Gå til innhold

Andre som har katt her og er litt nervøse for toksoplasmosesmitte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg pløyet gjennom utallige nettsider med info om toksoplasmose og blir liksom ikke helt klok. Bor i en liten toroms leilighet sammen med pus, som for det meste går på do ute. Jeg testet negativt på toksoplasmose i sommer før jeg var gravid. Nå prøver jeg å ta forhåndsregler ved å la være og kose noe særlig med katten, og hvis jeg klapper den vasker jeg hendene etterpå. Men er litt usikker på om pus bør få være igjen hos svigers eller mine foreldre etter jul og frem til barnet er født? Svigermor kommer garantert til å synes jeg er hysterisk, ettersom hun både røykte og bodde sammen med flere katter når hun gikk gravid. Noen som har noen synspunkt på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har katt selv, og hadde han også sist jeg gikk gravid. Det skal absolutt ikke være noe problem, bare jobben med å gjøre rein kattekassa gis videre til noen annen, og du er flink med håndvasken. Hver gang vi hadde hatt en runde med kos var jeg flink til å vaske hender(jeg måtte ta jobben med kattekassa selv, men gikk fint det og)

Så null problem, her iallefall.

Men legen testet meg og jeg hadde hatt en infeksjon med toxoplasmose før, og da er det mindre skummelt.

Skrevet

Jeg har katt i en toroms selv. Den gjør stort sett fra seg ute.

Men jeg er veldig nøye med håndvask etter å ha renset kassa og klappet katta. Blir litt lite kos med katten om dagen, men den får få sin dose når nurket er ute.

Kjenner flere som har hatt katt under svangerskapet og dette har gått fint.

Vet dere om jeg blir testet for denne smittet ved blodprøvene jeg skal ta for første gang under svangerskapet eller må jeg be om det selv????

Er jo greit å sjekke seg for å være på den sikre siden.....

Skrevet

Det blir alltid sjekket...sto i skjemaet også, men uansett greit å få en forklaring hos lege om man er usikker da, det beroliger:)

Skrevet

hei!

Jeg har katt og har hatt det hele livet. I studietida var jeg fosterhjem for katter, så til sammen har jeg sikkert bodd med nærmere 20 forskjellige katter. Mange av disse var gatekatter som hadde bodd ute i månedsvis uten noe stell og omsorg. De fleste var unge og det er unge katter som oftest har toxo smitte. Overraskelsen var derfor stor da jeg i forrige svangerskap testet negativt for toxo. Var sikkert ikke så veldig nøye med håndvasken da jeg var fire og koste med katten lissom. Poenget er; hvis du har katt og ikke har blitt smittet av den til nå, er nok sjansen liten for at den har toxo smitte og at du skal bli smitta. Derimot er jeg nøye nå med å vaske grønnsaker og ikke spise spekemat som også kan gi toxo....

Skrevet

Jeg ble gravid via ivf behandling, og har selv 2 katter. Så dette var en sstor bekymring for meg da vi begynte behandlingen. Spurte overlegen på sykehuset da jeg hadde satt inn egg om jeg burde være forsiktig med kattene. Fikk beskjed om at faktisk sjansen er større og bli smittet av uvasket frukt og grønnsaker enn av katten din. Det viktigste var som hun sa var og ikke røre katte kassen og man måtte ikke ha katten i sengen om natten. Jeg testet negativt på toxo prøven og har hatt katt i alle år. Er i dag 34 + 5 uker og har fortsatt begge kattene som jeg koser med hver dag, vask heller hendene oftere, hvis du er bekymret

Skrevet

Tusen takk for svar, jenter! Jeg har fått mannen min til å ta seg av kattekassen, og de få gangene jeg koser med pus vasker jeg alltid hender mine etterpå. Tenkte kanskje jeg skulle kjøpe antibac-såpe for å være på den sikre siden. Har jo bodd tett sammen med pus i to år nå og vi har kost MASSE sammen uten å ha blitt smittet, så da får han bare fortsette å bo med oss. Han hopper av og til opp i sengen og sover, men på dagen har vi sengeteppe på, og på natten for han bare lov til å ligge på puten til mannen min. Vi prøver å kaste ham vekk, men litt vanskelig ettersom vi ikke har dør men bare et forheng inn til soverommet. Men forhåpentligvis flytter vi til større leilighet nå som vi skal få et ekstra familiemedlem.

Skrevet

Til "alene med nurket". Jeg ba selv om å ta en prøve forrige gang jeg var gravid, men det var før jeg skulle på kontroll. Men lurer faktisk på om de tar denne blodprøven ved første kontroll. Det er uansett bare å spørre legen om det. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...