Gå til innhold

Hva hadde dere sagt til dette?? Er det lov??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom du ikke hadde skrevet noe ønsker for turnusen på jul, fordi du ønsket kun å følge din vanlige turnus, som inneholdt 1. juledag kveld. Og du tilfeldigvis fant ut idag at de nettopp hadde satt deg opp på julaften dag også?? Uten å informere, 14 dager før jul????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er jo 14 dager til jul og du har selv ansvar for og følge med på arbeidslistene, om dere har arbeidslister. så da har de jo i grunn følgt regelverket.

Skrevet

Det kan jeg umulig tro er lov, de må jo forhøre seg med deg først om du ønsker og ta vakten! Ta kontakt med tillitsvalgt det er en sak for dem!

Skrevet

Det skal jo henges opp protokoll som skal underskrives, og henge oppe 14 dager i forkant. Og ingen har spurt om det er greit at jeg evt. tar vakta.. Jeg jobber jo tross alt dagen derpå og.

Skrevet

Ja, det er nok lov...

Skrevet

Jeg vil tro at du burde skrevet at du ville følge den turnusen som er vanlig... Men regner med de har loven på sin side dessverre, siden du faktisk ikke har levert ønske for julen...

Skrevet

Ja, må man ikke det? Jeg spør fordi jeg ikke kjenner lovverket jeg..

Og mente 1 mnd. og ikke 14 dager over her.

Skrevet

har dere et system som sier at folk må skrive under på vaktlistene for at vaktlistene skal bli godskjent? jøsses, for et system.

hvordan fant du ut av vakten?

Skrevet

Hvertfall der jeg jobber.. Hvis man ikke setter seg opp på ønskefri på de dagene man vil ha fri, så er det jo stor sjanse for at man blir satt opp akkurat de dagene...

Skrevet

Men uansett så kan man vel settes opp på vakter uten å bli informert om det?? Det kan vel ikke bare settes opp slik?

Skrevet

arbeidsmiljøloven sier at vaktlister skal være ute 14 dager før påbegynt vakt. det kan jo hende det står noe annet i terifavtalen deres om du er fagorganisert?

Skrevet

Jo. Så lenge de henger opp turnusen i god tid før jul så. Da er det ditt ansvar å sjekke den...

Skrevet

Hmm, 12 dager før jul er jo ikke akkurat lang tid. Hadde jo ikke skadet å ta en tlf å høre om det er ok at jeg tar den vakten og, og forsikret seg om at det var greit så lenge jeg ikke hadde skrevet noe.

Skrevet

En tillitsvalgt skal godkjenne turnusen, og den skal gjøres kjent for de ansatte senest 6 uker før hjelpeturnusen starter. Slik er i alle fall tariffen hos oss /sykepleierforbundet).

Men hvis alt dette er fulgt så har man jo selvsagt selv et ansvar for å sjekke turnusen man har fått utdelt eller er blitt hengt opp.

I en hjelpeturnus er det forresten lov å sette opp arbeid på dager man i grunnturnusen har fri (er det som er hele poenget med hjelpeturnusen). Men man skal IKKE jobbe flere timer totalt enn man ville gjort, det vil i så fall være planlagt overtid, og det er ulovlig.

Skrevet

Jeg er jo ikke kjent med dette før i dag, 12 dager før julaften. Just great!! Uansett så synes jeg det må gå an å ringe dersom jeg ikke har skrevet noe, vi er ikke store virksomheten altså. Og sjekke at det er ok at jeg jobber JULAFTEN og.. Og det skal jeg si ifra om ja.

Jeg har hatt 3 feriedager på 1 år, så akkurat julaften skal jeg ha fri!

Skrevet

det er 10 i dag, julaften er 24.

24-10 tilsier at du fikk vite det 14 dager før og ikke 12 som du hele tiden skriver.

selvsakt er dette super dumt for deg. men alle andre har sikkert skrevet at de ikke kan, og du skrev jo ingen ting, så da var du et naturlig valg siden du ikke ytret dine meninger.

men er du fagorgansiert så ser det jo ut som dere har andre rettigheter.

Skrevet

Ja, 14 dager.. sorry. Klart jeg er fagorganisert:o)

Og det er flere som ikke har skrevet noe, så det er sagt.

Uansett kan man jo ikke bare skrive en hjelpeturnus og gi den til ansatte 14 dager før. Det krever jo litt lenger planlegging og slikt i julen.. Det er jo ikke alle som har fått ønskene tatt hensyn til heller.

14 dager er veldig kort varsel. Uansett ordner det seg nok:o))) Regner med at jeg da er fritatt noen år nå da:o))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...