Gå til innhold

hjelp hjelp!!!! ang foreldrepenger og fedrekvote???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe meg? Skjønner ingenting jeg..

Jeg har fått innvilget permisjonspenger i 44 uker med 100%..

Da har jeg permisjon til begynnelsen av januar..

Men det står i brevet mitt:

"Søknaden din er innvilget og du vil få foreldrepenger ved fødsel med en dekningsgrad på 100 % fra og med 100308 til og med 090109.

Dette inkluderer fedrekvoten. Din maxdato uten ferdekvoten vil bli 281108"

Betyr dette at jeg ikke får penger i desember? Vi har valgt å ikke benytte oss av fedrekvoten..

Jeg var sikker på at jeg vill få penger i 44 uker altså til 9 januar men nå ble jeg veldig usikker her...

Kan noen hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei... :)

6 uker av din permisjon er forbeholdt far..

Så hvis du har 44 uker med 100 % lønn, er 6 av disse ukene farens.

44 - 6 = 38 uker som er dine med 100% lønn. ;)

Fedrekvoten er ikke valgfri, den er automatisk forbeholdt far! ;o)

Håper du ble litt klokere nå, hehe.

Lykke til!

Skrevet

Du kan ikke velge om dere vil ha fedrekvoten eller ikke. Hvis han ikke tar den mister dere den. Far skal ha 6 ukers permisjon, og du har ikke lov til å ta ut disse ukene selv.

Hvis du skal ta ut all din permisjon først så betyr det at du begynner å jobbe igjen den 28. november, og vil da få normal lønn i desember. Mannen din vil få foreldrepenger for perioden 28.11-09.01.

Skrevet

Er som hun over her sier. Dersom du elger bort fedrekvoten får du kun permisjon i 38 uker. Dvs at du i ditt tilfelle ikke får lønn i desember.

Skrevet

Kjipt det, da blir det ikke penger i desember, med mindre du er lønnet på etterskudd...

Skrevet

Jeg trengte hjelp med å søke om foreldrepenger for jeg skjønte meg ikke på det.. Hvorfor fortalt hun meg ikke det da vi fylte ut papirene?

Ja da vet jeg rett og slett ikke hva vi skal gjøre...

Skrevet

Far kan ta sine 6 uker permisjon om sommeren, så kan du ta 5 uker ferie da - og evt jobbe en uke hvis det går? så får du permisjonen forlenget med de 6 ukene.

Forøvrig synes jeg at far burde ha 6 uker på egenhånd jeg da... skjønner ikke at en far kan ønske å _velge bort_ sin permisjon!! Men, deres valg. ;)

Skrevet

hun er ferdig med permisjonen så får ikke forlenga den da..

Skrevet

Hadde det vært en mulighet så hadde vi gjort det :) Men far er mye med barnet og er en suuuper pappa forde om :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...