Gå til innhold

Permisjonspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg går ut i permisjon i begynnelsen/midten av mai 2009. Har nå et jobbvikariat som jeg har ut januar 2009. Er det da noen som vet om jeg har rett på permisjonspenger, eller må jeg jobbe en måned til for å ha jobbet disse 6 av 10 mnd som er kravet til nav? Har hatt denne jobben siden før jeg ble gravid.

Blir takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!! Jeg er saksbehandler i NAV.... alle som har en jobb, får permisjonspenger uansett ansettelsestid, pengene du får under permisjonen er en type erstattning for den "tapte" arbeidinntekten, dette gjelder også hvis du i en uke før du skal ut i permisjon går opp i lønn eller får deg en ny jobb som er bedre betalt, så er det denne lønnen som blir erstattet. det du nevner om de 6 beste av de 10 siste er noe vi bruker når det "lønner" seg for den som skal ut i permisjon, det er noen som har gått drastisk ned i lønn eller som har blitt arbeidsledig før de går ut i permisjonen.... altså: hvis vikariatet ditt hadde sluttet i mars(noe mitt gjør) får jeg uansett den samme summen mens jeg er i mamma permisjon..... dette forutsetter at jeg melder meg som arbeidssøker. Det er altså slik, at de pengene du får i permisjonen erstatter de pengene du skulle hatt o du var i jobb. Et annet viktig element er at: hvis du tar ut full permisjon, du er altså ikke på jobb i d heletatt (noen jobber en dag i uka osv) hvis du IKKE jobber i d heletatt, enten i 9 eller 12 mnd, så får du ikke med deg evt lønnsøkninger når du er ute i permisjon, altså, hvis du har en gradert permisjon, jobber en dag i uka eller noe, så får du den med deg.... bare slik at du vet det!! Håper du forsto, som regel tar jeg dette muntlig eler på tlf med de det gjelder, regler osv er så innvikla og vanskelige¨å forklare!! Men hvis du fortsatt lurer, så bare spørr!! Lykke til videre!!!

Skrevet

Eller sagt på en enklere måte: Ja, du har rett på permisjonspenger. Du er i samme situasjon som meg. Jeg har nå meldt meg arbeidsledig, som er pensjonsgivende inntekt. Dette, sammen med de andre 5 månedene av de 10 vil danne grunnlaget for permisjonspengene dine. Får ikke like mye som under vikariatet, men penger blir det ;-)

Skrevet

Takk for svar, begge to:)

Men Briane: Altså...siden jeg bare har vikariat ut januar, og etter dette må melde meg arbeidsledig, får jeg da permisjonspenger ut fra lønnen jeg har hatt da jeg jobba, eller permisjonspenger ut fra arbeidsledighetstrygd?

Det er dette jeg er så usikker på...for hvis jeg da risikerer å få permisjonspenger ut fra arbeidsledighetstrygda,så er jo dette ingenting i forhold til det jeg hadde fått hvis jeg fikk penger ut fra lønna jeg tjente da jeg jobba.

Håper du forstod spørsmålet/ problemstillinga mi, og at du kan svare på dette:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...