Gå til innhold

Leser dere nyheter sammen med barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke gjort det til nå, men jeg skjønner at det er på tide med eldstemann. Det er bare det å komme i gang som er "problemet". Hva velger man ut, tro? Selv har han sagt at han vil lese om biler som har kjørt ut av veien og slike ting, så det er vel et fint utgangspunkt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et tips kan jo være å begynne med nyheter som er harmløse. Finne positive nyheter i starten. Vi begynte med å finne ut hva f.eks statsministeren har gjort, og kongen osv. Så tok vi for oss lokalnyheter, da blir det enda litt nærere. Da bladde vi etter nyheter som handlet om ordføreren. Hva han heter, hva han gjør. Så etterhvert ble det å ta de nyhetene han leste seg frem til selv, og snakke om dem.

Ellers har vi aldri skjult for dem at de finnes grusomheter i verden. Når de spør så får de ærlige svar, om enn på en måte de kan forstå.

Det siste er finanskrisa, den ville sønnen min høre om. Heldigvis spurte han faren sin, som alltid gir gode svar. Jeg har en tendens til å overforklare litt.. ;)))) yrkesskade!

Skrevet

Vi snakker også om ting som dukker opp. på deres nivå da. Men legger heller ikke skjul på at det finnes ting her i verden som ikke er bra og som er urettferdig. De har jo i barnehagen samlet inn klær som de skal sende til Rusland, fordi barna der ikke har så masse klær. De fikk jo med seg tvaksjonen at det var barn da som ikke hadde det så bra hjemme.

Fokuserer også på postivie nyheter, og ellers ting som barna spør om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...