktivitet, hjerte, fostervann osv.)

Vet ikke om dette var til noen hjelp, men hvis SF-målet ditt stiger og er innnenfor normalen så skulle en jo tru at ting var greit, men det er jo ingenting i veien for å ringe å få avklart litt ting eller spørre jordmor/lege om du kan få to tette kontroller for å se om det øker slik det skal. Og ingen babyer er like på aktivitetsnivået, så det at du kjenner at babyen "våkner" til på kveldene er jo bare posistivt :)

Skrevet

Hei Freckes og minimum:)

Tusen takk for betryggende innlegg, jeg er akkurat like langt på vei som deg, samt lang i over kroppen så vi er nok i samme situasjon:). Jeg tror jeg avventer foreløpig, men da jeg var hos jordmor på onsdag sa hun at kurven antagelig heretter vil begynne å flate ut nå mtp at beibi begynner å trekke nedover......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...