Gjest Skrevet 11. desember 2008 #1 Skrevet 11. desember 2008 Er det noen som er revisor her, eller som kjenner noen som er det? Kan dere fortelle litt om jobben? Er det fryktelig mye overtid, sånn at det er vanskelig å kombinere med familie? Er lønn og arbeidsmarked ok? Hilsen en som lurer på om hun skal tilbake til skolebenken...
Gjest Skrevet 11. desember 2008 #2 Skrevet 11. desember 2008 Har en onkel og to søskenbarn (samt den enes kone) som er revisorer. Vet ikke så mye om jobben de gjør, men de har familie alle sammen, så det må være mulig å kombinere det. I den ene familien er jo begge foreldrene revisorer, så det må i hvertfall gå når bare den ene forelderen har det yrket ;-) Etter det jeg har forstått så er det endel overtid i enkelte perioder på nyåret eller våren når alle regnskapene skal godkjennes og leveres, ellers i året er det nokså 8-4, men det kommer vel litt an på hvor man jobber hen også. Lønn og arbeidsmarked vet jeg lite om, for jeg spør jo ikke slekta om hva de tjener, liksom ... Men, de bor standsmessig og er pent kledd hele gjengen, så de har det ikke trangt i hvertfall. Men igjen så kommer det nok an på hvor du jobber, i en privat bedrift er det nok muligheter for langt høyere lønninger enn om en er kommunalt ansatt. Jeg er nå av dem som tror at skolebenken alltid er lurt dersom en mangler eller vil ha mer utdannelse, og at det er noe som betaler seg i det lange løp :-) Var ikke mye jeg kunne bidra med, men ønsker deg lykke til i hvertfall :-)
troner Skrevet 11. desember 2008 #3 Skrevet 11. desember 2008 Heisann Er revisor. Du kan jobbe så mye overtid du bare vil fra midten av februar og frem til sommerferien. Dette gjelder i hvert fall i privat sektor. Man kan jo selvfølgelig jobbe som revisor i det offentlige også. For tiden er jobbmarkedet meget bra og med fullført utdanning burde det ikke være noe problem å skaffe seg jobb. For tiden tror jeg begynnerlønn er på ca kr. 300 000-350 00. Jeg er selv aleneforsørger med ett barn 100% og det går greit med jobb. Jobber på kveldene etter at gullet har lagt seg og har barnevakt en gang i uken slik at jeg kan jobbe lenger. Bare å stå på, ta utdanning og kos deg med regnskap:)
Ingen_nick_ledig Skrevet 11. desember 2008 #4 Skrevet 11. desember 2008 Hei! Jeg er revisor, og trives med det. Er en del overtid, men det skal gå greit å kombinere med familie likevel. De fleste revisjonsselskap forventer vel ca 200 timer overtid i perioden februar til mai/juni. Hva begynnerlønnen ligger på vet jeg ikke, men det er i hvert fall lett å få seg jobb for tiden. Dette går imidlertid veldig i bølgedaler, så hvordan det vil være når du eventuelt er ferdig med studiet, er vanskelig å si. Lykke til dersom du bestemmer deg for å ta til på skolebenken igjen!
Kakeåndsen Skrevet 11. desember 2008 #5 Skrevet 11. desember 2008 Det beste med jobben er at du aldri blir utlært;-) Overtid ja, fra januar og frem til juni i større eller mindre grad. Men arbeidsmiljøloven setter klare grenser. De første årene styrer du ikke så mye selv, men kommer man seg gjennom de første par årene har man utrolig mye styring på dagene sine selv. Lønnen er bra (begynner lønn hos oss i år var 330), de siste par årene har arbeidsmarkedet vært svært godt og selv om trenden muligvis snur litt nå som følge av konjunktursvingningene så er du vel eventuelt ikke ferdig på 3 år og da har det nok normalisert seg. Og selvfølgelig, man trenger da virkelig ikke å jobbe som revisor for evig og alltid. Det er et stort "bruktmarked" for revisorer. Controller, regnskapssjef, økonomisjef etc. Jeg jobber redusert stilling, og med litt planlegging går det helt fint. Vi må bare time reisene våres, og jeg er ikke så klar for ad hoc reiser som kollegaene mine uten barn er.
Ingen_nick_ledig Skrevet 11. desember 2008 #6 Skrevet 11. desember 2008 Ser at det kan være litt forskjell fra revisjonsselskapet til revisjonsselskap ja... Regner med at Kakeåndsen jobber i et stort revisjonsselskap?? Selv jobber jeg i et lite selskap, og jeg har styrt dagene mine selv nesten fra dag 1. Vi har ikke så veldig mye reiser, mest lokale kunder. Litt reising blir det jo alltid, men tidspunkt og sånn styrer jeg stort sett selv. Fordelen med små revisjonsselskap (synes jeg i hvert fall), er at en får ansvaret for hele revisjonen av selskapene, og ikke bare for en liten del av det. Veldig lærerikt.
Kakeåndsen Skrevet 11. desember 2008 #7 Skrevet 11. desember 2008 Jeg jobber i et av de 4 store ja, men på et avdelingskontor. Vi har en fin miks av kunder hvor man gjør alt selv fra A-Å til børsnoterte med store team. Begge deler er lærerikt, men jeg må innrømme at jeg synes de store kundene er morsomst. Flest utfordringer.
camosilla Skrevet 11. desember 2008 #8 Skrevet 11. desember 2008 Det høres ut som et intressant yrke... noen som kan si litt om hvordan studiet er? Eks Hvor lang tid det tar og hva det går ut på. Skjønner jo at det er regnskap, men sikkert mye mer?
Gjest Skrevet 13. desember 2008 #9 Skrevet 13. desember 2008 Takk for mange gode svar. Bra å se at det er mulig å være mor og revisor samtidig:-) Jeg skal tenke seriøst på dette fremover..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå