Gå til innhold

når ordner dere babysenga? overtro;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

har hørt at det i følge gammel overtro betyr ulykke å ordne senga til babyen før den kommer.. ?

vet ikke helt hva som blir lagt i det å "ordne" senga da.. om det er ok å montere senga, men IKKE å ha på sengesett og legge alt pjuske oppi? eller om det betyr ulykke og i det hele tatt montere den, før man ser at alt går bra? :)

var en tante av meg som nevnte dette for meg da.. jeg har ærlig talt aldri hørt om det.. men siden jeg er førstegangs så blei jeg litt skeptisk da! ;) hehe.. samboeren min maser noe voldsomt om å ordne senga NÅ da.. tror han er veldig verpesjuk;P

hihi.. flere som har hørt noe om dette, eller er tanta mi litt veeeel overtroisk?;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mannen min skrur den opp mens jeg er på sykehuset. Det samme gjelder kurven i stua, den reies opp mens jeg er på sykehuset. Ellers har jeg ordnet alt, men akkurat senga vil jeg vente med. Men det er også fordi at ventetida blir så lang hvis alt står helt ferdig.

Skrevet

Jeg for min del er ikke overtroisk (aldri hørt akkurat dette før heller), så her er senga klar :)

Gjorde det idag faktisk :)

Skrevet

Vi var å henta sprinkelsenga hjemme hos mamma og de i går.. Jeg måtte låne en hun hadde.. da lillegutt på 23 mnd fortsatt bruker sin sprinkelseng.. så vi skrudde den opp...

Satt alle julegavene oppi ;) hehe.. så har jeg et sted å ha de også.

Babyen skal ikke ligge i sprinkelsenga den første tiden.. skal sove i vugge og kurv. Vugge på rommet vårt.. kurv i stua.

Har ikke kjøpt madrass til senga enda heller.. men når jeg får den.. så kommer jeg nok til å legge på trekk og sengekanten.. men da har nok babyen kommet..

men gjør klar vugga og kurven.. syns det er greit at sambo har minst mulig å gjøre når jeg er på sykehuset.. da vil han jo gjerne være hos meg.. og vi har jo en på 23 mnd han må ordne mest med også.. + at han må montere bilstolen.. så greit å slippe å ordne med senger og sånt styr for han da syns jeg.. da kan han heller slenge over gulvene til jeg kommer hjem ;)

Men andre ord.. jg er ikke så veldig overtroisk da ;)

Skrevet

Ifølge overtroen betyr det også ulykke å kjøpe vogna før ungen kommer, men det er det ingen som bryr seg om lenger... Men det var det flere som fortalte meg da jeg skulle ha førstemann for 7,5 år siden. Da var det ikke uvanlig å kjøpe vogn, men la de oppbevare den på lageret i utstyrsbutikken til den trengtes. Så kunne f.eks pappaen hente den når mammaen var på sykehuset. Søstera mi jobber nemlig i en utstyrsbutikk, og ifølge henne har dette blitt nesten borte de siste årene, nå vil foreldrene ha alt i hus nesten så tidlig som mulig ;)

Jeg har redd opp senga et par uker før termin med de andre, kan jo ikke re opp for tidlig, da blir den full av støv før babyen kommer. Men denne gangen kommer jeg ikke til å re opp i det hele tatt. Storesøster på 21 mnd kommer til å bruke den noen måneder til så babyen får ligge i kurv den første tiden. Gidder ikke kjøpe en sprinkelseng til, de to eldste byttet til juniorseng omtrent på 2-års dagen så jeg satster på det for storesøster også.

Skrevet

Er ikke overtroisk, men med nummer en ordnet vi ikke til senga før hun var noen uker gammel. I begynnelsen sov hun i den korga som vi hadde stående i stuen på dagtid, for vi tok den inn på soverommet om natten. Sengen er jo sååååå stor og vi klarte rett og slett ikke å legge henne over der :-) Det blir nok det samme denne gangen også.

Skrevet

Her har den blitt montert og kledd på sengetøy et par dager før fødselen. Å ta på sengetøy noe videre før det er jo ikke lurt, ikke pga overtro, men pga støv som kan samle seg i det dersom det blir liggende for lenge. Alle ungene mine er så friske og fine atte :-)

Skrevet

Er ikke overtroisk så her ble sengen laget til i før babyen kom. Greit å få alt klart som man kan få klart synst nå jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...