emma83 Skrevet 10. desember 2008 #1 Skrevet 10. desember 2008 var hos legen på helsestasjonen i dag med min lille på 4,5 mnd,hun har hatt diareliknende avføring opptil 9 ganger om dagen,i nesten en uke,tidligere hadde hun avføring en gang om dagen,den var gulaktig og helt normal,nå er den grønn.ellers har hun vert i fin form,litt sutrete,og våkner mange ganger om natten,helsesøstra mente at det var fordi hun var sulten og trengte mere mat nå,har derfor begynt med et par teskjeer grøt på kvelden,temkte kansje dette kunne binde magen litt og,men har ikke merket noen forskjell så langt. men så til saken: legen mente at jeg burde slutte å amme en ukes tid for å se om det var melken min hun reagerte på,jeg synes dette høres ulogisk ut,å gi henne mme i en uke vist hun evt er syk?! han sa at å kutte ut mm er det første man gjør ved vedvarende diare,for å se om dette er årsaken, flere som har opplevd å få dette rådet?? eller har hatt barn me samme symptomer?? jeg er så i tvil,skal jeg ta henne me til min egen lege for å få en annen mening??
nybebis Skrevet 10. desember 2008 #2 Skrevet 10. desember 2008 Har hun fått tenner ennå? Det kan høres litt ut som "bærsje-mønsteret" før de får tenner. Gjerne flere på en gang?!
SuperGlad Skrevet 10. desember 2008 #3 Skrevet 10. desember 2008 jeg synes det hørtes rart ut at han bad deg slutte med amminga. Høres ut om tennerbæsj ja. Men legger hun på seg bra?
emma83 Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 10. desember 2008 nei,men tror det har vert på gang lenge,hun holder på å spise opp alt som kommer i nærheten av munnen sin,sikler mye osv veldi sutrete når hun legger seg,tror du det kan være det?? men er det vanlig me den grønnfargen da??
erteposen + 4 Skrevet 10. desember 2008 #5 Skrevet 10. desember 2008 Det høres helt logisk ut det legen sier. Nabogutten vår hadde diare og var urolig fordi han reagerte på laktosen i mm. De fikk laktosefri mme på resept og da ordnet alt seg. Viktig å utelukke laktoseintolerans. De ble anbefale å gi mm en gang om dagen, og resten mme på resept. De fikk samme rådet på barneklinikken.
La Perla Skrevet 10. desember 2008 #6 Skrevet 10. desember 2008 Jeg synes det var noen rare råd du fikk. Gå til din egen lege og få en second opinion.
nybebis Skrevet 10. desember 2008 #7 Skrevet 10. desember 2008 JA! Absolutt! Dette er noe leger er veldig uenige om, men oss som har fått flere barn vet med sikkerthet at bærsjen forandrer seg veldig når de får tenner! Den kan bli nesten flaskegrønn og lukte litt "syre" aktig.
emma83 Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 10. desember 2008 nja hun hadde lagt på seg 95 gram på ei uke,så det er vel helt greit,ja det virka så ulogiskt. han sa at han hadde ikke noen tro på sånne matallergier,for jeg trodde først han mente at jeg skulle kutte ut all melk,men det har jeg nå hørt flere som har hatt effekt av,litt arrrogant type!! skal ikke gå til han flere ganger. men er det vanlig me sånn avføring så lenge før tennene evt kommer?
nybebis Skrevet 10. desember 2008 #9 Skrevet 10. desember 2008 men når det er sagt så har vi alle i familien nettopp hatt omgangsyke og jeg kjenner fler som har det, så det kan være noe som raser rundt over hele landet for tiden )
alvis Skrevet 10. desember 2008 #10 Skrevet 10. desember 2008 Jeg syns det var rart at han bad deg om å slutte amme i 1 uke. Hvis du gjør det så er du heldig hvis du med hjelp av pumping klarer å amme etterpå i det hele tatt. Jeg hadde ikke sluttet å amme. Det er jo noen som reagerer på melk så hvis du slutter med melkeprodukter kan det kanskje hjelpe men det er jo ikke sikkert. Gutten min hadde også flerer runder med grønn bæsj da han var i den alderen. Legen vår mente at så lenge du kun gir morsmelk kan bæsjen v være gul eller grønn eller løs eller fast eller sjelden eller hyppig. Alt var normalt så lenge gutten ikke hadde feber, dårlig allmentilstand (dårlig matlyst, slapp) eller hadde blod i avføringen. Jeg slo meg til ro med det og bæsjen kom og gikk i perioder. Jeg kan legge til at jeg ikke spiste melkeprodukter eller drakk melk mens jeg ammet fordi han hadde vondt i magen. Vet ikke om dette hjalp eller ikke men jeg tror ikke det hadde noe å si for ham. Han er idag en frisk 3,5 åring uten allergier.
emma83 Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #11 Skrevet 10. desember 2008 ja den lukter veldig surt,og veeeldig grønn til tider. ja har hørt om laktoseintoleranse,men er ikke det veldig uvanlig? skulle tro man sjekket ut endel andre muligheter før man evt gir opp amming
emma83 Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #12 Skrevet 10. desember 2008 ja det var det jeg og tenkte,og dessuten synes jeg det er så vanskelig å pumpe,er jo såvidt jeg får ut en skvett til grøten!! tror heller jeg vil prøve og kutte ut melk selv først ja
alvis Skrevet 10. desember 2008 #13 Skrevet 10. desember 2008 Det tror jeg du gjør lurt i. Så får du heller ta kontakt med lege hvis du syns babyen blir slapp eller dårlig sant? Min lege forklarte at den grønne fargen på bæsjen kommer av at avføringen går for fort gjennom tarmen (derfor også diare`) og at det da frigjøres noe ,som jeg ikke husker, som gjør at den da blir grønn. Det kan være at babyen har litt vondt i magen eller reagerer på et eller annet og derfor er passajen raskere enn ellers.
emma83 Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #14 Skrevet 10. desember 2008 ja det har jeg og hørt,er noe med magesyre eller noe som gjør at det blir den fargen. jeg ble bare helt satt ut av at han mente at jeg skulle slutte å amme en hel uke,uten å prøve noe som helst annet først,man klarer jo aldri og pumpe så mye som hun spiser uansett,spesielt nå i denne tiden da hun har mye økedager, kjenner jeg ble provosert, lege og mannfolk altså!!
emma83 Skrevet 10. desember 2008 Forfatter #15 Skrevet 10. desember 2008 men er det noen som vet om det er vanskelig å evt få henne testet for laktoseintoleranse??
erteposen + 4 Skrevet 10. desember 2008 #16 Skrevet 10. desember 2008 En trenger ikke å gi opp amming, og det er ikke så uvanlig heller sier .... ....... på barneklinikken på Haukeland. Men en går litt stille i dørene med det fordi magevondt og diare kan vere verdt det når barna er så små, og mange tåler laktose et par mnd etterpå. De er redd for at en del usikre mødre slutter å amme fordi de mistenker laktoseintoleranse. Vår lille venn fikk mindre vondt i magen med en amming pr dag, og de holdt på slik et par mnd. Babyen var mye misfornøyd, vondt i magen, la litt lite på seg, og sov dårlig.
alvis Skrevet 10. desember 2008 #17 Skrevet 10. desember 2008 Jeg spurte min lege om det og han sa at de ikke tester barn før de er over 1 år og de har mangen symptomer. Men jeg vet om en i barselgruppen min som testet sin gutt på 7 mnd og fikk påvist eggallergi og lett laktoseintoleranse. Hun fikk beskjed om at hun skulle være forsiktig med desse tingene men at han mest sannsynlig ville vekse det av seg. Så jeg tror det varierer litt og kommer ann på legen. Kan du kanskje snakke med helsestasjon eller ringe en barnepoliklinikk på sykehuset der du hører til å spørre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå