Gå til innhold

Kan noen please se hit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal sannsynligvis ut i et opplegg via nav (omskolering). Kan da motta sykepenger ut juli måned. Vi planlegger barn. Omskolering kan lede til fast jobb, men er ikke sikkert noen vil ansette en stor mage:) Hva slags stønad kan jeg få etter sykepengerettigheten er oppbrukt? Hvis jeg kan få et eller annet arbeide for de siste 2-3 mnd (hva som helst), gjør jeg det. Hvordan regner de da foreldrepengegrunnlaget mitt? La oss si at vi er heldige og blir gravid snart. Da har jeg 6 mnd med en "grei" lønn. Så f eks 2 mnd med dårlig lønn, f eks vaskejobb.

Noen som har noen innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg vil ha svar av bim- damene:)

Skrevet

Tror ikke det er lurt å satse på at du orker en hvilken som helst jobb, som du sier (f.eks vaskejobb). Du har jo ingen anelse om hva slags svangerskap du får.

Det å gå gravid er for mange veldig tungt på slutten. Jeg tviler på at særlig mange klarer en (fulltids) vaskejobb de siste to-tre mnd av sv.sk slik du skisserer opp...

Og det er veldig mange som ikke ansetter gravide, ja (enda det ikke er lov å diskrimenere så skjer det i mer eller mindre fordekte former hele tiden).

Så jeg ville ha hatt beina på jorda mht det om jeg var deg. En ting er å sitte nå, mens du er i god form og ikke gravid, og tenke i de baner. Virkeligheten kan bli en helt annen dersom du har kraftig sv.sk.kvalme, eller andre sv.sk.plager, og i tillegg skal lide økonomisk utrygghet med den belastning dette i tillegg kan føre til.

Jeg ønsker på ingen måte å ta motet fra deg.

Men hvorfor ikke vente til du er i jobb med å bli gravid? :)

Skrevet

Fordi jeg er gammel! Fyller snart 31 år! Har ingen barn! Ikke et eneste ett! Det kommer alltid noe i veien for oss, men føler ikke vi kan vente stort lenger... dessuten vet jeg ikke om jeg vil få jobb, eller omskolering, de har ikke garantert meg noe. Har fast jobb, men er sykemeldt, og kan ikke tilbake dit.

Hvis jeg får f eks sosialstønad, vil jeg da få foreldrepenger? Har jo da 6 mnd med inntekt, siden sykepenger teller som grunnlag, eller må det være de siste 6 mnd? Har vasket før, og vet det er tungt, og sikkert veldig tungt som gravid. Tenkte på å vaske f eks kontorer, det er ikke så tungt.

Skrevet

Ho-ho, fordi du er gammel, ja. Den var søt! :)

Jeg var en del år eldre enn deg da jeg fikk den første og brygger nå på tredjemann. Jeg må ergo være UR-gammel, he-he!

Ikke la deg lure til å få "biologisk klokke-panikk" i en alder av bare 31 år!

Sosialstønad, rehabiliterings- og attføringspenger gir IKKE foreldrepenger. Kankje ikke rettferdig, synes noen, men sånn er det.

Med såpass mye usikkerhet invlovert som det du forteller, så kan jeg ikke si annet enn at jeg råder deg til å vente til du er i jobb.

I og med at du spør, så var dette min mening.

Har aldri hatt vaskejobb, så der er jeg ikke ekspert, men har lagt merke til at alle i vaskejobb på de arb.plasser jeg har hatt har blitt sykemeldt tidlig i sv.sk og har forblitt det ut sv.sk...

Og gammel er du hvertfall ikke - så det argumentet kjøper ikke jeg, he-he.

Lykke til likevel, hva du enn måtte velge :)

Skrevet

Takk for svar, Tjukkebolla:)

Fornuften sier hva du sier, at jeg skal vente. Har også gått i baret i forhold til å kjøpe en leilighet med høy fellesgjeld som vi ikke får solgt. Går greit nå, økonomisk sett, men blir ganske trangt hvis jeg får en betraktelig lavere inntekt. Så vet egentlig at det er galskap å skulle ha barn nå. Men vil heller ikke våkne en dag og vite at toget har gått. Men dersom jeg skulle greie å bli gravid fort, vil jeg ikke da ha krav på foreldrepenger ut i fra nåværende inntekt? 6 måneder.

Skrevet

Det er mange år igjen til toget er gått.

Tenk deg dessuten om en gang til:

Hva skjer om dere får lavere inntekt mht høy fellesgjeld osv? Du har jo pr dags dato ingen info om hva din inntekt blir etter sommeren. Jeg ville vært veldig kritisk til å sette igang et slikt prosjekt om jeg var deg.'

I dette tilfelle mener jeg at det kun er du selv som pisker opp stemningen i den henseende at du er så gammel at du må få barn omgående "koste hva det koste vil".

I tillegg er nettopp sistnevnte situasjon ikke et godt utgangspunkt for å få barn - man bør ikke sette igang noe potensielt halsbrekkende bare fordi det haster sånn når det egentlig ikke haster sånn.

Det du bør bruke energien din på er heller å legge realistiske planer for hvordan du skal ha en fast og grei inntekt snarest mulig slik at rom frigjøres til å få barn uten at nettopp det skal føre til problemer.

Spiller du kortene dine godt, dvs lager og følger opp realistiske planer, så kan det jo hende at du om et års tid opplever at det å få barn er helt trygt :)

Lykke til! :)

Skrevet

Takk igjen:) Men hva med 6 av 10 mnd- regelen? Sorry at jeg maser sånn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...