klar for 3? Skrevet 10. desember 2008 #1 Skrevet 10. desember 2008 som en bør holde seg unna? Aldri tenkt på det før.
Anita*født* Skrevet 10. desember 2008 #2 Skrevet 10. desember 2008 ja det er spekemat med westfaler skinke og pæreskinke aldri hørt man skal holde seg unna dette,eneste jeg vet er muggost og katte møkk det skal man styre unna og salater og rå grønnsaker om man reiser til syden.... klem
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 10. desember 2008 #3 Skrevet 10. desember 2008 hører også salami, fordi det ikke er stekt kjøtt.. Men regner med det er trygt hvis jeg lager ostesmørbrød med salami på i ovnen?
123tipp Skrevet 10. desember 2008 #4 Skrevet 10. desember 2008 Ja, salami er bare kaldrøkt, og derfor ikke trygt i graviditeten.
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 10. desember 2008 #5 Skrevet 10. desember 2008 men går vel bra så lenge jeg steker den? Fikk bare så utrolig lyst på salami/ostesmørbrød grillet i stekeovnen... yummi..!
Rugekassa til nurket Skrevet 12. desember 2008 #6 Skrevet 12. desember 2008 Man bør unngå rått kjøtt, som f.eks spekemat pga en parasitt (Toxoplasma gondii). Anbefaler å legge spekematen noen døgn i dypfryseren. Da dør parasitten. Ellers er det gjennomkokt og gjennomstekt som gjelder.
Mamsen og lillegutt! Skrevet 12. desember 2008 #7 Skrevet 12. desember 2008 Jeg har hatt tre svangerskap og har aldri tenkt over hva jeg spiser i svangerskapet, vet jeg har spist både spekemat og leverpostei. Men har ikke blitt syk jeg. Det er veldig mange som henger seg oppi hva man bør spise og ikke, man blir så hysterisk da at det bare blir stress, jeg spiser det jeg føler for. :-) (vet mage syntes at jeg bør passe bedre på hva jeg spiser og selvfølge tenker jeg på det og)
meg & to små vampyrer Skrevet 13. desember 2008 #8 Skrevet 13. desember 2008 Det er dessverre ikke slik at alle parasittene forsvinner ved frysing. Men med varmebehandling som steking så forsvinner de. Så stekt ostesmørbrød med salami f.eks. går greit. eller stekt spekekjøtt på pizza:)
☆Gudlo☆ Skrevet 13. desember 2008 #9 Skrevet 13. desember 2008 Ja, det er desverre det. Og det som er er at det er barnet som kan bli smittet av toksoplasmose og det kan skade nervesystemet, hørsel og synet til barnet. Det er stort sett ingen eller få symptomer på smitte under graviditet. Så jeg syns det er viktig å tenke seg om, man tregenr jo ikke bli stresset:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå