Kæmma og trultene Skrevet 12. desember 2008 #1 Skrevet 12. desember 2008 Da jeg fikk jenta mi i 2006, kom hun på termindatoen fra UL'en som var noe senere enn mensterminen. Hun var gått ned i vekt (mye ekstra hud), var veldig tørr osv og jordmor sa at hun hadde ligget ver tida der inne og morkaka leverte ikke så bra lenger. Denne gange er terminen flytte nesten 2 uker i forhold til min menstermin, og med tanke på hva som skjedde sist lurer jeg på om det kan være skadelis for jenta i magen å ligge for lenge? Tenker på at dersommin menstermin stemmer denne gangen også, og jeg feks går 2 uker over termin, er det egentlig en måned etter termin. Skal prate med jordmora mi på mandag, men hun er ikke der idag så jeg må høre om dere vet noe om dette. Litt engstelig blir man jo siden det skjedde sånn sist....
Fire småtroll Skrevet 12. desember 2008 #2 Skrevet 12. desember 2008 Ikke for å skremme deg, men var jeg deg ville jeg smurt tykt på den engstelsen du føler, og bedt om litt ekstra oppfølging på slutten. De kan f.eks se på ultralyd hvordan blodgjennomstrømningen er i navlestrengen osv Det er et veldokumentert fakta at etter 14 dager på overtid er sjansen for dødfødsel pga blant annet morkakesvinkt 4-5 ganger større enn ved en fødsel til termin og jeg synes mange sykehus i Norge ser alt for lite alvorlig på det. Men når det er sagt så kommer jo de fleste barn når de er ferdige da, noen bruker 38 uker på å produsere et barn, andre 41 uker. Men noe mer enn to uker på overtid hadde ikke jeg akseptert. Om jeg så måtte har skreket og oppført meg så jeg omtrent ble lagt inn på lukket avd etterpå skulle ungen vært hentet ut da ja, om ikke annet pga den psykiske belasningen for mor ved å gå på overtid. Ta en prat med jordmor du.
Kæmma og trultene Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2008 Takk for svar! Jeg trenger vel ikke smøre så mye mere på heller egentlig for å være ærlig, førstemann var som sagt tynn og tørr og så ikke helt sunn ut så jeg vil ikke risikere noe med nestemann heller!! Skal ringe mandag morgen og høre. Såklart, de fleste kommer jo når de er klare men likevel...
Gjest 5 andre Skrevet 12. desember 2008 #4 Skrevet 12. desember 2008 Hadde oxo smurt tykt på... Første min hadde sammenfallende mens- og ul-terminog ble født 15 dager over - igangsatt. Neste ble ul-termin satt tilbake 1 uke fra menstermin og hun ble født (igangsatt) 16 dager over ul termin. Det er 23 dager over menstermin. Den siste uken er den vondeste jeg har opplevd, fordi jeg fryktet for det verste. Tror jeg skal bytte fødested bare for å slippe å oppleve det igjen. Prøvde alt jeg kunne for å bli ignagsatt tidligere, men bel det senere fordi de ikke ville gjøre det i forbindelse med helga.. Har fått indikasjoner på tidlig ul at jeg blir satt tilbake, vil ikke gå så lenge en gang til da.. Snakk med jordmora di, og uttrykk reell bekymring..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå