Gå til innhold

Må man skatte på erstatning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal få erstatning fra NPE etter fødselsskade, og skal få 50 tusen i forskudd. Så lurte jeg på om dette er noe jeg må skatte av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter litt jeg

Skrevet

Syns eg såg eit innslag på nyhetene om dette. Og stortinget ville ta det opp, for det var ein familie som hadde fått erstatning, men måtte årleg betale skatt av det. Det var det at staten ga erstatning med ei hand, for så å ta den tilbake i bitar med andre handa.

Det ville statsråden(eller kven det var) ta opp, slik at det blei slutt på.

Meir veit eg ikkje.

Skrevet

fyttigrisen så surt det er hvis det er sant... er jo faktisk penger jeg har tapt

Skrevet

Noen typer erstatning ja. Andre ikke. Ring NPE i mgen for å få avklart hvilken type erstatning du har fått, og ta evt kontakt med skatteetaten, så får du et klart svar.

Skrevet

det er ikke avgjort hva slags erstaning jeg får. De 50.000får jeg på a-konto fordi jeg har tapt mye, og dem regner med at det tar minst ett år å få fastsatt hva jeg skal få - og da også hva slags erstatning jeg får da...

Skrevet

Jeg tror ikke du må skatte av det før den endelige erstatningen er fastsatt hvertfall.

Hvis det er erstatning for tapt arbeidsfortjeneste, så skal det skattes av det du får for det du har tapt frem til erstatningen blir fastsatt. Men det som gjelder tapt arbeidsinntekt i fremtiden er skattefritt.

Men det blir tatt hensyn til skatten ved utregningen av det endelige erstatningsbeløpet.

Hvis det er menerstatning du skal få, så er den skattefri, mener jeg.

Det innslaget som var på TV'n her om dagen gjaldt ikke skatt på selve erstatningen, men formuesskatt i ettertid. Problemet da var at det var et barn som hadde fått erstatning, og pengene ble forvaltet av overformynderiet. Mora fikk ikke tilgang til pengene, men måtte betale formuesskatt pga at barns formue skal lignes på foreldrene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...