Nagilimia Skrevet 11. desember 2008 #1 Skrevet 11. desember 2008 Tenkte bare å høre, for jeg har en kladd liggende som jeg startet på for lenge siden, men synes liksom at det jeg har skrevet er litt selvfølge... Samtidig når jeg leser fødselshistorier her inne, hender det at noen har tips om å skrive det man ønsker... hmmm.... Det er jo mange jeg har hørt har fått anbefalt å skrive et slikt brev, men gjør "folk det i praksis"? Kansje er det vanligere at flergangsfødene enn 1. gangs fødene skriver et slikt brev...?
Gjest Skrevet 11. desember 2008 #2 Skrevet 11. desember 2008 Jeg har skrevet to ønskebrev. Første gang ble det ikke lest. Andre gang ble det heller ikke lest, og når jeg ba om det som sto så ble jeg utrolig dårlig behandlet. For det var visst ikke bare å komme her og komme her. Denne gang har jeg tatt full kontroll over både hvem som skal hjelpe til og hvordan det skal gjøres.
2SønnerSmå Skrevet 11. desember 2008 #3 Skrevet 11. desember 2008 jeg har skrevet denne gang på grunn av fødselsangst,ble anbefalt det av jordmor. men jeg har skrevet det i tre deler; hvordan vi opplevde forrige fødsel, positive sider og negative sider,og hva jeg kunne tenke meg denne gangen. Snakket med de på føden igår,og de var positive til fødebrev.
flypapir Skrevet 11. desember 2008 #4 Skrevet 11. desember 2008 Jeg skal skrive det etter å ha blitt oppfordret til det både av min jordmor og av jordmoren som jeg hadde fødselssamtale med på sykehuset. Skal gjøre det pga tøff fødsel sist noe som gjør at jeg gruer meg veldig til denne gangen...
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 11. desember 2008 #5 Skrevet 11. desember 2008 Jeg har skrevet. Jeg er førstegangsfødende og har derfor ikke peeeeiling på hva jeg går til. Men jeg har nå skrevet allikevel. Litt om hva jeg redd for ang. fødselen , og litt om hva jeg absolutt IKKE kunne tenke meg av smertestillende osv. Om det hjelper, eller om de kommer til å lese det vet jeg ikke. Men, både jordmor på svangerskapskurset og min faste jordmor har anbefalt å skrive det, så da gjorde jeg like godt det!
en av hver Skrevet 11. desember 2008 #6 Skrevet 11. desember 2008 Nei, det gjorde jeg ikke sist. Skal ha KS nå, så ikke like aktuelt. Ville sagt fra til avd. og mannen om det var noe veldig viktig. Men kanskje lurt hvis du har fødselsangst f.eks.
Mayken Skrevet 11. desember 2008 #7 Skrevet 11. desember 2008 Jeg går til kontroller hos jordmor på sykehuset. Pga alt som hendte forrige fødsel og at jeg gruer meg, har jeg fått beskjed av henne om å skrive et ønskebrev som hun skal scanne inn i journalen min. Skal da forklare hvordan vi opplevde forrige fødsel og hvilke forventninger vi har til denne. Hva jeg gjerne vil prøve og hva som er uaktuelt. Har ikke klart å sette meg ned å skrive den ennå, får se hva jeg orker å begi meg ut på over nyttår.
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 11. desember 2008 #8 Skrevet 11. desember 2008 Jeg har skrevet. Dvs jordmor på føden har skrevet i samarbeid med meg på bakgrunn av forrige fødsel. Stort sett består det av hvordan jeg IKKE skal ha det denne gangen, altså pga hvordan ting ble gjort forrige gang. Bl.a skal de ikke la meg ligge alene uten framgang og jeg skal ikke ha smertestillende som slår meg helt ut. Står også at jeg ikke ønsker keisersnitt annet om det er absolutt medisinsk nødvendig. Pluss en del andre ting..
tussemor5 Skrevet 11. desember 2008 #9 Skrevet 11. desember 2008 Jeg skrev ett slikt brev og det var tydelig at alle som hadde noe med meg å gjøre under fødselen var underrettet om det brevet. Jeg fikk det stort sett slik jeg ville, men hadde også nevnt der at det jeg skrev var iutgangspunktet, men at jeg var klar for at det kunne bli forandringer i forhold til hvordan fødselen utviklet seg. Jeg tror det er viktig å skrive slike brev både for seg selv og for de som skal være sammen med deg under fødselen, for meg var det en god måte å forberede meg til fødselen og på noe jeg ikke ante hvordan ville bli. Fikk tom enerom nesten hele oppholdet!!!!!!!!!!!!!!!!! Lykke til
barbara Skrevet 12. desember 2008 #10 Skrevet 12. desember 2008 Jeg skrev brev, det ble lest av alle som hadde noe med meg å gjøre, og tatt hensyn til på alle måter. Anbefaler det virkelig. Det kan gi deg mye mer kontroll over fødselen, og det er en utmerket måte å forberede seg på, det tvinger deg til å tenke gjennom endel situasjoner. Forresten, tror det er et poeng å skrive kort. Jeg holdt meg til en A4-side. De punktene jeg tok opp: * kort presentasjon av meg og samboeren min (jeg helsefaglig bakgrunn, ikke han, første fødsel for begge to) * kort hvordan svangerskapet har forløpt * kort hvordan fødsler i nærmeste familie har forløpt * forventninger til fødselen * hva jeg var mest redd for * hvordan jeg reagerer når jeg blir redd, hvordan jordmor kan avverge at jeg blir redd/best trøste. (i mitt tilfelle - gi meg info og kontroll over situasjonen) * hvordan jeg pleier reagere på smerter * hva slags smertestillende jeg ønsket prøve i hvilken rekkefølge (badekar/varmeomslag i første omgang for å se om det holdt, deretter lystgass, epidural ved behov, ikke petidin) * at jeg ville ha barnet til meg så fort som mulig * at jeg gjerne ville amme. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå