Gå til innhold

Julie73!


Gjest amandine

Anbefalte innlegg

Gjest amandine

Hei! Svarte akkurat på tråden lenger ned her, men leste ikke den under.. har ikke vært mye her inne, men fikk en sønn 3.oktober så hører vel hjemme her:) Høres ut som om du har en utrolig tøff barseltid! Håper du får hjelp med problemene etter hvert! Jeg bare lurte på om du har fått noe hjelp med bekkenet ditt? Det er ofte mer ustabilt etter fødsel så det gjelder å være forsiktig. Har du hatt bekkenløsning hele tiden? Har du brukt belte? Du vet det kanskje, men du høres ut som om du skulle vært og fått hjelp av fysio?( det får du dekket) Håper det går bra med deg, sender gode tanker og en stor klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei.

tusen takk for omsorgen og rådet - nei, jeg går ikke til fysio men burde nok det, for det er vondt. ja, jeg hadde bekkenløsning under svangerskapet også, men da var jeg sengeliggende, klarte knapt å gå på do. aldri brukt eller fått tips om belte, ikke henvisning til fysio heller, så da skal jeg be om det den 22.des når jeg skal til legen.

har du slitt med bekkenløsning?

hvordan opplevde du det evt.?

varme klemmer og en stor takk tilbake :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

Skrev et svar til deg her i går, men det har visst forsvunnet... Jeg har hatt mye problemer med BL, fikk for fullt når jeg var 3 mnd gravid med nr 1 høsten 2001. Hadde gjennom hele svangerskapet og etterpå. Ble gravid igjen litt i kjappeste laget så har 16 mnd mellom de to eldste i 2002 og 2003. Har hatt store plager som først begynte å gi seg i fjor høst, men så fikk vi en overraskelse ut i januar når vi fant ut at lillebror ble til på julaften he he.

Har faktisk vært bedre i perioder denne gangen, ha vært litt i jobb til og med. Det har vært annerledes, også, tidligere har jeg hatt mest bak, denne gangen har jeg hatt mest mellom bena og nedover i lysken. Har hatt god nytte av beltet( Gula rehab tror jeg det heter). Det er et bredt elastisk bånd som du strammer med borrelås og som hjelper å holde bekkenet på plass.

Pass på å be legen skrive at du har bl med gangvanskerpå rekv til fysio, da får du dekket behandling 6 mnd etter fødsel.

Det verste med bl er jo alle begrensningene og føringene det setter for livet ditt. Jeg har ikke fått vært den aktive mammaen jeg ville barna mine skulle ha, og det er jeg fryktelig lei for. Det andre jeg synes er vondt men som jeg prøver å bite i meg er at mange tydeligvis tror dette har med latskap og innbildning å gjøre... Det hjelper å vite at vi er mange i samme båt! Og for de aller fleste går det over, stort sett iallefall når amming nærmer seg slutten og hormonene faller på plass mer eller mindre. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Amandine

 

Så godt at det finnes slike som deg, dette hadde jeg aldri visst om det ikke var for deg. Tusen, tusen takk. Da skal jeg be om en henvisning fra legen til uka - og be om at han skriver bl med gangvansker. Og ja, det er virkelig gangvansker, jeg sliter med å gå, stå, sitte og ligge til tider, heldigvis er dagene forskjellige. Noen dager er nesten helt normale og fine, mens andre er jeg helt ute å kjører. Jeg har mest vondt bak fra korsryggen på en måte, mot halebeinet og midt under til/mot lysken og på venste siden. Det varierer litt hvor det sitter. Ganger blir så "kælvbeint" og jeg vralter avgårde, noe som ikke er verken spesielt pent eller godt.

Høres ut som du har tre nydelige sjarmtroll, stemmer det?

Er det slik at om man har hatt bekkenløsning/problemer med førstemann så får man det senere også?

Ja jeg er enig i det du sier om at andre tror at man er lat eller at det har med innbildning å gjøre, for det synes jo ikke så mye...Så det er virkelig godt å høre at vi er flere i samme båt. Jeg må si at jeg vasker gulver og gråter av smerte, fordi jeg ikke skal vise at jeg ER lat, men fy så forferdelig det da er i flere dager etterpå.

Heldigvis så skjønner mannen min nå, at jeg ikke er lat og hjelper meg, så nå tar han seg av det. Heldigvis er han veldig snill og hjelpsom, bare jeg spør om hjelp. (det var noe med det også da, det å spørre om hjelp og ikke bare gjøre alt selv)

Jeg har hørt at bekkenløsning kun er hormonstyrt, stemmer det?

Du må ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke har fått vært så aktiv som du har ønsket, du kan ikke noe for at du har hatt/har bekkenløsning - og du, du har så utrolig mange år igjen, som du kan ta det igjen på.... :o)

kos deg og nyt det du klarer å gjøre, barna er glade bare de har den kjærligheten de trenger de

*trøsteklem*

Lykke til, til deg også og dine små.

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

Hei igjen!

Du høres ikke ut som om du har fått noe særlig hjelp i det hele tatt? Du må iallefall ikke vaske gulv! Og prøv å holde deg innenfor smertegrensene(i den grad det er mulig) for å tøye grensene blir du bare verre av!

Spørre om hjelp må man bare venne seg til, folk er faktisk utrolig hjelpsomme. Du må ikke glemme at det er enklere å hjelpe enn å spørre om hjelp...

Og så er det selvfølgeligheter som gode sko (myke såler), hold knærne samlet ( hadde vi gjort det før hadde vi ikke hatt BL ha ha), gå med korte skritt, sett deg i bilen med rumpa først og ta bena samlet inn(ha gjerne med en plastpose å sitte på for å kunne skli lettere i setet). Sist men ikke minst kan det være lurt å begynne med pysjamas, en glatt en i silke som gjør det lettere å snu seg i sengen.. Tips til mannen i disse juletider :)

Så kan jo jeg bare håpe at disse tipsene var gammelt nytt, og at du allerede har fått hjelp...

Jeg tror ikke nødvendigvis man trenger å få det senere, denne gangen har som sagt vært helt annerledes for meg. Første svangerskap var jeg sengeliggende de siste mnd, andre også for den sakens skyld. Endte opp med at mannen min jobbet fra hjemmekontor og venner stilte opp ellers (har ikke familie på denne kanten av landet), mens denne gangen har jeg bare hatt en periode på 14 dager hvor jeg ble liggende, strakk strikken alt alt for langt 17. mai og rundt der... Nå vet jo ikke jeg hvor mange barn du har, men to veldig tette som mine eldste var nok ikke akkurat medisin for kroppen.. Men vi hadde prøvd i 6 år før eldste ble født, da var jeg nesten 32, og det falt oss rett og slett ikke inn at jeg kom til å bli gravid så fort igjen :)

Og uansett fysisk form ( og hvor leit det er å høre ungene si at mamma kan ikke for hun har vondt), så har barna mine en mamma som alltid er der, og en mamma som har måttet trylle seg ro i kroppen så jeg har tid til å være tilstede iallefall. Får prøve å se lyst på det! Nå har jeg også et håp om at jeg er i ferd med å bli bedre, jeg kan f eks trille vogn og følge på skolen, og det er deilig!

Håper det løsner for deg også! Og pass på deg selv nå i julen. Blir fort mye styr for flinke jenter som skal klare alt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her var det mange fine tips og jeg har fulgt rådet ditt, så nå sitter jeg med en henvisning til fysio pga BL med gangvansker og fysioterapeuten ringer meg på nyåret for time :o) Tusen tusen takk, for uten deg hadde jeg aldri visst dette, ingen som har sagt noe...før jeg selv sa at du hadde sagt det, da kom det selvfølgelig fra flere, som bl.a legen min. (typisk)

Skjønner at jeg får finne frem igjen silkepysjamasene mine også. Heldigvis setter jeg meg alltid med rumpa først i bilen og slår sammen beina først...dvs det å slå sammen beina i disse dager er VONDT ;o( så det blir dårlig med det. Mamma sa jeg skulle tenke på å alltid ha beina samla...ikke gå trapper og slikt...og små skritt må jeg ta, det har jeg lært av erfaring allerede. Tusen tusen takk for alle råd og tips, de er notert :-D

Godt å høre at du har det bedre og som du selv sier, så har iallefall barna dine en mamma som er tilstede (alt for mange barn som ikke har det idag, dessverre)

Så koselig at du har flere, det ønsker vi oss også - men jeg orker ikke en runde til med prøverør, så vi får nok klare oss med ei tulle....om det ikke skjer naturlig (noe det sikkert gjør nå når vi ikke har fokus på dette med barn, det er jo ofte slik). Vi slet i 4 år før den satt.

Disse små er jo så skjønne, bare så synd at tiden går så alt for fort. Synes tulla vår er blitt så stor allerede, nå er hun 10 uker og jeg savner neste de aller første ukene allerede. Men en ting er sikkert, her skal hver tid nytes og minnes. Jeg prøver å ta bilder hver eneste dag :o) for utviklingen er så stor.

Huff jeg synes virkelig det høres ut som du har hatt det tøft nok, det er neimen ikke bare bare dette å få barn - det er helt sikkert. Noe mange menn (og kvinner for den sak skyld) ikke forstår helt.

Jo takk, jeg skal passe på meg selv i jula - vi har ikke noe valg. Mannen min kom hjem med prolaps i ryggen etter jobb igår, så han har inntatt sofaen - så da tar vi hele jula med knusende ro vi - for om noen dager er den over alikevel, om vi stresser eller ei ;o)

 

Ha en riktig så god jul

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest amandine

Hei igjen og godt nyttår!

Endelig hjemme etter jul! Synes det er deilig å komme hjem, har vært hos svigers hele julen.. Selvfølgelig hyggelig, men litt styr også.. Kom hjem litt før nyttår og hadde venner her nyttårsaften, så nå er det deilig å gå inn for landing!

Håper mannen din er bedre, ikke mye hjelp å få fra en med prolaps...håper det går over! Hadde to minutter nå med en kopp kaffe, hun på 17 sover, de to på 5 og 6 spiller DS og minstemann akkurat sovnet i vogna... Tenkte bare på det mammaen din sa om trapper og sånt, har du prøvd å gå baklengs? Det går ikke så fort men er mindre belastende på bekkenet.. Og når du går vanlig, korte skritt, rulle på foten, litt sånn Moon Walk( hvis du som meg er gammel nok til å huske Michael Jackson fra glansdagene:)) . Lykke til med fysio! Og krysser fingre for et fruktbart år( for de som har sånne ønsker....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...