Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #1 Skrevet 11. desember 2008 Jeg hører dette bli sagt hele tiden, men dum som jeg er har jeg enda ikke fått med meg betydningen.
Gjest Skrevet 11. desember 2008 #2 Skrevet 11. desember 2008 Kitch: alt som er smakløst nok og gjort med nok ironisk distanse til at det er morsomt og kult. Touché - "der har du et poeng"
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #3 Skrevet 11. desember 2008 Tusen takk! Så typen Sven O og dama ville gifte seg med sputnik og kona som forlovere blir kitch da?
Gjest Skrevet 11. desember 2008 #5 Skrevet 11. desember 2008 Ja, på et vis, men samtidig tiltror jeg ikke dem nødvendig distanse til å heve det fra normal dårlig smak til kitch, hehe. Derimot hvis jeg hadde valgt det samme...
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #6 Skrevet 11. desember 2008 Er ikke kitch mer ment som og beskrive interiør? Sånne plastpynte greier fra 60tallet og slikt?
Gjest Skrevet 11. desember 2008 #7 Skrevet 11. desember 2008 Jo, men et komplett Las Vegas-bryllup må vel kunne sies å ha et kitch-tema.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #8 Skrevet 11. desember 2008 Ja, men da forstår jeg. Når noe er så teit at det nesten blir kult? Venninna mi har sånn klessmak. Det blir faktisk veldig kult, egentlig. Hun har et skjørt som hun sydde av paraplyer.
Gjest Skrevet 11. desember 2008 #9 Skrevet 11. desember 2008 Kult! Men det blir vel ikke kitch heller, siden re-design er så moderne? Tenk Jens Pikenes, sigøynerdame-maleri, negerpuppedamekorketrekker, plast...
Mom2Two Skrevet 11. desember 2008 #10 Skrevet 11. desember 2008 Touchè er når man kommer med en veldig treffende kommentar som på en måte "tar" motstanderen på noe han sa tidligere. Tror opprinnelig uttrykket er fra fekting eller noe slikt, og at touchè var et stikk som traff rett i hjertet eller noe? Kitch er vel når noe er overdådig og smakløst, på grensen til trashy.
Gjest Skrevet 11. desember 2008 #11 Skrevet 11. desember 2008 Mener ktich betyr smakløst eller litt småharry.. Har for øvrig bare hørt det et par ganger, touché har jeg aldri hørt.
Gidder ikke! Skrevet 11. desember 2008 #12 Skrevet 11. desember 2008 Fra wikipedia: "Kitsch er masseproduserte gjenstander som likner på kunst, men som har liten verdi og kunstnerisk kvalitet. Kitsch-begrepet oppstod i Tyskland på 1800-tallet og ble opprinnelig brukt om billige etterlikninger av kjente kunstverk, for eksempel reproduksjoner av berømte malerier, også i andre materialer enn de opprinnelige. Begrepet betegner i dag all slags klisjepreget, uoriginal og populær «liksom-kunst», ikke minst glorete og sentimentale suvenirer og pyntegjenstander. Selvreflekterende eller bevisst kitsch kalles camp. Camp er ofte en ironisk lek med tradisjonelle kitschgjenstander, overdrevent dekorativ estetikk eller elementer fra kommersiell populærkultur. Kitsch blir vanligvis ansett som smakløs og banal i forhold til det rådende synet på hva som er god kunst. Begrepet fikk imidlertid et litt nytt innhold i Norge etter at kunstneren Odd Nerdrum i 1998 betegnet seg selv som kitsch-maler. Kitsch var tidligere synonymt med «søppel» og «plagiat», men da Odd Nerdrum omfavnet ordet, utfordret han det etablerte, offisielle kunstsynet."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå