Gå til innhold

Flere som synes det er et hysteri rundt hva man kan spise?


Benedicte23

Anbefalte innlegg

Jeg synes det tar helt av i fht. hva vi kan og IKKE kan spise. Tror dem har funnet ut for mye. Føler at hvis jeg skulle fulgt alle råd ang. mat som ikke er bra, ville det blitt veldig kjedelig. Er f.eks. helt galskap å si at man ikke kan spise fårpølse eller røkelaks! Hva er det for noe tull?! Jeg tror at hvis man spiser vanlig mat, i Norge, går det helt fint.

 

Mener man må bruke sunn fornuft. Steke kjøttet, spise mat som ikke har gått ut på datoen og holde seg unna modne oster.

 

Er det noen som er enige med meg? :oP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er helt enig med deg. Går med attpåklatten nå, og 10 år siden sist. Kan ikke si jeg husker at det var så hysterisk om hva vi kan spise og ikke den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke! Det er veldig greit med informasjon, så er det opp til hver enkel gravid å bestemme hva en gjør med den og vurdere risikoen.

 

Det er klart at det skjer noe uhyre sjeldent men veldig-veldig kjedelig å vise seg å være den ene av tusener som evt mister barnet sitt pga at en kanskje ikke visste at det kunne være farlig. Og matkontrollen tar bare stikkprøver, det beviser tilfeller med listeria i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser vertfall akkurat det jeg har lyst på:=)

Var i syden da jeg var gravid 1. gang, og da passet jeg på at kjøttet var gjennomstekt og egget hardkokt - ellers har jeg ikke hengt meg opp i noen ting - og mine 3 barn er heeeeelt friske, hehe!! Satser på siste tilskudd i familien også blir det - til tross for at jeg spiste hvalkjøtt i august, hehe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysteri vil jeg si var et mildt ord...

Hvis man skulle fulgt de lista til punkt og prikke så er det ikke mye man kan spise og som du sier det hadde blitt veldig kjedelig..

 

Jeg har fått noen rare blikk og sure og sinte komentarer når jeg har sagt hva vi skal ha til middag eller hva jeg drikker...

Jeg spiser AKKURATT det jeg har lyst på og DRIKKER det jeg vil ha. Så klart så holder man seg unna alkohol og slik men det er rett og slett sunn fornuft.

 

Tenk for 10-, 20- og 40 år siden så var det ikke en liste over hva man skulle spise som i dag. Men både vi, våre foreldre og besteforeldre er da helt normale mennesker...

Og før var det jo mye dårligere forhold enn hva som er nå!

Jeg mener at det hysteriet er gått for langt... men det er da min menning.

Om jeg vil drikke 3 liter med brus en dag så er vel det opp til meg. eller om jeg har lyst på noe å spise så lager jeg meg det. og det kommer jo veldig ann på hvordan ting blir tilbredet osv.... er det ikke bra nok stekt eller slikt så kan jo hvem som helst bli dårlig...

 

Spiser man dårlig kjøtt eller en mugent brød osv så blir man dårlig uansett om man er gravid eller ei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men saken er jo det at fosteret muligens ikke tåler alt det du nevner. Det er egentlig ikke den gravide informasjonen er rettet mot men fosteret hun bærer. En voksen kropp har andre forsvarmekanismer enn fosteret har. Det er opp til moren å velge å verne det eller ikke. Så det er helt greit med informasjon, så er det opptil hver enkel gravid å bestemme hva en gjør med det.

 

Ja, og for 10-100 år siden var det også flere senaborter og mer barnedødelighet enn det er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt det er flere som er enig med meg!

 

Til Corleone: Det handler ikke om man vil verne om barnet eller ikke! Jeg er vil beskytte han så godt som mulig, men mener at det hele er dratt for langt når man ikke kan spise helt vanlig mat! Vanlig mat da mener jeg fårepølse, røkelaks, kokt laks over så så mange kg. o.l.

 

Kjenner flere som er gravide og ingen av de følger hele listen over "farlig" mat. Man kan jo ikke kutte ut alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, alle får hjerteligst kjøre på nett som de vil, jeg vifter ikke med pekefingeren til noen ;)

 

Når du googler på f.eks listeria, så er f.eks. røkelaks ikke å anbefale av engelske/amerikanske kilder, faktisk ingen av de. Og da mener jeg ikke steder .com men seriøse steder som har vitenskapet bak ryggen. Men igjen, det er derfor greit med informasjon, så er det opptil hvermansen å vurdere hva de gjør med det. Det er ingen tvang hverken å spise eller la være noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg forholder meg veldig nøktern til informasjonen, men tar den alvorlig, særlig i forhold til Listeria, noe som jo er dritskummelt! Går med nummer 2 og var nok mer opptatt av slikt forrige gang, men tenker jo at alt med måte jo er et godt råd i forhold til dette med fisk over 2 kg osv. Hvor ofte er det vanlig å spise ferskvannsfisk over 2 kg fra innsjøer liksom? De fleste av oss er jo såvidt borti det et par ganger i livet som helhet..

Man kan velge å la seg rive med, eller man kan si 'takk for opplysningen, jeg skal ha det i bakhodet når jeg tar mine valg'

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å forholde meg til Mattilsynets anbefalinger - så godt jeg kan. Har ikke kuttet ut brus, men passer på å drikke masse masse vann - og da blir det jo til at man drikker mindre brus.

 

Holder meg helt unna spekemat, røykalaks, mykoster, svolværpostei osv.

 

For meg er det en selvfølge at jeg gjør dette de ni månedene jeg er gravid, på samme måte som det er en selvfølge å holde seg unna alkohol, gasser og røykfylte rom (sjelden et problem i dag, heldigvis).

 

Argumentet med at "jeg spiste alt jeg ville i mine svangerskap, og mine barn er helt friske" holder ikke. Det er selvfølgelig uhyre sjelden at noe skjer med barna fordi mor spiser noe hun ikke burde - men for meg handler det om at det tross alt _er_ en risiko for at det _kan_ skje. Jeg ville aldri tilgitt meg selv om noe skjedde med barnet mitt, og jeg visste at jeg hadde spist noe jeg var advart mot.

 

Dette er selvfølgelig noe som er opp til hver enkelt gravid. Jeg blander meg ikke opp i hva andre gjør, hver må velge for seg selv og sitt barn.

 

Men for å svare på spørsmålet ditt, Benedicte23: Nei, jeg synes ikke det er et hysteri rundt hva man kan spise. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke. Advarslene mot visse typer mat er der av en grunn-disse matvarene gir økt sjanse for Listeria og toxoplasmose. Om man vil anstrenge seg for å følge dem eller ikke, får hver enkelt bestemme.Synes absolutt ikke det er hysterisk å prøve å unngå sykdommer som kan skade barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...