Gå til innhold

Hvordan foregår leggingen hos dere?


Monica med 2 hærlige prinsesse

Anbefalte innlegg

Her har vi litt problemer noen dager, mens andre dager er veldig lette:)

Vi spiser grøt i 18.30 tiden. Bader etter grøten, til ca.19.00. Deretter lager vi flaske (ca.200 ml mme). Prøver og få henne til og rape. Så går vi inn på rommet, setter på uroen og synger litt mens jeg gynger henne litt. På de gode dagene er det bare og legge henne i sengen og hun sovner etter 5 minutter, mens på de "dårlige" dagene må jeg gynge henne i søvn også.. Dette synes jeg er veldig travelt, men hun nekter og sove viss jeg ikke gjør det.

Hvordan gjør dere det hjemme hos dere? Og har dere tips om hvordan jeg kan få henne til og sove uten gynging?

(Mulig at hun er litt vant til det fra hun va lita. Hun hadde kolikk og vi måtte gynge henne i søvn hver natt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen stor leggeekspert. Her leser pappaen for vår store jente på 6 år, mens jeg pupper minstemann i søvn. Jeg er hos han til han sovner og han kan noen dager være litt urolig og da går enten jeg inn og pupper han litt mer eller pappaen går inn og roer han med litt kos. Vi bruker nok lang tid på leggingen av begge, men likevel er det verdier ved det slik som da får barna ekstra mye kos, blir lest for og slike ting man kanskje ikke rekker i løpet av dagen.

 

Minstemann får grøt i 18-19 tiden og pysjes og pusses. Jenta på 6 år får kveldsmat rundt åtte og legges helst rundt halv ni. Alle står opp i halv åtte tiden neste dag. Jeg ser selvfølgelig fram til at han blir større og mindre tidkrevende på kvelden, kanskje storesøster til og med etterhvert overtar litt av lesingen eller iallefall at de leses for ilag og han er sluttet med pupp. Blir litt anderledes når de blir større og ikke babyer/småbarn lengre. Tiden går jo fort:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi heeeeelt fast leggerutine, men det er annenhver kveld for pappaen og meg (jeg tar meg av all ammingen da ;-)).

 

18.30 evt bading

18.45 pysj, bleie, amming/flaske, lese bok

19.00 inn i sovepose og legges i senga

 

Hun har vært så utrolig flink de siste månedene, så håper det holder seg. Sovner helt av seg selv innen 5-15min. Reiser kanskje en gang, men så legger hun seg. Kan sutre litt uten at vi går inn, men skriker sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mat i seks-sju tida. Et halvt middagsglass, noen ganger fruktmos om han er ekstra sulten, og så en flaske mme.

Så bader vi han, da er som regel både jeg og pappaen med. Poden plasker og koser seg :)

Så er det pysj, tannpuss og vi går inn på rommet og setter på god natt cd fra go'boken.

Legger han i senga, og stort sett sovner han selv.

Jeg venter oppe til han er sovna, for får han ikke sove selv, må jeg bort og holde han over bein og mage, og synge so-ro-lillemann :)

Han har et koseteppe han MÅ ha med og sutte på for å få sove :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset foregår leggingen som følger;

 

M spiser middagsmat ca 17.30 (avhengig av hvor trøtt han er - er han veldig trøtt spiser han tidligere). Etter maten leser/synger vi sammen mens maten får synke litt..da er vi som oftest samlet alle tre, er hyggelig å ha en liten halvtime på ettermiddagen hvor vi bare "underholder" han med sang/lesing og kos. Så tar en av oss kveldsstellet, det veksler vi litt på, og deretter får han med seg en flaske (210 ml) i sengen. Han spiser, og deretter er det natta. Når han sovner varierer etter hvordan dagen har vært;iblant sovner han med det samme flasken er tom, i blant ligger han opp til en time og bare babler, styrer og koser seg i sengen. Heldigvis vendte vi han tidlig til å roe seg i sengen selv, så han stortrives med litt tid for seg selv der. Plutselig blir det stille, og da har han sovnet - sannsynligvis i en eller annen akrobatisk stilling, som om han har sovnet midt i en pøbelstrek :D

 

Jeg har vel ikke konkrete råd å komme med, for barn er jo veldig forskjellig. At leggingen går så greit her i huset er en god kombinasjon av at vi har vært heldige, og at vi har kjørt faste leggerutiner fra dag én. M har heller aldri sovet i sengen sammen med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det gått seg til litt gradvis. Eldstemann var ganske enkelt å få til å legge om kvelden, mens Helene var litt vanskelig i starten. De tre første månedene ville hun kun sove på brystet mitt, så jeg satt på skrå i sengen... Sakte men sikkert så fikk jeg vennet henne til å sovne i sin egen seng, måtte da ha et tett, varmt rede til henne. Så fikk vi etter hvert lært henne opp til å sovne i sengen av seg selv.

 

Jeg har også bysset veldig mye, selv om hun ikke hadde kolikk hadde hun nok veldig behov for nærkontakt. Men jeg fikk tatt det hele litt gradvis...

 

Det jeg gjorde var i hvert fall å legge henne i sengen når hun ikke gråt. Og så lå jeg i sengen min ved siden av hennes seng og holdt henne i hånden og sang... So ro lillemann, om og om og om igjen... Det ble litt gråt, men jeg følte at det kun var protestgråt, så jeg tålte å høre på det. Ble litt mindre gråt for hver kveld. Etter hvert sluttet jeg å holde i hånden, bare synge. Så satt jeg meg på senga litt lenger unna og sang. Så stod jeg i døråpningen og sang. Så ble det til at jeg gikk ut i stua og sang...

 

Dette funket godt for oss!

 

Tror du bare må finne ut hva du synes passer deg og jenta di. Noen bruker Ferber, andre synes ikke om det og fortsetter heller å bysse. Om det ikke tar så lang tid så kan det jo være bare kos å fortsette å bysse?

 

Kanskje du legger henne for sent de dagene du må bysse, kanskje hun er overtrøtt?

 

Ingen gode tips kanskje, men kanskje du kan gjøre deg noen tanker... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den kom liksom spontant ut av meg da jeg startet med min lille "skrikekur" på Helene... Og siden så har det liksom blitt den sangen da... :oD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøt 18.00

Litt leking før flaske emllom 18.30-18.45

Litt kos i fanget før tannpuss 19.00

Så er det natta. Det er bare å slukke lyste på rommet hans, så er det som å slå av brytern på han og. Gnir seg i øynene og smiler når han blir lagt ned i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her spis ho mens vi ser barne-tv så bader ho å pusser tenner, så på med nattklærne, å hent ei flaske vann å legg ho i senga, å der ligg ho t neste mårra uten en lyd (med mindre ho har mareritt da)..

 

så her e en ganske lett leggetid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...