Anonym bruker Skrevet 10. desember 2008 #1 Skrevet 10. desember 2008 Er 12 uker i dag etter menstermin og vet når jeg hadde eggløsning. I følge ul da jeg etter menstermin var 6+4, målte lege meg til å være 6+0. Altså fire dager mindre. Er ul nøyaktig så tidlig, eller kan jeg bruke menstermin? Lyst å fortelle, men hva hvis jeg ikke er 12 uker...
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2008 #3 Skrevet 10. desember 2008 Har gjort det. Der er jeg 12+0 når jeg regner første dag i siste mens.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #4 Skrevet 11. desember 2008 Jeg vil tippe at menstermin pluss/minus ett døgn er riktig når du vet når du har eggløsning. Tror det er litt tidlig å måle når du bare var 6 uker på vei og dessuten er målene bare en beregning på hvor stor babyer pleier å være i den og den uken. Har du en liten baby kan det virke som den er yngren enn den er og er den større kan det virke som om den er eldre. Noen påstår at de beste beregningene får man i uke 17-19 og at det er derfor man har UL da. På UL i uke 18 skulle terminen min ha blitt justert til 5 dager før (tror jeg det var), men de valgte å ikke gjøre dette, men heller bruke en tidligere beregnig som også stemte med når jeg visste at jeg hadde hatt eggløsning (hadde brukt eggløsningstest). Babyen min var med andre ord litt stor for alderen. Nå vet jeg ikke hvordan ditt sykehus er og de som jobber der er, men vil tro at de vil synes uke 6 er litt for tidlig til å sette en termin. Så er spørsmålet om de velgere å bruke egne beregninger (om disse avviker fra det du vet) eller om de velger å høre på deg. Det er jo en fare for at de velger å stole på egne beregninger og da vil din offisielle termin (og hvor langt duer kommet i svangerskapet) bli beregnet ut i fra det.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #5 Skrevet 11. desember 2008 Så koselig av deg å skrive et så utfyllende svar:) Takk! De justerte ikke terminen på papiret, så på papiret er jeg 12 uker. Det bare ødela litt av gleden for meg ved å være 12 uker etter menstermin. Vil så gjerne fortelle, men føler jeg må vente fordi de sa jeg er fire dager kortere. Det er jo logisk som du sier at størrelsen ikke er lett å måle så tidlig. Da forteller jeg:)
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #6 Skrevet 11. desember 2008 Det er UL termin som er riktig. Og deres beregninger er gode. Fosteret vokser ganske likt i starten og derfor går de utifra str på fosteret.. ellers er det veldig lite å bli flyttet 4 dager.. Jeg hadde sex en gang mellom to menstrasjoner og vet at dette var på eggløsningsdagen ifølge kalkulatoren på babyverden, men likevell ble jeg flyttet 14 dager.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #7 Skrevet 11. desember 2008 De justerer ikke på papiret før den ordinære UL'en, men ang det å ikke fortelle før uke 12 skal du ikke henge deg så mye opp i.. Det er riktig at spontanabort skjer i første trimester, men har du sett et bankende hjerte så er det liv der og da skal du ikke bekymre deg.. det samme gjelder om du hadde vært på UL i uke 8-9.. Når hjertet har begynt å banke er du så og si trygg.. Det er ikke noe som plutselig skjer den dagen du bikker uke 12 og at alt blir mye sikrere..
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2008 #8 Skrevet 11. desember 2008 Dette er ikke riktig når man vet når man hadde eggløsning. "Eggcellen på sin side, kan leve opptil ett døgn etter at den ble kastet ut fra eggstokkene" (http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322072). Så vet man når man hadde eggløsning så er det riktigere enn det UL finner ut. Hvis man derimot ikke vet når man hadde eggløsning er UL bedre enn menstermin ettersom det varierer en del fra kvinne til kvinne når man har eggløsning i en sykluss. Hilsen anonym 08:50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå