Gå til innhold

Kan jeg sosialstønad tro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå havnet i en kjempeknipe :(

Jeg har ikke rett til sykepenger men legen sykemeldte meg..

Er det noen mulighet for meg å få sosialstønad?

Samboer jobber så mye han kan men han får utbetalt 18000 og jeg 2400 i barnetrygd og bidrag.

Vi har eget hus og etter lån og faste utgifter han vi max 2-3000 igjen til neste lønning i slutten av januar..

Vi har to barn og den minste har allergier som krever spesialmat..

Jeg tenker bare til jeg får behandling max 2 mnd, er det en mulighet for oss? Hvor mye kan man regne med å få? Vet vi ikke vil få mye men har vi mat i magen og ikke mister huset så..

Vi har heller ingen utgifter utenom det som er nødvendig og er vant til å leve sparsomt..

Jeg har fått time hos nav i morgen.. syns det er flaut og dette er absolutt en nødløsning.. har tenkt over alle andre muligheter..

Uff er kjemperedd for å miste huset og fikk ikke sove noe i natt da dette kverner rundt og rundt i hodet mitt.. For en jul dette vil bli :(

Hva skal jeg si når vi ikke har råd til å kjøpe julegaver..?

Sitter å griner her nå.. hva gjør vi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det var i overkant mye inntekt til å få sosialstønad.. Men du kan jo håpe.

Skrevet

er det mye å sitte igjen med max 2-3000 på 2 mnd på 4 stk?

Hadde du klart det?

Skrevet

Det er ikke mye å sitte igjen med nei, men kan tenke meg at nav kommer til å kreve at du kutter ut mange andre ting først. Nå vet ikke jeg hvordan budsjettet ditt ser ut, men vi har tilsammen utbetalt 18000 og er 3 personer, og klarer oss fint på det.

Skrevet

at dere har lån og høye utgifter er da ikke sosialkontoretsskyld?

Skrevet

De faste utgiftene her er lån, forsikring, tv og tlf..

Tv kan vi kutte ut for de mnd det er snakk om og tlf må jeg ha pga av lillemann som har mange allergier og vi tester ut mat og han kan få en reaksjon og da må jeg kunne ringe legen evt ambulanse (det har skjedd før)..

huslån og forsikring er på tilsammen 15000 + strømregning på 3000 +tlf og tv på 1000 = 19000

Mini må også ha spesialmat som koster..

Det er bare snakk om for å komme over kneika..

Skrevet

Nei har jeg noen ganger sagt det? Hi

Skrevet

For en overgangsperiode kan dere få sosialstønad, om dere ikke har til mat. Selv med utgifter som kan regnes som litt luksus; som bil o.l.

Og det at det er jul, kan gjøre at dere får litt ekstra til barna.

Har dere ikke rett på grunn- eller hjelpestønad til barnet med allergier? Er det Cøliaki, så har dere rett på grunnstønad, mener jeg. Også andre tilfeller gir rett til dette.

Har dere mulighet til å skaffe sånn mateske fra frelsesarmeen, eller hvem det er som deler de ut?

uff, håper dere får en god jul, likevel. Tenk litt alternativt til julefeiringen, kanskje. Dyre gaver er ikke det viktigste.

Vet godt hvordan det er, var der før i tiden, hver jul og alle andre høytider.

Skrevet

Takk for svar :)

Det er melkeallergi han har + flere som vi ikke vet hva er. Han er bare 8 mnd og testene slår ikke riktig ut, men har fått påvist alvorlig melkeallergi.

Så når ikke prøvene gir rett svar må vi prøve oss fram med forskjellige matvarer (kjempeskummelt)

Men skal også ta opp det med nav i morgen.

Bil er vi avhengig av for at samboer kommer seg på jobb, det er ingen dyr bil og vi får ingenting igjen for å selge den og her går bussene sjeldent og det blir veldig dyrt i lengden og ta buss..

Ja det blir ingen dyre julegaver i år nei..

Men dette ordner seg nok til slutt bare vi kommer oss igjennom til jeg har fått behandling og at vi ikke havner helt på kjøret med regninger ol nå..

Skrevet

Ring banken og spør om en to-tre måneder med avdragsfrihet på lånene, hjelper mye å betale bare renter en liten stund.

Prat med legen til mini om å søke grunnstønad, har dere ekstra utgifter pga allergier har dere krav på støtte. Legen hjelper deg å skrive søknaden til nav, men dette er det bahandlingstid på. Du vil få etterbetalt,men det hjelper dere ikke akkurat nå.

Sosialkontoret gir ikke bare sosialhjelp, de låner også ut penger med en gunstig rente for å komme over en kneik. Du får ta en prat med dem.

Lykke til!

Skrevet

Hi her.. Nå fikk jeg vite på at samboer blir tvunget ut i gratis ferie for arbeidsgiver vil ikke vil permitere han ennå...

Nå kan det ikke bli verre..

Skrevet

Er det lov da? Høres jo helt sykt ut!

Skrevet

Aner ikke?

Siden han hadde 14 dager igjen så var det lettest for arbeidsgiver..

hi..

Skrevet

Sosialkontoret vil trolig be dere finne dere et billigere sted å bo!

Skrevet

Da må vi selge huset og det klarer vi ikke å gjøre på 1 mnd...

Skrevet

Huff:o( Vil bare sende deg en klem jeg... Du må være ganske fortvila nå...

men du skal se at om du prater med sosialkontoret og nav at de vil hjelpe dere siden dette bare er en overgangsfase!

Dere får ha masse lykke til!

Klem fra ei til, som sliter litt akkurat denne julen... ;o)

Skrevet

Tusen takk :) Ja jeg er kjempefortvila..

Har time der i morgen så jeg håper det er noe dem kan hjelpe med! Det er jo bare en overgangsfase ja

Klemmer tilbake og håper det blir en grei jul for deg/dere også :)

Skrevet

Det er godt mulig at sosialkontoret sier nei, men da må du bare stå på ditt og be dem om råd og rettleiing til et handlingsalternativ. Om de ikke kan finansiere, så må de forkalre dere hva dere skal gjøre i stedet for. Det finnest sosialarbeidere som er veldig regelstyrte og veldig styrte av satser og de kommer til å se at dere skal klare dere selv. Dere kan eventuelltforeslå et sosial lån, der dere kan betale tilbake på sikt. Men de greier jo ikke å skaffe bolig til dere og barn på kort varsel, dessuten er det jo ikke riktg at dere som er på nippet til å greie dere helt selv skal presses ut i verre uføre fordi de skal følge sine satser. Det er ikke fremtidsnyttig. Ellers så har du rett til penger å forsørge ditt barn med, for etter sosialkontorets regler har ikke samboeren din forsørgingsplikt i forhold til ditt barn, den gjelder kun i forhold til overgangsstønaden.

Ellers så bør dere nok kutte ned på tv, forsikringer, internet ol, og som nevnt ovenfor her å betale kun renter på boliglånet. Ellers bør mannen din opplyse arbeidsgiveren om at det nå i finanskrisen er gjort dispensasjon for permiteringsforbudet i forbindelse med høytider, dvs at han faktisk kan kreve dagpenger som om han var permitert, men han må ha dokumentasjon fra arbeidsgiver om at han er tvunget ut i ulønna ferie, ettersom arbeidsgiver ikke har anledning til et. Snakk med nav i morgen, det ordner seg nok :-)

Skrevet

det skjønner jeg godt!

Men det ordner seg nok skal du se...

Lykke til i morgen da!

Joda, vi har så vi klarer oss, men det blir ikke rare gavene fra oss i år. Og jeg er sjeleglad for at ikke jeg skal ha hele familien til julemiddag i år, slik jeg pleier;o) Det blir nok en fin jul allikevel!

Igjen, lykke til!

Skrevet

Takk for svar og info :)

Har ordnet med papirer og slikt i dag og da kommer dem til å se at vi ikke kan klare dette selv, for det er umulig :(

Men vil dem ikke hjelpe så skal jeg stå på og spørre om lån for mat må vi jo ha..

Takk til alle dere som har svart :)

Skrevet

Det første dere bør gjøre er å kontakte banken og sørge for avdragsfrihet. Hør også med banken om det er mulig å få utsatt hele boliglånet i 1 mnd pga situasjonen. At samboeren din plutselig ikke har jobb og at du ikke har sykepengerettigheter. Det hender faktisk de er fleksible.

Sosialtjenesten opererer med egne satser og sannsynligvis helt andre beregninger om hva som er nødvendig og ikke nødvendig i forhold til dere, så dere må regne med å få beskjed om at det er enkelte regninger dere ikke kan prioritere å betale, f.eks. tlf osv. Første prioritet er å ha penger til mat. Dere må regne med å måtte ringe til kreditorer og be om betalingsutsettelse pga av situasjonen. De kan også være ganske greie, spesielt i uforutsette situasjoner.

Dersom dere fyller vilkårene i sosialtjenesteloven vil dere få innvilget sosialstønad enten som bidrag eller lån. Boutgifter på 15000 blir garantert ikke godtatt over tid, men det kan være at de hjelper dere så dere får områdt dere.

Det er mange greie som jobber på sosialkontor også og som ønsker å hjelpe. Vær åpen for å høre på rådene dere får, men vær også forberedt på at det ikke er alt man kan få økonomisk hjelp til. Og ikke i de størrelsesordene som man ellers er vant med å leve på. Dersom dere får innvilget hjelp kan man også søke om julepenger så dere har litt til gaver til barna.

Lykke til! Håper det ordner seg for dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...