Leah & Marcus & Tilda Skrevet 10. desember 2008 #1 Skrevet 10. desember 2008 Er det vanlig å begynne med litt mat til babyen når den er 4 mnd? Tilda er 4 mnd om ti dagen og jeg har lyst å begynne med noen smaksprøver. Skal snakke med HS neste uke, men hva synes dere? Og hva skal jeg begynne med? Tilda er så ulik sin bror på 2 år på alle måter så jeg kan ikke helt sammenligne hva jeg gjorde den gang...
Nordhagenjentene :) Skrevet 10. desember 2008 #2 Skrevet 10. desember 2008 Vi begynte med grøt rett før frøkna ble 4 mnd, fordi hun var så urolig på natta - vi måtte opp 3-4 ganger for å gi mat. Så fort magen fikk mer å jobbe med roet hun seg betraktelig og nå, litt over 5 mnd er vi oppe i 2 fulle grøtporsjoner om dagen og hun får mat én gang i løpet av natta. Hun har fått smake banan, fruktmor, potet og grønnsaksmos i tillegg, men har ikke begynt med noe mer enn grøt (hun fikk fruktmos som mellommåltid før vi var oppe i fulle grøtporsjoner). Synes du hun har behov for mer mat, eller er det bare for å prøve? Hvis hun ikke har behov ville jeg nok ventet litt til, men latt henne smake litt innimellom... Jeg gir bare mme (ammet bare i 3 uker) så her var det behov for mer mat...
2 hjertegull :) Skrevet 10. desember 2008 #3 Skrevet 10. desember 2008 Ammes hun eller gir du mme? Hvis hun får mme, og ikke drikker over den annbefalte litern i døgnet og er fornøyd, så er det ingen grunn til å begynne med fast føde.. Om hun ammes og du har nok melk, hun er fornøyd og legger godt på seg er det heller ingen grunn til å begynne med fastere føde.. Hvis du likevel vil begynne, så kan du lage tynn tynn maisgrøt, eller risgrøt blandet med mm/mme.. Gi henne noen skeer hver formiddag å se hvordan magen hennes tåler det.. Så øker du på etterhvert.. Du kan også begynne med litt fin fruktmos.. Det valgte vi å gjøre... Hun fikk sånn ca et halvt beger om dagen fra hun var ca 4,5 mnd til hun var 5,5 mnd, da begynte vi med tynn grøt.. Det er så spennende, og barna er jo så forskjellige, så du skal uansett ikke sammenligne henne med broren.. Masse lykke til
Leah & Marcus & Tilda Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 10. desember 2008 Jeg ammer og hun legger fint på seg og alt det der. Det er i grunnen bare for å prøve litt og venne henne til det. Pappaen har også lyst til å gi henne litt mat. Har ikke tenkt å innføre måltider helt enda, bare gi litt most frukt og noen skjeer med grøt innimellom...
2 hjertegull :) Skrevet 10. desember 2008 #5 Skrevet 10. desember 2008 Jeg synes du har en god tanke Bare vent til hun har passert fire mnd da, siden du har melk nok.. Så slipper du å ta sjangsen på allergier.. Det er godt for dem å smake litt på ting, fordi de da blir vant, og kanskje ikke blir så kresne på mat senere De liker gjerne fruktmos veldig godt fordi det er søtt, og søtt er også morsmelk.. Hvis hun ikke liker grøt, når dere begynner med måltider, så kan du tilsette litt fruktmos for å venne henne til det.. Vi måtte det for hun nektet å spise grøten.. Men nå spiser hun så og si alt
Barbamama_til 2 prinsesser Skrevet 10. desember 2008 #6 Skrevet 10. desember 2008 Hva slags fruktmos gir dere? Kjøpt? Eller lager dere selv? Lillegullet vårt begynte med litt grøt etter at hun ble urolig på kveld og natt ved 4 mnd alder. Sover mye bedre nå Og så har vi prøvd litt most banan, men lurer litt på hva dere gir av fruktmos
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå