Gå til innhold

Hva er poenget med å la unger sove ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det ikke bedre å sove inne? Bare lurer. I landet jeg bor i er dette helt ukjent.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De får frisk luft vel. Logisk?

Skrevet

Min vil bare sove ute på dagtid. Sover godt, masse frisk luft!!

Skrevet

Hei, dette er kanskje et særnorsk fenomen. Bor i usa og her er det ingen som setter babyen utenfor for å sove. Kanskje mest av sikkerhetsmessige hensyn. Syntes definitivt du har et godt spørsmål. Mange ganger er forurensiningen større ute en inne også. Særlig om vinteren i by områder.

Skrevet

Masse frisk luft :) Gutten min sov ut sist vinter.. Han sov mye bedre og lenger ute enn inne.. Nå liker han ikke å sove i vogna lenger..

Skrevet

Jeg lar aldri mitt barn sove ute. Jeg er redd for katter, sinnsyke mennesker som ikke vil mitt barn noe godt. Vi har godt inneklime og tenkte på dette da vi bygde.

Skrevet

Det er selvfølgelig ingen grunn til at barn skal sove ute. Det er da en grunn for at vi voksne ikke tar med oss dyna og går ut å legger oss?! Helt enig med deg HI, her må dibberne hoste opp en grunn eller 3

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Dette kommer vel kraftig an på hvor og hvordan du bor....

Vi bor i en enebolig med hage i et stille område i en bitteliten by - og mini sover ute hver dag såfremt det ikke er for kaldt.

Men ville jeg ha satt han ut hvis jeg bodde i en større by eller mer sentralt? Nei, da ville jeg vært redd både for forurensing, gærninger og trafikk. Men her vi bor er det så stille at vi helst vil at han sover ute.

Hvorfor la unger sove ute; - frisk luft! =)

Skrevet

Hva med denne grunnen: fordi de kan?? Trenger man noen nærmere grunn enn det? Går ikke akkurat og krever en forklaring for hvorfor du lar barna dine sove inne.

Mine sover ute, for de har begge sovet bedre i frisk luft. Vi bor på landet.

Skrevet

Mine barn har aldri sovet ute. Syntes det virker uansvarlig å la barna ligge ute i alt slags vær med alle typer naboer. Merkelig sjikk.

Skrevet

r det ikke en eller annet undersøkselse som har sagt at mennesker, uansett alder, sover bedre i kald luft enn i varm luft?

Skrevet

Alle mine tre barn har sovet ut og det skal denne også. Jeg tror at de sover bedre godt innpakket i en lun vogn, og at det gir en trygghet til babyen. De er jo vant til å ligge "trangt" fra før :) Og inne blir det da for varmt rett og slett. Unger sover jo sjeldent godt hvis det blir for varmt.

Jeg bor og på landet i fredelige omgivelser :)

Skrevet

Skjønner ikke at du skirver at barn er vant med å ligge trangt, når du bruker som argument at de har det for varmt inne. De er vant med å ha det varmt fra din mage. Og innetemperatur kan senkes så lavt som til ute temperatur hvis du ønsker det. Jeg er enig med de som som sier at det kun er en rar norsk vane. Kanskje ikke skadelig for barnet, men heller ikke helse bringende.

Skrevet

Norge har den største forekomsten av allergier og eksem. Og det til tross for at vi er perfekte. Hmmmmm merkelig.

Skrevet

Det var da også noe å skape en diskusjon om... Noen synes det er best å la barna sove inne, fint for dem. Min gutt sover best ute, rett og slett. Han ligger i vogn på veranda i andre etasje, så han ligger trygt der. Med mindre barna sover rett ved siden av en motorvei kan jeg ikke tro at å sove ute disponerer for astma og allergi. Hvis det hadde økt sjansen for krybbedød, som noen hevder i en annen tråd, ville det nok blitt advart mot det på LUB sine sider.

Skrevet

I begynnelsen sov lillegutt inne i vognen, men han våknet lett av at vi gikk omkring og sånn. Ble litt lei av å liste meg etter hvert.. I tillegg hadde jeg hørt at det var bra med den friske luften.

Jeg merket klar forbedring på dagsøvnen hans, han sover mye lenger når han ligger ute. Men én gang han legges oppi voksi-posen, kneker han fjeset sitt inntil den, og går i sove-modus. Vi har en avlukket altan med tak, så jeg trenger ikke å bekymre meg for verken katter eller galninger. I tillegg kikker jeg ut vinduet med jevne mellomrom, for å få med meg når han våkner.

Synes det har fungert helt supert, og det er veldig bra at han er tilvendt med dette til barnehagestart.

So there! Flere innvendinger?

Skrevet

Tror barn sover mye bedre i frisk luft enn kun inne. Og egenerfaring med alle mine barn viser at de får en mye bedre og dypere nattesøvn og har ikke hatt noen problemer forbundet med søvn. Ute på dagen og inne om natten.

En bonus er at barna er mindre syke og ser sunnere ut enn barn som kun sover inne.

Skrevet

Går du ikke på tur? Babyen min sover så godt ute, jeg går på tur for å trimme litt hver eneste dag, uansett vær, i 2-3 timer. Om ettermiddagen setter jeg henne ut på terrassen, er overbygd så absolutt ingen som kan komme inn på denne, verken katter eller mennesker, og har på myggnetting. Har prøvd forskjellige ting men ser at hun sover lenger når hun sover ute. Hun har hatt lettere luftveisproblemer og legen anbefalte å sove ute, men ikke når det er mange minusgrader (sjeldent mer enn -2, -3 her vi bor). Jenten min har også hatt problemer med å finne dyp søvn, våkner etter 30 min, med litt vugging/trilling så finner hun søvnen igjen og sover 1 1/2 - 2 timer.

Skrevet

Hver gang det er slik diskusjoner om å la barna ligge ute kommer dette "alle gærne mennesker" argumentet opp... Er det virkelig noen som har opplevd at noen har stukket av med vogna som står ute`??? Tror dere virkelig det vandrer gale folk rundt i gatene på jakt etter barn???? Har aldri lest eller hørt om noen som har opplevd dette.. Kan skjønne at om man bor i blokk eller bygård i en storby så setter man ikke barnet ut i vogna, men bor man i leilighet eller enebolig i et rolig strøk så kan da ikke risikoen være særlig stor?????? Vennligst forklar og kom med skrekkhistorier for jeg tror virkelig ikke på at sjansen er særlig stor for at noen stikker av med babyen min som står på verandaen utenfor stua ( med åpen inngang til verandaen fra gata..) Når det gjelder katter er det jo bare å ha på innsektnettingen eller kjøpe eget kattenett....

Skrevet

selvsagt er det bra for ungene å få frisk luft, alle skjønner del det? Er det ikke mest naturlig å la ungen få frisk luft da? Eller mener HI at 2-etasjes hus har funnets siden tidenes morgen?? Bare fordi vi kan ha ungene sovenes inne, betyr vel ikke at vi må det? Og hvis man bor et sted hvor faren er stor for at noen skal stjele ungen din, burde du kanskje flytte? Og bruker man myggnetting på vognen kommer ikke katter inn, det står jo tilogmed på nettingpakkningen.... Dustefolk som mener at det er farlig å sove ute....

Skrevet

Jeg synes ikke spørsmålet er så spesielt dumt jeg. Dette er virkelig bare et Norsk fenomen. I Sverige feks gjøres ikke dette, og er helt ukjent for de ,at barn bør/skal ligge ute å sove. Det betyr ikke i og for seg at det ikke er bra for unger. Men man kan jo lure på hvorfor det er slik akkurat her og ikke i andre lender.

Det er det samme med tran. Nordmenn er sykelig opptatt av å dytte i ungene tran ,samme om de liker det eller ikke. Ned ska det.?? Man kan jo spekulere i hvorfor..

Skrevet

Dette er jo et godt spørsmål. Verden går fremover ved at folk stiller sprøsmål ved ting. Det ER spesielt for norge at barn sover ute, da må det gå an å lure på hvorfor. HI har da vitterlig ikke kritisert noen for å la barna sove ute?

Svaret er: Dette handler først og fremst om kultur. Det er neppe farlig å sove inne eller ute.

Skrevet

Mine har sovet klart best ute - har prøvd begge deler.

Skrevet

Enda ingen som har kommet med noen skrekkhistorier om alle de gale menneskene som stjeler barn som står ute i barnevogner???? Kanskje fordi de ikke finnes? (joda, vet at det finnes forstyrrede mennesker, men poenget mitt var - hva er sannsynligheten for at de stikker av med en baby/barnevogn slik "alle" er så redd for??? skjer ikke spesielt ofte nei.. det var det jeg tenkte..)

Jeg er forresten anonym 10.41

Skrevet

Og til deg anonym (00:29) som sa at Norge er det landet med mest allergier og eksem i verden. Er det beviselig at det er sove-ute-barna som lider av dette? Eller kan det her være andre miljømessige faktorer som spiller inn?

Mine sover ute, både hjemme og i barnehagen. Hvorfor? Jo fordi det er ikke riktig hver dag de er ute og leker, og da er det godt for dem å få frisk luft i sovetiden om ikke annet.

Vi voksne bruker vel å ta en tur ut i løpet av dagen, gjør vi ikke? Sitt inne en hel helg og kjenn litt på det selv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...