nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 10. desember 2008 #1 Skrevet 10. desember 2008 TA EPIDURAL: DU VIL GÅ RETT FRA HELVETE TIL HIMMELEN: TRO MEG = )
trine->mai07 og juni09 Skrevet 10. desember 2008 #2 Skrevet 10. desember 2008 Prøv det jordmora sier først! Er ikke sikkert at du trenger epidural en gang!
Liljekonvall<3 Skrevet 10. desember 2008 #3 Skrevet 10. desember 2008 takk for tipset! Tror nok jeg skal prøve å klare meg uten først, men greit at muligheten er der..
Gjest Skrevet 10. desember 2008 #4 Skrevet 10. desember 2008 Hadde ingenting eg,mykje fordi alt gjekk so fort... men føler ikkje eg var i helvette for da...
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. desember 2008 nei men de fleste opplever ikke sjappe fødsler første gangen da ..hadde du hatt 2 døgn med rier så hadde du vært i helvete..
Totetteskatter + baby 2015 Skrevet 10. desember 2008 #6 Skrevet 10. desember 2008 Hadde ingen smertelindring jeg, og syns heller ikke fødselen var et hælvete som du sier.. Syns faktisk det er unødvendig å lage slike innlegg, la førstegangsfødende høre på hva jordmor sier på sykehuset under fødselen,og hva hun anbefaler i stedenfor å komme inn der å si " jeg skal ha epidural, fordi folk sier det er et hælvete å føde" unødvendig!!
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 10. desember 2008 prins 08 + aprilprinsesse 09;) jeg hadde epidural etter 45 timer uten epidural,, så ikke kom å fortell meg at jeg ikke vet hvordan det er uten.. innlegget var ikke til deg uansett så ikke bland deg inn.. anbafter det til alle som ikke har sjappe fødseler. epidural er helt fantastisk og dersom fødselen din døyer ut og du har vont, ja så vil jeg anbafale dette.. går herfra før tikkende hormonbomba angriper igjen glefs glefs assåå ( hehe utrolig)
Liljekonvall<3 Skrevet 10. desember 2008 #8 Skrevet 10. desember 2008 syntes det er herlig at noen er levende bevis på at det er mulig å føde UTEN epidural jeg!! =)=) klarer dere, så klarer jeg!! ;o)
Gjest Skrevet 10. desember 2008 #9 Skrevet 10. desember 2008 jeg mener alle burde prøve uten noe først...husk noen har svak smerteterkel og andre sterk,så da opplever vi smerter forskjellig. jeg lå med de 2 første i over 1 døgn og toppa rier med 30 sek mellom og jeg synest ikke det var vondt og derfor ikke noe bedøvelse eller andre hjelpemidler. med nr 3 bel jeg innlag med prematur rier..var bare på kontroll og da viste det seg at jeg hadde 80% rie og 2min mellom...kjente ikke noe til dem det er bare snakk om å ikke fokusere på smerten....gå bort fra dem og inn på et annet nivå
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 10. desember 2008 #10 Skrevet 10. desember 2008 Jeg er førstegangsfødende, og jeg synes dette var et latterlig unødvendig innlegg. De fleste av oss førstegangsfødende har satt oss inn i hvordan smertelindring som er mulig å få der vi skal føde, og vi trenger ingen til å "fortelle oss hva vi skal gjøre". Det er godt mulig du hadde en jævlig fødsel, og synes epidural var det rette for deg, men det er faktisk vanvittig individuelt hvordan man takler og opplever smerte. Jeg er, beklager språket, dritt lei folk som sier "du MÅ ta epidural/du MÅ ta lystgass/du MÅ ditt/du MÅ datt". Jeg, og sikkert de fleste andre førstegangsfødende, har hver vår idè om hvordan vi vil prøve å "oppleve" fødselen, og da trenger vi ikke mennesker som belærer oss om hva vi skal gjøre.
Totetteskatter + baby 2015 Skrevet 10. desember 2008 #11 Skrevet 10. desember 2008 det var bare måten du skrev det på.. hadde du skrevet det sånn du gjør nå er jo ting i et helt annet lys! Og har heller ikke "fortalt" deg at du ikke vet hvordan det er å føde uten, så hvor du fikk det i fra skjønner ikke jeg! hvis du absolutt bare ville at 1 gangsfødene burde lese dette burde du ta det inne på det forumet! hvis du forventer at ingen reagerer på dette innlegget, så tror jeg du tar skammelig feil! ha en fin kveld videre;)
ditte&malusken&lillebror Skrevet 10. desember 2008 #12 Skrevet 10. desember 2008 Alle fødsler og alle mennesker er forskjeldig så å si at absolutt alle bør velge epidural er jo bare tullete. I tillegg er det jo bare tøys at man garantert går fra helvete til himmelen, er jo nok av skrekk eksempler på fødsler som har stoppet opp på grunn av epidural så man blir satt på drypp og det ender med smertefulle tang eller sugekoppfødsler pga epiduralen.. Ikke hjelper den alle like godt heller... Man kan feks risikere at den bare virker på den ene siden av kroppen. Det beste man kan gjøre er nok å se hva som passer best for en selv og akkurat den fødselen og å høre på jm..
Gjest Skrevet 10. desember 2008 #13 Skrevet 10. desember 2008 er det for et tåpelig forslag å komme med da.. Folk har forskjellig smerteterskel.. Ta det som dere kommer dere førstegangsfødende.. og hør på hva jordmor sier.. Er ikke sikkert åpningsfasen blir et helvete for dere.. Det var det ikke for meg..
Chris Cullen Skrevet 10. desember 2008 #14 Skrevet 10. desember 2008 hvis man ikke liker at hun sier at man skal ta imot epiduralen så får man lukke ørene da. hun prøvde jo ikke og lage en krangel, det var nok en god tanke fra henne til oss 1.gangsF. ikke noe og hisse seg opp for.
Linn,Skrållan&LilleSøster Skrevet 10. desember 2008 #15 Skrevet 10. desember 2008 Jeg fødte uten noe sm stillende,og det gikk kjempe fint for meg. Var i knall form etter fødselen å men,hva som skjer med spire nr 2 vet jeg jo ikke ennå. Og foresten sjappe skrives kjappe!!!
Gjest Skrevet 10. desember 2008 #16 Skrevet 10. desember 2008 Enig i at det er unødvendig å lage slike innlegg. Selv om DU hadde stor nytte av epiduralen betyr jo ikke det alle førstegangsfødende får behov for det. Som flere også har poengtert over her, alle er forskjellig og alle har forskjellige opplevelser av fødselen.
Mammapostei! Skrevet 10. desember 2008 #17 Skrevet 10. desember 2008 Skal ikke si noe på epidural/uten, men det som forundrer meg er: Hvordan gjør en fødsel folk allvitende? Én kvinne kan få flere barn og ha tilsvarende forskjellige fødselsopplevelser. Enig med de over her at sånne "du MÅ råd" kan en spare seg for, hvertfal til en har utdannet seg til jordmor og jobbet noen år og har sett det meste. Men da igjen er det vel ingen som vil sagt du MÅ.... Skjønner at du bare vil "hjelpe", men har vel hørt bedre råd.
Liljekonvall<3 Skrevet 10. desember 2008 #18 Skrevet 10. desember 2008 er det ikke bra at vi kan velge helt selv da jenter?? Epidural eller ikke epidural, det er nesten helt opp til oss selv! Kanskje ingen idé å bestemme seg helt på forhånd uansett...?
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 11. desember 2008 #19 Skrevet 11. desember 2008 ...Og liker ikke du at jeg kritiserer et innlegg, så får vel du rett og slett lukke ørene for det, da. Og, jeg har for all del ikke hisset meg opp. Jeg sier bare min mening.
3 prins på vei Skrevet 11. desember 2008 #20 Skrevet 11. desember 2008 Helt uenig. Hadde epidural første gangen, og da funka jo ikke kroppen slik den skulle. Kjente jo ingenting, og fikk ikke til å hjelpe til med fødselen. Andre fødsel brukte jeg ikke smertestillende bare akupunktur. En drømmefødsel spør du meg:) Tror det er litt forskjellig fra person til person dette her!!!
LilleMagen Skrevet 11. desember 2008 #21 Skrevet 11. desember 2008 TULL!!! Og unødvendig å si slik. Jeg rakk ikke smertestillende sist, og det var det beste. Da gjør kroppen jobben sin. Drømmefødsel her. Og smertetersklene er så veldig forskjellige hos folk. Så er så dumt å skremme noen fordi DU har opplevd noe dumt.
Chris Cullen Skrevet 11. desember 2008 #22 Skrevet 11. desember 2008 det var da ikke ment bare direkte til deg da angeldoll!
Drømmer om nummer 3 <3 Skrevet 11. desember 2008 #23 Skrevet 11. desember 2008 Helt enig med nikoline og prinsen! Det var bare som en drøm når epiduralen gjorde sin virkning. Plutselig kunne jeg slappe helt av og snakke og tøyse med mannen min. I tillegg hadde jeg lystgass. Riene ble litt svakere av det, men så lenge jeg ikke kjente så mye likevel gjorde ikke det noe. Vær oppmerksom på at trykkefasen gjør vondt uansett, men det er heldigvis ikke så lang for de fleste!
SokkeLaila Skrevet 11. desember 2008 #24 Skrevet 11. desember 2008 HER ER ET TIPS TIL FØRSTEGANGSFØDENDE::: Gjør det som føles riktig for deg i DIN fødsel!!
meg & to små vampyrer Skrevet 11. desember 2008 #25 Skrevet 11. desember 2008 Jeg syns det var et dårlig tips siden alle fødsler er forskjellige og oppleves ulikt. Til dere førstegangs: kjenn på hva dere selv vil i situasjon og ikke bestem dere på forhånd om noe dere strengt tatt ikke har noen forutsetninger for å vite enda! Det er ikke sikkert dere vil ha, eller kanskje dere vil. Men det kan dere ikke vite helt sikkert før dere føder:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå