Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #1 Skrevet 11. desember 2008 je har akkurat funnet ut at jeg er gravid og er invitert på reinsdyrmiddag i morgen. Husker ikke om dette var ja mat eller nei mat for gravide. Anyone?
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #2 Skrevet 11. desember 2008 Herlighet, slutt å tull. Folk her er jo helt hysteriske med hva de kan ikke kan spise når de er gravide. Ligg unna rå/ubehandlet/upasteurisert mat, ellers er ikke mat farlig når man er gravid.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #4 Skrevet 11. desember 2008 Spis og kos deg. Helt trygt så lenge det er gjennomkokt eller stekt.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #6 Skrevet 11. desember 2008 Nei det er livsfarlig og spise... Hold deg langt unna. Forlang og få et eget bord med trygg mat.
mortilgutt Skrevet 11. desember 2008 #7 Skrevet 11. desember 2008 Du kan trygt eta reinsdyr. Du kan eta ALL mat som er skikkeleg kokt eller steikt. Du skal la vere å eta røykt og grava fisk, all form for spekemat (inkl salami - der har eg "synda" litt) og vera NØYE med å skyla grønsaker/salaten godt før du et han rå. Difor ville eg vore forsiktig med å eta råkostsalat på restaurant. Privat, hos vener, hadde eg ikkje vore så redd, men like vel vore forsiktig. Lukke til, og kos deg med reinsdyret i morgon!!!!
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #8 Skrevet 11. desember 2008 Røkt fisk er ok.. Bare den er fersk!
mortilgutt Skrevet 11. desember 2008 #9 Skrevet 11. desember 2008 11:57....du må ta folk litt meir seriøst!!! Tenk om nokon svarte deg slik når du lurte på noko!
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #10 Skrevet 11. desember 2008 Takk for seriøse og hyggelige svar! Til dere andre: ho ho ho....
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #11 Skrevet 11. desember 2008 Reinsdyrkjøtt er faktisk noe som mattilsynet anbefaler gravide å være forsiktige med. Grunnet Tsjernobyl-ulykken kan det inneholde ting som er skadelige for gravide. http://matportalen.no/Emner/Gravide Jeg hadde nok stått over om jeg ikke visste at den var fra et "sikkert" område.
Gjest Skrevet 11. desember 2008 #12 Skrevet 11. desember 2008 Mattilsynet anbefaler gravide å ikke spise vilt mer enn en gang i uka. Så for HI er nok middagen reddet.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #13 Skrevet 11. desember 2008 Spilte ALT jeg hadde lyst på, jeg. Så fremt jeg var i Norge og det var norske produkter. Rått bacon er snadder, så kokken spiste litt under matlaging... Spekemat spiste jeg også når jeg var på koldtbord. Kjøpte og spiste masse serranoskinke under hele svangerskapet. Bor på gård så drakk melk rett fra kua. Hadde egentlig ikke så mange andre begrensninger annet enn at jeg ikke drakk med full :-) Viltkjøtt hadde jeg ingen betenkeligheter med. Men vi er forskjellig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå