:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 11. desember 2008 #1 Skrevet 11. desember 2008 flere jeg har snakket med, mener at det er idiotisk og kjøpe/skaffe alle bøkene, fordi "ingen" greier og komme igjennom alt alikevel. hvordan greier man da å plukke ut det viktigste når man ikke en gang har lest alt?
cherry coke Skrevet 11. desember 2008 #2 Skrevet 11. desember 2008 Nei. Det er umulig å komme gjennom alt. Eller dvs at jeg skumleser gjennom det meste og da er det lettere å sile ut det viktigste.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 11. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. desember 2008 hehe.. jeg regnet ut at om man har eksamen i neste uke. og 3000 sider i pensum fra sommer til jul, så må man lære seg 25 sider pr dag. det høres travelt ut for meg.
cherry coke Skrevet 11. desember 2008 #4 Skrevet 11. desember 2008 ...og jeg kjøper alltid alle bøker + studieguide.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 11. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. desember 2008 hva med de som ikke kan skumlese? jeg klarer ikke det... hehe *dårlig gjort* hehe
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 11. desember 2008 #6 Skrevet 11. desember 2008 Eg klarer ikkje å få med meg alt av pensum. Eg prøver å følge godt med på forelesning og ha lest/skumma gjennom dei aktuelle kap før forelesning så stiller ein sterkare til forelesning. MEN det er ikkje bestandig at eg klarer det da, og ja eg har bøkane......
cherry coke Skrevet 11. desember 2008 #7 Skrevet 11. desember 2008 Det kan du si=) Men har du studieguide i hvert fag? De gir jo en god pekepinn på hva som bør kunnes.
Gjest Sauen - preggers Skrevet 11. desember 2008 #8 Skrevet 11. desember 2008 Jeg går gjennom absolutt alt ja, og ligger dårlig an i forhold til skjema...=P Men jeg må jo bare lese masse masse, jeg skriver opp alle detaljer og pugger ALT... Vet ikke om det er nødvendig, men jeg innbiller meg at hver bidige fødselsdato og årstall er uunværlig informasjon...=P
dårlig ånde Skrevet 11. desember 2008 #9 Skrevet 11. desember 2008 jeg leser aldri hele pensum, men så tar jeg hf-fag også da. mye semesteroppgaver, og da kommer jeg meg ikke gjennom en brøkdel en gang for ingen sjekker det uansett. stort sett så skaffer jeg meg oversikt over det meste hvis det er skoleeksamen/muntlig, men jeg kan aldri alt - selv om jeg pleier å få gode reslutater. ingen kan alt, selv ikke professorene, men de flinke vet hvordan de skal finne ut "alt" hvis du skjønner.
Erisa* Skrevet 11. desember 2008 #10 Skrevet 11. desember 2008 Jeg kommer vanligvis gjennom det meste. Men det varierer jo sånn fra studium til studium hvor stort og uoverkommelig pensum er. Jeg har studert kjemi og medisin, stort sett vært gjennom det meste av pensum på begge studiene. Men så er jeg glad i å lese også, da;)
dårlig ånde Skrevet 11. desember 2008 #11 Skrevet 11. desember 2008 fødselsdato kan jeg ikke forestille meg at du vil bli spurt om noensinne - fødselsår, kanskje, men å kjenne til epoken personen levde i pleier da å holde?
Twintipp og himmelblå Skrevet 11. desember 2008 #12 Skrevet 11. desember 2008 Jeg tar jo bachelor grad over 4 år, altså 75% studie. Men jobber jo myye ved siden av.. Og jeg leser ihvertfall ikke alt!! Ser ut målene ut av studieplanen, og leser nøye på det foreleleserne har forelest.. Samtidig som jeg er på alle forelesninger da. Har aldri lest en eneste hel bok i hele mitt liv! Jeg skriver notater ut målene jeg.. He he, og det går alltid bra!
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 11. desember 2008 #13 Skrevet 11. desember 2008 Nå er ikke jeg student lengre, men jeg har 3 år på høyskole bak meg, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har lest alt pensumet (men kjøpt alle bøkene.....) Skumlesning er jeg også dårlig på. Det som har reddet karakterene mine, er at jeg har notert mye på forelesninger o.l. (gikk på et studie med mye gruppearbeid også) Så før eksamen så leste jeg de viktigste bøkene, og notatene mine Og det har gått bra, jeg har fått ganske bra karakterer også
tante grusom master of law Skrevet 11. desember 2008 #15 Skrevet 11. desember 2008 Jeg er akkurat ferdig med fjerde året på jussen og har til hvert år vært ferdig med pensum et par måneder før eksamen, slik at jeg kan sitte og pugge og gå igjennom alt flere ganger. Det er langt fra umulig, man må bare planlegge og følge planen.
OsloMor Skrevet 11. desember 2008 #16 Skrevet 11. desember 2008 Rekker ikke alt, men har alle bøkene slik at jeg kan ta for meg visse temaer som foreleserne refererer til. De bruker jo alltid pensum, så lurt å ha bøkene.
mamman til to gutter Skrevet 11. desember 2008 #17 Skrevet 11. desember 2008 Jeg har nok i noen fag lest alt pensum, men sjeldent i alle. Jeg har heller aldri kjøpt bøker ut fra en liste, men hørt på hva foreleserene har anbefalt og i de fagene jeg har hatt har man ganske raskt skjønt hvilke bøker de selv går ut fra og så har jeg kjøpt meg dem. Jeg har stor tro på at hvis man er i forelesningene og noterer mye da, så holder det å lese litt rundt det man har lært i forelesningen etterpå og evt skrive tilleggsnotater og så kan man repetere før eksamen ved å lese gjennom notatene.
Vilja<3 Skrevet 11. desember 2008 #18 Skrevet 11. desember 2008 Jeg hører med andre på kullet over hva de har brukt mest (om det er samme pensumliste) så kjøper jeg de bøkene foreleserene bruker,henviser til. Vi har et lass med bøker.artikler osv.som er pemsum men som vi ikke går gjennom på forelesningene, så nei jeg bruker heller å konsentrere meg om "det viktige". Klarer heller ikke å skumlese, husker ingenting uansett da hehe
brooklyn Skrevet 11. desember 2008 #19 Skrevet 11. desember 2008 IKKE SJANS i havet at jeg kommer gjennom alt. Som oftest prøver jeg å fokusere på det de sier på forelesningene og lese det de poengeter man må få med seg der. KJøper stort sett alle bøkene likevel.. however...de gangene jeg IKKE har kjøpt bøker, har de vært hovedkilde under hjemmeeksamen eller semesteroppgave. Banna bein. Så da har jeg alltid brukt en dag på å ringe rundt, kjøre rundt og stresse for å få tak i den ENE boken som aldri ble nevnt på forelesningene.
Koala *g07* Skrevet 11. desember 2008 #20 Skrevet 11. desember 2008 Nei. Med et pensum på 10.000 sider, er man nødt til å gjøre et utvalg.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 11. desember 2008 Forfatter #21 Skrevet 11. desember 2008 10 000? hva studerer du?
skrotnissen Skrevet 11. desember 2008 #22 Skrevet 11. desember 2008 jeg er en av de som aldri har boka, og aldri er særlig forberedet, men nå til jul tenkte jeg at jeg skulle lese litt mer! jada.... satte meg på biblioteket å leste som en helt hele uka! så kom jeg på eksamen idag, og alt jeg får spørsmål om er hva je synes var interessant med karamikk, sveip og tekstil, og hva jeg følte jeg lærte, og hvordan jeg hadde tenkt da jeg gjorde det osv..... ikke ett jævla spm om stavkirker, drakthistorie eller art nuevou eller noe (som var pensum) så nå sitter jeg her med en del overflødig kunnskap føler jeg! hva er vitsen med pensumliste om man ikke har tenkt å trekke inn pensum på eksamen da???? men men... nå er det juleferie folkens!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå