Gå til innhold

Foreldrepenger ved keisersnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har følgende problemstilling:

Jeg har vært i jobb frem til 12.09.08 og har en fastsatt ultralydtermin 13.04.09. Det er så og si bestemt at jeg skal ha planlagt keisersnitt 1-2 uker før fastsatt termin pga medisinske årsaker.

For å komme inn under kravet om å ha vært i arbeid i 6 av de siste 10 månedene, må jeg starte stønadsperioden 12 uker før termin. Dersom jeg føder med planlagt keisersnitt 1-2 uker før fastsatt termin, kommer jeg akkurat inn under kravene. Men dersom det er vanlig ultralydtermin som skal være utgangspunktet, mangler jeg 1 uke for å få krav på foreldrepenger...

Kan jeg vente med å søke om foreldrepenger til barnet er født, og da søke bakover 3 mnd før fødselen, og få tilbakebetalt foreldrepenger for de 12 ukene før fødselen og videre fremover? Eller bør jeg søke før fødselen? Kan man ta utgangspunkt i en planlagt keisersnittfødsel i stedet for ultralydterminen?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er forresten riktig nick:)

Skrevet

Du vil gå ut i permisjon 3 uker FØR UL termin, og så lenge barnet ditt forløses/fødes innen disse tre ukene mister du ikke tid. Du må ha jobbet 6 av de 10 siste mnd før du går ut i perm! Jeg har det likt, rekker det forhåpentligvis akkuratt :)

Skrevet

Sist jeg var gravid gikk jeg ut i permisjon 3 uker før planlagt keisersnitt så det er fint mulig å regne ut fra den datoen. Denne gangen går jeg ut i permisjon 3 uker før termindatoen fordi det lønner seg for meg økonomisk.

Skrevet

Dersom du nå gå på dagpenger, så slipper du å tenke på det. Det er pensjonsgivende inntekt, og dermed vil du "være i jobb" frem til termin.

Du kan også søke etter at barnet er født, men mener det har en foreldelsesfrist på 3 mnd etter fødsel, og det har tilbakevirkende kraft. Søker du etter dette så vil du ikke få støtte. Det er forøvirg riktig som de sier over, med mindre du kommer innunder en ordning som jeg ikke vet noe om, at det er de 3 siste ukene før fødsel som gir permisjonspenger. Du kan selvfølgelig søke før, men persmisjonen din, og utbetaling av penger, begynner altså ikke før 3 uker før termin.

Skrevet

Ble litt klønete skrevet over. Tilbakevirkende kraft: Du vil få betalt alt du har krav på, også fra før fødsel, selv om du søker etter fødsel. Men du må altså søke innen 3 mnd etter fødsel, mener jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...