Gjest Skrevet 10. desember 2008 #1 Skrevet 10. desember 2008 Ser det er en løpende diskusjon om dette på anonymforum... Hvor tror du nissen kommer fra?!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 10. desember 2008 #2 Skrevet 10. desember 2008 Fantasinissen min kommer fra Nordpolen. Men handelsstandens nisse er vel basert på St Nicolaus og han kom vel fra Nederland, var det ikke? Jeg har ikke noen assosiasjoner til gårdsnissene, byjente som jeg er, hehe...
Gjest Sekretøsa Skrevet 10. desember 2008 #3 Skrevet 10. desember 2008 Han kommer fra loftet, selvfølgelig! Djisses...
~sjiraff~ Skrevet 10. desember 2008 #6 Skrevet 10. desember 2008 fra wikipedia: "[rediger] Opprinnelse Julenissen stammer opprinnelig fra legendene om den kristne helgenen St. Nikolas, som skal ha vært biskop i havnebyen Myra på 300-tallet. Området er i dag del av Tyrkia. Han hjalp blant annet barn og familiene deres når de trengte det, og han ble derfor tidlig æret som beskytter for barn og unge. Han er også vernehelgen for sjøfolk og andre. I helgenlegendene fremstår Nikolas gjerne som den usette velgjøreren. På 1200-tallet ble den store barnefesten i Frankrike lagt til minnedagen for St. Nikolas den 6. desember, dvs. Nilsmesse i den gamle norske kirkekalenderen. Festen spredte seg etterhvert til andre land i Europa. Skikken bestod blant annet i å gi små gaver, såkalte Nikolas-gaver, og ofte kom Nikolas selv med gavene. Ved siden av den kirkelige Nikolas-festen oppstod det på 1400-tallet en tilsvarende tradisjon der Nikolas kom med gaver i hjemmene. Selv om det har vært flere gavegivere enn St. Nikolas opp gjennom historien, er det likevel en klar forbindelse mellom ham og julenissen."
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 10. desember 2008 #7 Skrevet 10. desember 2008 Da bytter jeg ut mitt Nederland-alternativ med Tyrkia *flire*
Banshee Skrevet 10. desember 2008 #8 Skrevet 10. desember 2008 Julenissen kommer selvfølgelig fra Nordpolen, skal en først "lyve" til barna så får en gjøre det skikkelig ;o)
Gjest Skrevet 10. desember 2008 #9 Skrevet 10. desember 2008 Hehe, dropp Wiki da, det var mer som i hvor man tror fra barnsben av:) Jeg kjenner historikken og synes den er grei nok, men fra barnsben av kommer han for min del fra Nordpolen, det er der han bor. (selv om jeg har sett det bilprogrammet når de dro til Nordpolen og det ikke var noe hus der)
Slalotte Skrevet 10. desember 2008 #10 Skrevet 10. desember 2008 Han er jo seff opprinnelig fra nordpolen.. Der har han verkstedet sitt, som alle "ompalompaene" driver å pakker inn presanger
fru tekopp Skrevet 10. desember 2008 #11 Skrevet 10. desember 2008 Nissen kommer selvfølgelig fra en liten rød stue inni skogen i Gudbrandsdalen! (Men datteren min tror han er fra Nordpolen... Hahaha... Så teit!!!) ;-)
fru tekopp Skrevet 10. desember 2008 #12 Skrevet 10. desember 2008 Og dessuten bruker han ikke reinsdyr! Han har hest og slede!!!! Så det så!
~sjiraff~ Skrevet 10. desember 2008 #13 Skrevet 10. desember 2008 I såfall bor han selvfølgelig på Nordpolen. Der har en et stort juleverksted med alle små hjelperne sine og et koselig hus til seg selv og nissemor. Dette tror jeg ikke, det er jo noe alle bare vet!
Gjest Skrevet 10. desember 2008 #14 Skrevet 10. desember 2008 Fru Tekopp; Har sel vRudolf fått sparken i disse finanskrisetider?! Hva med Donner og Blixen?!
*musefis* med 2 store og 2 små Skrevet 10. desember 2008 #15 Skrevet 10. desember 2008 Vi feirte jul på Lanzarote i fjor og barna var ganske skuffet da nissen kom ridende på en kamel!! De lurte fælt på hvor reinsdyra va, hehe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå