Gå til innhold

frivillig ul?

ojoj, NÅ er det liv i leiren!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt litt på det, og skrekken med å bli satt "langt" tilbake feilaktig, slik at man skulle rissikere å gå trefire uker over termin fordi de er så bastante på den der terminregninga, ja, hva om man takker nei til ul da? Da MÅ de jo forholde seg til menstermin.

Så kan man heller ta en privat ul og få sjekket opp i alt de ellers ville sjekket, bare at nå er det uofisielt, så de kan ikke nekte deg behandling om du skulle være 22 uker på vei, selv om kanskje du var 23 uker på vei (ved tidlige rier osv)..

Skjønner? De er jo så skråsikre på den uke 23 foreksempel, og hva da, om du bare noen få uker tidligere (på ordinær ul) fikk satt termindatoen 14 dgr seinere enn mens terminen, eller bare 1 uke kanskje, så nekter de deg faktisk hjelp om du kommer med premature rier (kan vertfall rissikere det om du er på feil sykehus)

Samtidig står det i alle papirer at ul er frivillig, noen som har takket nei? jeg ser for meg at det er kjeft å få på hver kontroll eller for hver gang man treffer en ny lege/jm i svanerskapet.. "hva? valgte du å IKKE ta ul? det synes jeg var uforsvarlig" og bla bla

jaja, jeg skal nok på ordinær ul jeg også, men har allerede vert på en privat ul, dette her var bare en tanke som slo meg, flere som har tenkt på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, det går jo an å tenke sånn.

Akkurat datoen er ikke så viktig for meg. Jeg er mest opptatt av at det som skal registreres faktisk blir registrert - forhold rundt fosteret som oppdages ved Ultralyd.

Skjønner at du tenker på dette iforhold til permisjonstiden, men det kan jo slå ut begge veier.

Skrevet

nei, permisjonstida har jeg ikke tenkt på i det hele tatt faktisk, her snakker jeg om babyen, kjenner flere som har gått tre (!) uker over ul termin og hatt kompliserte fødsler, ene holdt på å ende i tragedie for både mor og barn, og de måtte ligge tre uker på sykehus etter fødselen.

Så, hva om de skulle ventet så lenge med å sette igang en fødsel etter ul termin (21 dgr over ul termin) men så hadde de da målt feil på ordinær ul med en uke, da vil jo babyen i verste fall ligge en hel mnd over tiden i mors mage, og alle komplikasjoner som føler med overtid.

og det andre som jeg skrev, var om man fikk premature rier, så om de hadde målt noen dager feil på ordinær ul kan man i verste fall rissikere å miste babyen for sykehuset ikke gjør noe for å hjelpe til for man er fem seks dager for kort på vei liksom (23 uker man må være vel?)

Men det hender jo folk får en tidligere termin enn anntatt etter ordinær ul, men synes det skjer mye skjeldnere enn omvendt.

Hadde no ingenting med permisjon å gjøre, men som sagt bare en tanke, har tenkt meg på ordinær ul jeg.

OG man kunne jo tatt en privat og uoffisiell ul for å sjekke alt de gjør på vanlig ul?

Handler om sikkerheten til babyen tenkte jeg, har desverre ikke særlig tillt til haukeland sykehus (kk) hvor jeg skal føde, selv om jeg ikke har fødet her før selv, men jeg hører BARE halvskandaløse historier om kk, og føler de har en policy om å totalt kjøre over den gravide.

Merker jeg streser en del mtp dette, og tenker liksom helt at jeg ikke skal føde på kk, og retter snuten mot voss eller stord, tror det er derfor jeg i det hele tatt hat tenkt denne (syke) tanken om ul.

Er liksom redd for at de bruker null fornuft, og ser for meg med skrekk og gru om jeg skulle gå over tiden og bli sendt hjem og sendt hjem helt til babyen dør inni magen, eller jeg blir ødelagt (pga ekstrem bekkenløsning, og det rekner jeg med de kommer til å DRITE i, selv om det skulle ende opp med at jeg blir handykappet)

Tenker at jeg er på viddene nå, for jeg har ingen personlig erfaring med kk som skulle tilsi at jeg tenker så mye på dette (har liksom forhåndsdømt de) men føler at jeg garantert ikke vil bli tatt hensyn til mtp MIN kropp og ønsker

Skrekk og gru, må vente helt til uke 24 da jeg skal til jm, og snakke med henne om fødselen osv, det begynner å plage meg litt for mye syns jeg.

Skrevet

Vel...Jeg ville nok gått på ordinær ul,veldig greit å få vite da om det skulle være avvik...Og skulle du være uheldig å få flytta termin mye så ville jeg tatt det med lege/jordmor da...Du kan jo være heldig og ikke bli flytta og! ;)

Skrevet

Hei hei ;o) Skal også føde på KK...

Jeg ville tatt turen på ordinær UL vist jeg var deg. Jordmoren som jeg fikk på UL der oppe var veldig grei. Jeg ble riktignok satt en uke tilbake på UL,jeg var også skeptisk til det slik som du er..men hun snakket lenge med meg og spurte meg om jeg mente det kunne være en sjangs for at dette stemte før hun skrev på på papiret.

Hun tok seg også god tid til å ta bilder,å de ble knall bra...Alle skryter av bildene mine ;o) Super fornøyd!!

En annen tanke er at ordinær UL er satt til uke 18 fordi babyene vokser temmelig likt frem til denne uken og vil ikke i så stor grad være påvirket av arvelige faktorer som senere i svangerskapet. Det er derfor den mest gunstige uken å vurdere termin. Dersom en skulle være så uheldig å få satt terminen så mye tilbake som mange uker...å dette likevel skulle være feil er jo det stor sjangs for at barnet ikke utvikler seg normalt,å at det er noe gale!! Dessuten vet en jo selv hvilken uke en testet positivt,å det må jo harmonere litt med terminen også!

Synes du skal dra og i alle fall få stillt spm og slikt,er ikke noe kjekt å gå å bekymre seg og sånn!!

UL er valgfritt,men greit å få avklart feks hvor morkaken ligger..ligger den foran livmorhalsen kan en jo feks ikke føde vanlig dersom den ikke flytter seg innen fødselen..å det er jo ganske skummelt!!!

Lykke til med valget uansett ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...