Gå til innhold

Hva spiser dere hvilke dager i jula/nyttår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her blir det risengrynsgrøt til lunsj og ribbe som middag julaften og koldbord 1.juledag. De andre dagene har vi ikke spesifikke tradisjoner, men planlegger middager ut fra hva vi har lyst på. En av dagene har vi som regel hel laks eller ørret. Nyttårsaften skal vi ha kyllingfilet, salat og fløtegratinerte poteter.

Hva med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hvor vi er. Det er tradisjoner ettersom hvor vi er, og så har vi våre egne. :)))

Risengrynsgrøt julaften formiddag, ribbe m/tilbehør til julemiddag.

1. juledag er det stort sett kalkun, og så er det koldtbord (som oftest hos oss) 2. dagen. Så er vi som regel på pinnekjøtt hos et vennepar i løpet av romjulen. Vår tradisjon er taco-fest lillenyttårsaften. Da inviterer vi våre omgangsvenner, med eller uten barn, og har en Mexicansk aften. Det har vi hatt de siste 7-8 årene, tror jeg.

Nyttårsaften har vi som regel også vennelag, og da bytter vi på hvor vi er. Som regel har vi noe med fisk til forrett, biff/stek/innbakt kjøtt til hovedrett og ALLTID karamellpudding til dessert.

Skrevet

Vi har pinnekjøtt både jul og nyttårs aften. Jul er fast tradisjon. Og nyttårsaften fordi vi som feirer den sammen er så glade i det:) Andre dager er ikke faste tradisjoner. Men pleier å bli bedd til julemiddager med god stek en eller annen dag i jula. Tror aldri jeg har hatt fisk i jula noen gang.

Skrevet

Vi pleier å ha;

Julaften hos mine foreldre; både ribbe og pinnekjøtt

2. juledag kalkun. Pleier alltid å innvitere noen da. En koselig tradisjon vi har laget.

Nyttårsaften; pinnekjøtt (og kalkunrester til meg.) Feires også hjemme hos oss siden vi er de eneste med små barn.

I år skal vi til svigers, da blir det ribbe på julaften, de andre dagene vet jeg ikke. Denne nyttårsaften aner jeg ikke hva vi skal, da jeg har jobb da, jobber til kl 23.15. Tviler på at samboern gidder å styre med mat hjemme hos oss helt alene og ordne til masse folk.

Skrevet

slik jeg er vant til, har vi sylt og lefse med tomtenøl i 12 tiden på juleaften, senere på kvelden har vi nissesuppe og lutfisk.

1.juledag, ribbe, kottis og pøls..

2. juledag pinnekjøtt

og kalkun på nyttårsaften:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...