Gå til innhold

Jeg sliter veldig nå når permisjonen ender.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fortalt historien før, vet ikke om jeg orker å gjenta den.

Men får vel ta i korte trekk for dere som ikke vet.

Samboeren min er student utenstipend og lån, jobber litt på kvelden for å spe på min frisørlønn, som ikke er så mye.

Nå i permisjonen klarer bi oss greit da jeg fikk opparbeidet meg sykt mye provisjon før jeg sluttet, noen som gjjorde at permisjonsgrunnlaget ble veldig høyt.

dette trenger vi.

Samboer skal ut i praksis, som varer fram til i sommer, når jeg skal i jobb.. Så jeg må være hjemme med minste fram til han kommer fra jobbe fr så å jobne selv fram til 8.

dette blir maks 60% stilling.

Januar/feb er det få kunder på en salong og lite provisjon... Vi har et økonomisk kjempeproblem.

Vi fikk ikke misnten inn i bhg, men denne løsningen er uansett det beste vi kommer opp med, for kveldsjobbing skaffer egentlig mer penger enn dagjobbing som frisør.

Jeg går jevnlig til psykolog nå og har panikkangst med tanke på nesteår,er rett å slett blitt syk.

Bare tanken på januar gjør meg fysisk dårlig å det å sitte å skrive om det nå er helt grusomt.

Så, vet dere om det går an til å sykemelde seg for en periode?

Frem til jeg får kontantstøtte gjerne, men det er ikke før i april da.

Er jeg sykemeldt så får jeg vel det samme i mnd som jeg har hatt som permisjonsgrunnlag?

Hva skal til for at jeg blir sykemeldt? Hva skal jeg si?

Ååååå, jeg hater å være sykemeldt... dete r så nederlag for meg, men jeg ser ingen annen mulighet :((

Og det blir jo en grunn til det, det er ikke oms om jeg bare sykemelder meg for at jeg vil gå hjemme heller.

Noen som kan hjelpe, er helt desperat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må bare si at jeg føler med deg, men det er jo mye strengere regler for sykemelding nå, legene skal i første omgang sykemelde avventende sykemelding, og legen kan heller ikke bare sykemelde deg pga det økonomiske. Sykemelder legen deg pga depresjoner/psyke så må du nok også gå gjevnlig til psykolog når du har fått time, og da kan også nav kreve at du er i jobb mens dette pågår. Skjønner det er lett og tenke tanken på at du tror at sykemelding vil løse noe av problemene, men legen vil jo sitte i et enda større dilemma når han i verste fall kan miste retten til og sykemelde dersom det viser seg at det er gjort på uriktig grunnlag.

I tillegg vil du mest sannsynlig aldri få en uføreforsikring dersom du blir sykemeldt pga psykiske lidelser da det er (dessverre) store sjanser for at man blir ufør før eller siden av en slik lidelse, så på sikt kan det koste mer enn det smaker og gjøre dette!

Ønsker deg lykke til, kan ikke samboeren din jobbe litt i helger dersom han har mulighet til det?

Skrevet

Kjære lille Lenesan:o)

Hvis du går jevnlig til psykolog og har panikkangst er det mer enn god nok grunn for sykemelding. Er det mulig å få dagmamma til minsten din? Da kan du finansiere det med kontantstøtten.

Hva du skal si for å få sykmelding? Du skal si akkurat det samme som du sier til oss:o)

Skjønner at du er bekymret for at du kanskje utnytter systemet. Det gjør du ikke. Det å ha det dårlig på det mentale plan er like god grunn som å være fysisk syk. Og du blir jo bra igjen vet du. Livet er bare litt vanskelig akkurat nå.

Skrevet

Jeg må bare si at jeg føler med dere. Ikke godt å ha det slik.

Likevel må jeg si at hvis du sykmelder deg når du skulle ha startet i jobb, så får du sykepengene regnet ut fra det du skulle ha tjent når du starter i jobb igjen, det vil vel si ca 60%? Dette på grunn av at sykepengene skal dekke tapt arbeidsfortjeneste, og ikke går på det du har opptjent tidligere.

Du kan høre med NAV, men dette er i alle fall hovedregelen så vidt jeg har forstått.

Skrevet

Å? Hvorfor 60%?

Jeg skjønte ikke det jeg...

Det jeg fikk da jeg gikk ut i permisjon er jo lønnen min, hvorfor skulle jeg ikke fått det?

Mindre enn lønnen virker rart.

Skrevet

Hva er grunnen til at samboeren din ikke tar opp lån hos lånekassen da?

Kjip situasjon det skjønner jeg. Men å sykemelde seg blir vel litt dumt?

Skrevet

Om du sykemelder deg nå får du sykepenger, ikke foredrepenger, men samme beløp give or take. Om du jobber èn dag og sykemelder deg blir du sykemeldt fra stillingsprosenten din, altså ca 60%. Om du blir sykemeldt så kan far overta permisjon om du vurderes som ikke i stand til å ta deg av barnet, eller du kan få permisjonen utsatt til du er frisk(ere).

Jeg er sykemeldt på samme grunnlag som deg, panikkangst og tildels deresjoner, og det er bare tull at det ikke er god nok grunn for å sykemeldes! Men det som er viktig er å være ærlig med lege og helst også arbeidsgiver, de er forpliktet til å hjelpe deg, åkke som.

Håper det ordner seg for deg.

Skrevet

60% er arbeidsledighetstrygd. Sykepenger er 100% :)

Skrevet

Samboeren min har mistet retten til lån og stipend hos lånekassen.

Fordi før vi ble sammen så tok han opp lån og stipend ved forskjellige andledninger, men tok aldri eksamen.

Rett og slett misbruk av lånekassen.

Nå har han imidlertid klart å få nok studiepoeng og skulle normalt ha fått dette nå, men pga slik det har vært så har han jobbet MYE, og får ikke lån pga for høy inntekt disse to årene.

Ganske spesielt...

Skrevet

Får ikke lån pga for høy inntekt? Hvis han har så høy inntekt at han ikke får lån så burde dere jo klare dere fint.

Skrevet

Nei. Han HAR hatt for høy inntekt i løpet av året, eller de to årene som har gått.

Det vil si, det er vel 110000kr i året som er grensen hvis man vil ha lån og stipend?

Lån tror jeg muligens han kan få, jeg vet ikke hvordan det er.

Eneste jeg vet er at han har snakket med lånekassen og de sier at joda nå har han tjent opp studiepoeng, men han har tjent for mye til å få stipend året som kommer.

Han har jo jobber fordi han må ha penger til bøker om mat på bordet i heimen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...