vitrehei Skrevet 10. desember 2008 #1 Skrevet 10. desember 2008 Vi skal ha praksis eksamen. Vi har også fått tildelt oppgavene vi kan bli trekt opp i. Det jeg lurer på når jeg ser oppgavene er om rekkefølgen av det vi skal gjøre (som stell, blodtrykk, klyster feks) skal utføres i den rekkefølgen, eller om vi selv skal planlegge den rekkefølgen? Hva er naturlig i en rekkefølge der oppgaven er : 1) -munnstell -vask av overkropp -måle blodtrykk -ta puls 2) -vask av overkropp -blodtrykk -puls -temperatur -forflytning fra seng til stol 3) -klyx -vask av hender og ansikt -måle temperatur Det jeg føler meg usikker på, er rekkefølgen. Bør man måle blodtrykk før stell? Pasientene her er da syke med dårlig allmenntilstand og også gjerne febrile. Og dersom du har en obstipert pasient, tar du stell før du setter klyx? stell på overkropp? tar du munnstell før stell av kropp? måles temperaturen før stellet? siden temperaturen skal måles til stort sett faste tider.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 10. desember 2008 #2 Skrevet 10. desember 2008 Nå er jeg ikke helt ferdig med skolen enda.. Men kan svare på hva jeg vil anta og hva jeg tror vi ville gjort/gjør der jeg jobber.. Det kommer jo også litt an på situasjonen rundt generelt da .. 1) Ta puls Måle blodtrykk Vask av overkropp Munnstell 2) Puls Blodtrykk temp vask overflytt 3) Måle temp Klyx Vask Men det er jo flere faktorer som spiller inn om dette er riktig rekkefølge.. Er det morgen eller kveldsstell?? Puls og blodtrykk skal jo helst tas når pasienten er mest mulig rolig..
stratosen_er mamma_ Skrevet 10. desember 2008 #3 Skrevet 10. desember 2008 lurt å sette klyx før man steller, slik at den får virke og så må man jo ofte vaske litt etterpå også.. som blekkis også sier BT og puls bør måles mens pasienten er rolig, derfor lurt å gjøre d først:)' lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå