Gå til innhold

når slutter man gi julegaver??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er tante og onkel til noen gutter som er blitt 17 og 15 år gamle...de har en søster på 12....... Når slutter man med å gi julegaver til tante/ onkelbarn?? eller gir man til dem "alltid" liksom?? Hva er vanlig?? vi lurer litt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm... Vi har i grunn bestemt oss for at de som er konfirmert ikke får gaver fra oss lengre. Men vi er en enormt stor familie og har måtte kutte ned mye pga det.

Vet mange ikke slutter å kjøpe før nevøer og nieser er flyttet ut hjemmefra.

Skrevet

men kan vi kutte ut den eldste og ikke de to andre?? eller må vi vente til alle er feks over 18?? men da får jo de to eldste "flere år " enn den yngste....sukk...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

jeg (som tantebarn) slutta å få gaver når jeg selv fikk barn. Nå er det ungene som får :)

Skrevet

Sikkert mange ulike praksiser ute å går. Jeg har ikke erfaring fra egne tantebarn, men fra meg selv. Vi var over 30 søskenbarn på mamma sin side, og 15 på pappa sin side. Mye julegaver for mine tanter og onkler. Det ble i fellesskap innført stopp på julegaver v konfirmasjonsalder. Husker godt selv d året det nesten ikke kom julegaver lengre, men da hadde man begynt med veninnegaver som jo førte til en myk overgang. Kommer nok selv til å praktisere dette når mine nevøer og nieser blir så stor:)

Skrevet

Har vært konfirmasjonsgrense i vår store familie også, men så kommer alltid "12åringen får men ikke de 2 andre, stakkars så urettferdig" gavene likevel.. I år er vel første året vi virkelig IKKE får noe fra tanter etc, og da har jeg altså rukket å få gaver 10 år lenger enn jeg skulle :P

Skrevet

Tror dette varierer veldig, mye avhenger jo av størrelsen på familien og hvor mange man må kjøpe til. Jeg har ingen onkel/tante igjen og mine tantebarn er små, så de får gaver.

Men jeg og sambo får fremdeles en liten gave fra hans tanter. Selv om vi er over 30 år, egen leilighet og 2 barn selv.

Vet ikke hva som er vanlig jeg. Men jeg kan ikke se for meg at jeg ikke skal kjøpe gave til mine tantebarn selv om de er konfirmert.Jeg har nå 3 tantebarn og regner med å få 2-3 til når min bror setter i gang. Man kan jo kjøpe en liten ting bare.

Men har man mange så blir det jo kanskje litt annerledes.

Skrevet

Jeg ville kuttet ut eldste ja, og kuttet ut han på 15 neste år. :-)

Skrevet

Det trur jeg er veldig forskjellig, litt avhengig av forholdet til barna trur jeg. Da jeg ble 14 (konfirmert) sluttet noen av onklene mine å gi, og da jeg ble 18 ble det enda mindre, men har faktisk ei tante som enno gir en liten oppmerksomhet til både meg å mannen min. Selv tenker jeg at jeg må bare se det ann, men man trenger jo ikke legg i flere hundre kroner liksom, en nissekopp, litt julepynt, hårstærsj, deo gavepakker fra obs!, ullsokker osv osv. (sikkert kjempekjedelig å få, men det er nå hvertfall noe, å det er jo ofte noe man bruker å derfor "har bruk for" ;0)

Skrevet

I vår familie får vi ikke julegaver fra tanter og onkler lengre når vi har fått egne barn. Men da derimot, får barna våre fra dem, altså fra mine tanter og onkler. På den ene siden av familien får jeg julegave enda i tillegg til barna, selv om jeg er 30 liksom... Tar helt av syns jeg..

Skrevet

jeg har ingen tante/onkelbarn som er så store.. men da jeg var yngre ble det i hvertfall regel mellom mine foreldre og tanter og onkler at man slutta å kjøpe julegaver og bursdagsgaver til de som er konfirmert.

vi får fortsatt bursdagsgaver ved runde tall da.

Skrevet

veldig stor familie her oxo så her får ikke de konfirmerte gave mere.. altså fra unkler og tanter,mens de unklene/tantene som er faddere har fortsatt å gå da åsså besteforeldre har ikke kuttet ut å kjøpe gaver... når man blir 18 tror jeg det dabber litt av for de fleste..:)

Skrevet

Kommer vel litt an på hvor mange man er tante/onkel til ...

Mine foreldre er tante/onkel til 23 stykker, så vi har pleid å slutte når personen er konfirmert.

Svigers er tante/onkel til 4 stykker, og de gir fremdeles en oppmerksomhet selv om alle 4 er godt voksne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...